Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Spojka

(Petr, 13. 7. 2015 22:56)

Nevíte někdo kde sehnat spojku do motoru Manet 90?Případně jestli se do něj nedá napasovat nějaká jiná spolehlivější?

nadrz

(mato, 5. 6. 2015 10:40)

Dobrý den
Chcel by som sa opytat na farbu na bokoch nadrze,podla originalu aka ma byt.manet 90r.v.1950 cervenej farby s prolisovanym znakom ,ci ma byt chrom alebo stribrnka,alebo je to jedno? dik z odpoved
Inak velmi pekna starnka ,naučna...vela zaujimavych veci som sa dočital,proste super

Re: nadrz

(Štěpán (autor webu ), 5. 6. 2015 15:00)

Dobrý den,
Děkuji za chválu ;) Nádrže roku 1950 a 1951 s prolisovaným znakem mají mít na boku chrom. V rubrice kontakty mám kontakt na výbornou chromovnu, která Vám to udělá výborně a za výbornou cenu.

vareni karteru

(Gunsmith, 3. 5. 2015 21:40)

Ahoj Štěpáne,
musim pochvalit skvele udelane stranky s popisy vsech cinnosti a dokonalou fotodokumentaci praci.prave jsem si poridil motor 455 a budu generalkovat,uz jsem sice delal motor jawa 350-632,ale tam nebylo treba dovarovat.Motor co mam,byl zrejme v nejakem trakturku,ma vyrezane kartery na retez.Kde jsi to nechal delat?mas to zavarene pekne.
Diky za info Stana,jsem z okoli Olomouce

Re: vareni karteru

(Štěpán (autor webu ), 4. 5. 2015 10:47)

Dobrý den, Mnohokrát děkuji za pochvalu. Bloky motorů se nechávají zavařovat v jakémkoliv železářství, kde jsou vybaveni svařovacím přístrojem pro metodu svařování TIG. Jedná se o svařování neodtavitelnou volframovou elektrodou a možnost přidávání a nebo jen vzájemného stavení materiálů k sobě. Sváry je potom nejlepší odbrušovat excentrickou bruskou, kterou lze dosáhnout opravdu dokonalého přebroušení a zneviditelnění sváru. Z vnitřní strany lze svár odstranit ostrým dlátem a nebo ponechat. Mě Bloky vařili v Hradčanech v zámečnictví Drlík, svoji práci odvedli výborně a za rozumné peníze.

Re: Re: vareni karteru

(Gunsmith, 5. 5. 2015 7:14)

Diky moc za rychlou odpoved,vareni TIGem znam,mam i svarece,ktery mi dela veci,ktere nechci prskat CO-ckem.Jen jsem se ho na hlinik jeste neptal.Mej se a nech si darit,Stana

dotaz

(jarda, 19. 4. 2015 20:53)

Zdravím,chci se zeptat jakým materiálem lze nahradit ulomený kus žebra válce a zda je možné narovnat pokřivený hliníkové žebro nacházející se na bloku motoru pod válcem?

Re: dotaz

(Štěpán (autor webu ), 19. 4. 2015 21:04)

Dobrý den kusy žeber se obvykle nahrazují taktéž litinou svařují a nebo dovařují se metodou TIG. Hliníková žebra se rovnají za tepla při nahřátí, malé ohyby jdou i za studena, ale vždy je lepší nahřát na co největší teplotu, horkovzdušnou pistolí nebo plynovým hořákem, ale opatrně, aby se hliník nepřehřál. V Rubrice kontakt mám kontakt na člověka, který se renovací olámaných válců zabývá.

hluboke blatniky

(lukas, 2. 3. 2015 21:49)

ahoj,mam prozbu.koupil jsem maneta 90,r.v.49 s doklady.ma hluboke blatniky a na tom prednim je namalovany zluty trojuhelnik.jsem druhy majitel a pry to je origo.muzete mi prosim poradit co jsem vlestne koupil?dik

Re: hluboke blatniky

(Štěpán (autor webu ), 2. 3. 2015 22:07)

Ahoj
Pošli mě fotky na e-mail: stepan.estetic@seznam.cz
A napíšu ti co si o tom myslím, podle popisu, si totiž přesně nedovedu představit, co myslíš ;)

Re: Re: hluboke blatniky

(lukas, 5. 3. 2015 22:53)

ahoj,zitra ti to pošlu,byl jsem ted mimo,dik za radu

Lžiska do motoru Manet

(Petr, 14. 2. 2015 13:41)

Ahoj všichni.Nevíte někdo kde sehnat všechny ložiska do motoru??Zatím jsem přeměřil ty co jsou na klikovce a podle rozměrů jsem nenašel nic jak ve strojnockejch tabulkách tak na netu a tady taky nic.Teprv potom jdu je je možný že jsem něco přehlídnul.V motoru mám jakýsi americký ložiska ale z nich jsem nic nevyčetl a jak píši víše po přeměření průměrů a šířky se to s našima tabulkama prostě nekamarádí.Díky za jakoukoliv radu.

Re: Lžiska do motoru Manet

(Petr, 17. 2. 2015 5:40)

Vše potřebné jsem už bez problémů našel.

Generálka klikovky a výbrus válce.

(Petr, 5. 2. 2015 22:21)

Zdravím.Máte někdo zkušenost s generálkou klikovky a výbrusem válce??Která firma je tento atypický motor zgenerálkovat?Rozebral jsem motor do šroubku a je totálně vyběhanej a klika vzala taky za své.Navíc někdo tam kdysi nedal ložiska který tam mají bejt a průměr vnitřních kroužků hlavních ložisek klikovky je o dost větší.Vyřešili to tak že udělali bronzový futro do vnitřního kroužku a však klikovka se protáčela ve futru a mám obavu jestli to nesežralo hřídel.Na omak a pode oka se nezdá.Otazka teda je pokud je tato hřídel opotřebená zda jí také opraví.Díky za odpověd.

Re: Generálka klikovky a výbrus válce.

(Štěpán (autor webu ), 6. 2. 2015 12:16)

Dobrý den
Při popisu lidské tvořivosti jsem se opravdu pobavil :D.
Klikovkou hřídel, repase i výměnu potenciálně opotřebených čepů, provádí naprosto perfektně a precizně Lukáš Lang tel: +420728559884 .
Když tak na vše jsou kontakty v rubrice Kontakty ...

Re: Re: Generálka klikovky a výbrus válce.

(Petr, 9. 2. 2015 21:15)

No je to samé překvapení to se musí nechat.Dokonce i ze strany výrobce když jsem zjistil že pístní čepy nejsou ničím v pístu zajištěny.Ještě dotaz.Z vrchu pístu je vyraženej oválek a v tom oválku nápis rial myslím.Těma oválkama byly písty namonovány k sobě (ke středu válce).Jak mají spravně ty písty vůči sobě být??Protože po stažení válce jsem zjistil že když jsou těma značkama k sobě tak jsou k sobě i zámkama na jednom z pístních kroužků každýho pístu.Dělám dva motory současně a tam to bylo taky tak.

Re: Re: Re: Generálka klikovky a výbrus válce.

(Štěpán (autor webu ), 9. 2. 2015 21:41)

Dobrý den
Pístní čepy jsou zajištěny rozpěrnými nýty, které se třou o stěny válce stejně jako tělo pístu. Písty jsou v motoru nasazené, tak, aby zámky vycházely na místo ve válci, kde nejsou kanály, od toho se odvíjí vše. O značkách na dně pístu ( horní ploše ) nic nevím, já tam žádné neměl, ale jednoznačně se musí řídit umístěním zámků vůči kanálům ve válci.

Re: Re: Re: Re: Generálka klikovky a výbrus válce.

(Petr, 10. 2. 2015 15:36)

jo koukal jsem na to a je to tak správně.No pochopil jsem to tak že je to zajištěný tak jak říkáte ale čekal jsem něco jako segerovku tak mě to trochu překvapilo :).Navíc jsem čepy prakticky vysypal otočením motoru na bok ale to je důsledek opotřebení.Ono vůbec vše jde jaksi ven samo :).

Zapalování

(Jirka Chadima, 4. 2. 2015 15:28)

Ahoj Štěpáne, mám Maneta s podobnou historií jako ty, tedy dědictví z generace na generaci. Trápí mně však jeden problém, a sice Manet jede jen několik kilometrů, pak přestane zapalovat. Trochu tomu pomůže, když zhasnu světla, ale při vyžazení a snížení otáček chcípne. Už jsem zkoušel novou cívku, kondenzátor, kabely, svíčky, dělá furt to samé. Zvažuji namontovat Vape, a chci se zeptat, jestli už s ním má někdo v Manetu zkušenost, a zda tam pasuje Vape pro čz 125 B, T. Manet je levotočivý, nevím jestli čz 125 také.
Díky za případnou radu a s pozdravem
Jirka Chadima

Re: Zapalování

(Štěpán (autor webu ), 4. 2. 2015 16:39)

Ahoj Jirko.
Jelikož jezdím po veterán srazech, kde se Manety také objevují, vím že VAPE zapalování z čz 125 B a T, tam sedí. Nevím, ale jak je to se směrem otáčení motorů, jestli vadí opačná náběhová hrana, nebo jestli se dá sehnat magneto s opačnou náběhovou hranou, nebo jestli byly oba dva shodné typy zapalování na motorech taktéž levotočivé. To ti bohužel nemůžu tvrdit nic jasného. Jen vím, že se tyto vape montují i do Manetů.

Znám dokonce jednoho, který v Manetovi VAPE má a nemůže si jej vynachválit. Co je bohužel nevýhoda, je to, že když namontuješ VAPE, tak už ti ze zapalování nepůjde frajersky vysokonapěťový kabel přímo na svíčku, ale vysokonapěťový kabel půjde z prostoru pod nádrží, kde bude elektronika, která se pod víko zapalování nevleze a z víka zapalování půjdou dva kabely pod nádrž. Na první pohled to jde udělat, tak že si toho neznalec možná ani nevšimne, ale bohužel to poznat půjde. Jinak problém, který popisuješ, mám také, Manet jede výborně, potom hůř a pak vůbec... Rozhodně jdi do Vape!!! konečně totiž poznáš, zač je toho pořádná jiskra a dokonalé spalování motoru ;) Já si dám Vape taky, hned jak dořeším všechno, co mám rozdělané...