Jdi na obsah Jdi na menu
 

Jawa 500 OHC 
dsc03785.jpg

Samozřejmě i řada nejcennějších motorek s označením OHC začínala s pérákem. V dnešní době ať je to OHC pérák, nebo s rovným sedátkem, jako je na fotce, tak ceny tohoto veterána mnohdy již přesahují hodnoty půl milionu. Není tak divu, že kdo nepořídit kdysi, dnes již s těží kupuje a je schopen či ochoten tuto částku za stroj dát. Ovšem, ten pocit za ty peníze nejspíše stojí. Ten zvuk, ten výkon, ty brzdy ... Motorka zdá se naprosto prvotřídní. Největší brzdové bubny, co lze na jawě spatřit byly ovšem docela potřeba. Veliká hmotnost Jawy 500 OHC a k její smůle i poměrně poddimenzovaný rám, který měl s váhou i výkonem motorky docela potíže, byl jednou z drobností, které motorce ubírají na dokonalosti. Asi největší slabinou motorky je nutnost častého seřizování motoru. Pohon vačky ventilů se totiž poměrně rychle opotřebovává a tak, se stále mění seřízení motoru. Některé OHC jezdí bez potřeb opravdu hodně KM, ale znám i taková, co se musí seřizovat téměř po každé jízdě. I přes tyto určité nedostatky této motorky je jawa 500 OHC fenoménem, strojem, který by měl každý Jawař srdcem i duší nejraději doma v obýváku. 

Motor  čtyřdobý
 Počet válců  2
 Zdvihový objem  488
 Zdvih  73,6
 Vrtání  65
 Kompresní poměr   1: 6,8 - 7
 Rozvod  OHC
 Pohon rozvodů  šnek nebo ozubený T převod
 Max otáčky   5,5 -6 tis Ot/min
 Max výkon   26 koní
 Počet rychlostí  4
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  šrouby
 Spotřeba   4,5 l/100 km 
   
 Rám  uzavřeným
 Přední a zadní kolo  19"
 Přední a zadní pneu  3,25 x 19" a 3,50 x 19"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   143 kg
 Pohotovostní hmotnost  168 Kg
 Objem nádrže   16L 
 Maximální rychlost   147 km/h