Jdi na obsah Jdi na menu
 

ČZ 125/516

cz-125-516.png

Čz vyráběla i motokrosové stroje, a ty byly výborné. Motorky s neuvěřitelným výkonem, tahem motoru a potenciálem vyhrávat. Konkrétně ČZ 516 je postavená pro s objemem 124 kubíků, který je osazen šestirychlostní převodovkou. Podčtvercový motor s velikým vrtáním a velkými kanály, krmený velikým karburátorem dravě zabírá okamžitě pootočením plynem a to se zatím bavíme o nejslabší verzi této motokrosové řady. A nyní nějaké parametry. 

 Motor      dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  124 ccm
 Zdvih  52
 Vrtání  55
 Kompresní poměr   1: 10
 Válec  hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   10 200 Ot/min
 Max výkon   26 koní
 Počet rychlostí  6
 Čidlo neutrálu   ne
 Usazení motoru  šrouby 
   
 Rám  uzavřený zdvojený
 Přední a zadní kolo  21" a 18"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   95 kg
 Pohotovostní hmotnost  105 Kg
   
 Zdvih přední vidlice   270 mm
 Zdvih zadní kyv. vidlice  140 mm

ČZ 250/513

250.980.png

Dalším silnějším modemem byla čz s objemem 250 ccm, která disponuje podstatně větším výkonem. Motorka opět s podčtercovým motorem, která se velmi dobře ujímala i předních míst na závodech. Počet úspěchů těchto motorek byl veliký a kdo se na této motorce nesvezl, neví a netuší, co je to výkon motoru s objemem 250 ccm. Výrazem trhání rukou se dá docela dobře vystihnout jak motorka jede. Nejen že jde o motorku krásnou, ale v dnešních dnech i poměrně dost ceněnou. A nyní nějaké parametry. 

 Motor      dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  246 ccm
 Zdvih  64
 Vrtání  70
 Kompresní poměr   1: 12
 Válec  hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   7800 Ot/min
 Max výkon   34,5 koně
 Počet rychlostí  4 a typ 980 5
 Čidlo neutrálu   ne
 Usazení motoru  šrouby 
   
 Rám  uzavřený zdvojený
 Přední a zadní kolo  21" a 18"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   97 kg
 Pohotovostní hmotnost  107,5 Kg
 Objem nádrže  8 l
   
 Zdvih přední vidlice   270 mm
 Zdvih zadní kyv. vidlice  140 mm

ČZ 380/514 

Posledním modelem o kterém si napíšeme je ČZ 380 typ 514. Tato motorka je známá poměrně dost i mimo českou republiku, protože je opravdu skvělá. Nízká váha a veliký výkon z ní dělají doslova raketu v motorovém průmyslu. Nádherný a perfektní skvostný stroj, který si zaslouží veliký obdiv i v dnešní době, kdy jsou mnohem modernější stroje. Na této motorce jezdil můj strýc závody a když se jednou přijel ukázat, tak potom odjíždel do kopce dlouhého přes kilometr po zadním kole a u toho řadil a stále zrychloval až zmizel za horizontem. Je to stroj, z kterého jde neuvěřitelný respekt. motor osazený čtyřkanálovým válcem opět s větším vrtáním než je zdvih pístu je něčím kouzelným. Něčím, co člověk dokud se neprojede nedokáže ze slov nikdy pořádně pochopit. A nyní nějaké parametry.

Motor      dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  380 ccm
 Zdvih  72
 Vrtání  82
 Kompresní poměr   1: 11,3
 Válec  hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   6800 Ot/min
 Max výkon   45 koní
 Počet rychlostí  4 
 Čidlo neutrálu   ne
 Usazení motoru  šrouby 
   
 Rám  uzavřený zdvojený
 Přední a zadní kolo  21" a 18"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   112 kg
 Pohotovostní hmotnost  124 Kg
 Objem nádrže  8 l
 Max rychlost   110 km/h 
 Spotřeba   10l /100 km
   
 Zdvih přední vidlice   270 mm
 Zdvih zadní kyv. vidlice  140 mm

Nyní se budeme věnovat tomu, jak to nejsilnější a nejšílenější, co se u nás kdy vyrábělo ještě vylepšit a udělat z toho ještě šílenější stroj, než je to jako sériový výrobek. 

Úprava kanálů válce
Ať jde o 125, 250 nebo 380 ccm každý válec jde ještě trošku upravit a zvýšit mu tak i jeho výkon. Viděl jsem a setkal jsem se s válci, které měli i zvýšený počet kanálů. 

Klapkové válce - více kanálové
Jak na motor namontujeme klapky můžeme si dovolit takové věci o kterých se bojíme i přemýšlet. Sací kanál zvednou a vytvořit z něj další dva plnohodnotné přeplachové kanály. Ze stávajícího sání vést dva kanály přímo do hlavních bočních přeplachů a také zvětšit výfuk díky čemuž bude motor zase schopen více se vytočit a jet nesrovnatelně lépe.