Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Spojka

(Filip, 6. 8. 2013 12:02)

Ako prvé chcem pochváliť že si vytvoril tieto stránky o Manete, veľmi pekne spravené a plné užitočných informácií.
Ja som tiež štastným majiteľom Manet 90 r.v. 1950, farba zelená, ktorý som nedávno dokončil.
No mám problém so spojkou, ide mi veľmi ťažko stlačiť, lankom to určite nie je, to je premazané.
Niekto mi tvrdil že to bude kvôli tvrdým pružinám, no neviem či sa dajú zohnať niekde iné, ak by si o niečom vedel,
Prípadne ak máš dáky tip prečo to ide tak ťažko tak budem rád za každú radu.

Re: Spojka

(Štěpán (autor webu ), 6. 8. 2013 12:05)

Dobrý den
Díky za Váš komentář
Těžko jdoucí spojka je zcela normálním problémem u 4 pružinových spojek.
Když vyměníte každou 2. pružinu za pružiny spojky do ČZ 125 ( stará zetka) tak půjde lehoučko.( neměňte všechny 4- spojka pak klouže)
Já mám tentýž problém, a také budu měnit za slabší pružiny.

Re: Spojka

(gsxrfun, 8. 8. 2013 20:03)

Mě šla spojka také těžce a nemohl jsem na to přijit a pořád jsem laboroval s pružinami a lankem ale nakonec jsem zjistil že v tom místě kde páčka na motoru tlačí na tyčku vypínání spojky-je tam takový šroubek kterým se štoluje chod spojky tak ten šroub byl moc dlouhý a jakoby při zatlačení na vypínaci tyčku spojky zalézal do karteru a tam zadrhával a proto šla spojka těžko.Zkus to omrknout.

Re: Re: Spojka

(Štěpán (autor webu ), 9. 8. 2013 19:53)

Dekuji za Váš komentář
Ano tímto to také může být, ale spojka se šroubem spíš jen ladí, její tuhost a odpor je dán především pružinami a bowdenem.
Pokud by byl šroub hodně zašroubovaný dovnitř do páčky, spojka by šla opravdu špatně, protože by na ni bylo působeno ve špatném místě. Celá lomená páka může také drhnout o víko zapalování, to se ale stává málokdy.

Detaily

(Mišo, 22. 3. 2013 21:06)

Chcem sa spýtať na viac detailov čo sa týka Manet M90, ktoré nie sú nikde spomenuté a sú dosť dôležité napr. rámček predného svetla-hliník alebo chróm a ktoré roky, kolesá sú kedy chromované, striebrenka alebo bola aj farba a linkovanie, aký filter karburátora - sú dva typy? Ďakujem za odpoveď

Re: Detaily

(Štěpán (autor webu ), 23. 3. 2013 10:52)

Dobrý den
Díky za otázku
Rámeček světla byl hliníkový, ale bylo možné jej za příplatek nachromovat- šlo o vyšší výbavu, nebo exportní verzi. Od roku 1951 se nejspíš dávaly pouze chromové, protože jsem žádného maneta s hliníkovým rámečkem světla neviděl. Ráfky kol se taktéž nechromovaly v základní výbavě, za chrom se připlácelo, nebo šlo o vývozní modely. Ráfek měl většinou světle stříbrnou barvu. Ráfky kol se nikdy nelinkovali, ale také jsem takového Maneta viděl. O filtru ke karburátoru jsem se zmínil pouze jako o záchraně před rzí a uspáváním trysek karburátoru. Palivový filtr se na Manety nikdy nedával. Jediné co čistí benzín je sítko na palivovém kohoutu a sítko v karburátoru.

Prodám

(Štěpán (autor webu ), 8. 4. 2013 21:26)

Prodám matici přívodu paliva na karburátor JIKOV 2916 za 50Kč.
Je zcela v pořádku, materiál mosaz.
tel: 737 125 868

Re: Detaily

(Miloš Vosecký, 30. 5. 2013 21:42)

Dobrý den,
když by jste měli zájem, tak na Maneta vyrábím támečky světel (hliníkový leštěný, nebo mosazný v chromu) a dále kryty přednách teleskopů (mosazné leštěné, nebo chromované).

Více info na: milos.vosecky@seznam.cz
721716194

Miloš

Rozeta zadního kola

(Luboš, 20. 5. 2013 12:58)

Dobrý den, nejprve bych chtěl pochválit vaši práci s renovací Maneta i se zřízením a udržováním těchto stránek. Renovuji také Maneta (r. 1949 - zelená tundra) a nyní v závěru renovace jsem při nasazování řetězu zjistil, že mi nesedí nově koupený řetěz se starou rozetou zadního kola. Jaké je řešení? Koupit, nebo vyrobit novou rozetu? Dá se nějakým "normálním" způsobem rozeta vyměnit? (Bez toho že bych kolo vyzouval, rozplétal, roznýtovával střed atd...?) Přece to muselo být nějak vymyšlené pro případ vytahání řetězu a zničení rozety ... Předem děkuji za odpověď, popř. za kontakty. Luboš

Re: Rozeta zadního kola

(Štěpán (autor webu ), 20. 5. 2013 22:31)

Dobrý den, díky za komentář.
Neumím si zcela dobře představit vaši situaci. Pokud máte zuby na rozetě bez špiček a jsou to jen obloučky, tak vám tam nový řetěz bude přeskakovat, pokud máte poměrně dobrou rozetu a dál jste nový řetěz řetěz má mnohem menší rozestupy článků než má rozeta průřezů pro válečky řetězu. Jestliže máte stejný typ zadního bubnu, kde je rozeta na nýtovaná dovnitř za lem bubnu, tak se musí rozplést celé kolo. Bohužel kde se dají koupit rozety na Maneta M90 nevím. Možná některý z návštěvníků hodí do komentářů odkaz na rozety... Já jsem měl na rozetě v jednom místě jen obloučky, a normálně jsem nasadil nový řetěz a jezdím. Pokud se rozety nikde neprodávají, což je bohužel také možné, tak si budete muset koupit jiný střed zadního kola. U rv. 1949 máte výhodu, že můžete koupi kolo z jakéhokoliv maneta a vždy budete v souladu s originálem, protože na vaše rv. se dávaly všechny 3 typy.

manet 1951

(Michal, 16. 4. 2013 8:12)

Dobry den. Nasel jsem tyhle stranky a jsem hrozne rad za to.renovuji sveho cerveneho maneta z roku 1951. jde zjisti cislo tehle cervene barvy? Jinak shanim jeste nejake veci. Osky kol s matkami, trny stupacek ridice.poradil byste?sehnal jsem si original tachometr s bovdenem ale prevod na kolo bohuzel ne.nevite zdali se tam da dat jiny? CZ nebo Jawa? Diky za info.casem pridam i foto.

Re: manet 1951

(Štěpán (autor webu ), 16. 4. 2013 21:00)

Dobrý den, barvu červeného maneta bohužel nevím, je to světlá krvavě červená barva, zlaté linky.. Číslo barvy zjistit určitě jde, ale já jsem se o ně nezajímal, brzy je snad zjistím a dodám do textu: Lak. Na osky kol mám přesné kóty ve fotoalbu: okótované části motorky, jejich výroba je ale náročná, a tak je jednodušší sehnat osky třeba přes bazoš z nějakého maneta na díly (takto jsem to udělal i já). Trny stupeček by měly být shodné s trny na pionýra. Náhon tachometru by měl sedět z jakékoliv jawy nebo ČZ, která jezdí na kolech 19".

Re: manet 1951

(Gsxrfun, 26. 4. 2013 15:03)

Osy kol jsem našel třeba na tomto odkazu http://motodily.eshop-zdarma.cz/index.php?category_id=22
A jinak dle kot které zde Štěpán dal osky každy šikovný soustružník vyrobí.

Re: Re: manet 1951- ( osky do kol a jiné díly)

(Štěpán (autor webu ), 26. 4. 2013 15:34)

Dobrý den
Díky mockrát za tento odkaz, doposud jsem o něm nevěděl.

paráda

(Tonouš, 28. 2. 2013 16:24)

Zdravím Štěpána a chtěl bych poděkovat za tento web - je dost dobrý . Začal jsem s renovací Maneta r.v. 1949 a půl - je červený , v současné době připravuji díly na chrom a písek. Můžu ti posílat průběžné foto jak práce pokračuje , teda jestli máš zájem. Zdar všem a veteránům obvzvlášť . Tonouš

Re: paráda

(Štěpán (autor webu ), 28. 2. 2013 17:39)

Dobrý den, váš komentář mě mile potěšil.
Ano Manety mohly být již v roce 1949 červené, ale spíše jen ke konci roku, také existuje pár vyjímek kdy si zákazník těžce zaplatil za jinou barvu, ale to za komunismu šlo jen velmi těžko. Také budu chromovat, nechal jsem si to až na konec, čekají mě řidítka, rámeček světla a páčky atd. Opískování je perfektní věc, jen nepískovat nádrž- je blbé se okrást o sílu nádržového plechu. O fotky mám samozřejmě zájem, tudíž mi je můžete poslat. Pokud by jste chtěl při renovaci s něčím poradit, tak jsem vám k dispozici.
Ještě jednou díky za koment a ať se daří!

Dobrý

(Adam, 25. 2. 2013 17:12)

Dobrý den, mám radost, že se někdo rozhodl veřejnosti pořádně popsat Maneta M90, o kterém je jinak tak málo informací. Mě samotnému to v mnohých věcech pomohlo.
díky

Re: Dobrý

(Štěpán (autor webu ), 25. 2. 2013 19:07)

Dobrý den
Děkuji za Váš komentář. Mám radost, že jsem udělal něco lidem prospěšného.

Obrázky a fotky

(Štěpán (autor webu ), 25. 2. 2013 19:11)

Dobrý den Milí návštěvníci.
Stále mi od Vás chodí E-maily v kterých se ptáte zda-li bych vám poslal nějakou fotku nebo obrázek. Materiálů a fotek mám nashromážděných mnoho, takže není problém cokoliv odeslat. Pokud by jste měli zájem o dílenskou příručku nebo o návod k obsluze také jej mám.


« předchozí

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6