ČZ 125/516
Čz vyráběla i motokrosové stroje, a ty byly výborné. Motorky s neuvěřitelným výkonem, tahem motoru a potenciálem vyhrávat. Konkrétně ČZ 516 je postavená pro s objemem 124 kubíků, který je osazen šestirychlostní převodovkou. Podčtvercový motor s velikým vrtáním a velkými kanály, krmený velikým karburátorem dravě zabírá okamžitě pootočením plynem a to se zatím bavíme o nejslabší verzi této motokrosové řady. A nyní nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 124 ccm |
Zdvih | 52 |
Vrtání | 55 |
Kompresní poměr | 1: 10 |
Válec | hliníkový s vložkou |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 10 200 Ot/min |
Max výkon | 26 koní |
Počet rychlostí | 6 |
Čidlo neutrálu | ne |
Usazení motoru | šrouby |
Rám | uzavřený zdvojený |
Přední a zadní kolo | 21" a 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 95 kg |
Pohotovostní hmotnost | 105 Kg |
Zdvih přední vidlice | 270 mm |
Zdvih zadní kyv. vidlice | 140 mm |
ČZ 250/513
Dalším silnějším modemem byla čz s objemem 250 ccm, která disponuje podstatně větším výkonem. Motorka opět s podčtercovým motorem, která se velmi dobře ujímala i předních míst na závodech. Počet úspěchů těchto motorek byl veliký a kdo se na této motorce nesvezl, neví a netuší, co je to výkon motoru s objemem 250 ccm. Výrazem trhání rukou se dá docela dobře vystihnout jak motorka jede. Nejen že jde o motorku krásnou, ale v dnešních dnech i poměrně dost ceněnou. A nyní nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 246 ccm |
Zdvih | 64 |
Vrtání | 70 |
Kompresní poměr | 1: 12 |
Válec | hliníkový s vložkou |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 7800 Ot/min |
Max výkon | 34,5 koně |
Počet rychlostí | 4 a typ 980 5 |
Čidlo neutrálu | ne |
Usazení motoru | šrouby |
Rám | uzavřený zdvojený |
Přední a zadní kolo | 21" a 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 97 kg |
Pohotovostní hmotnost | 107,5 Kg |
Objem nádrže | 8 l |
Zdvih přední vidlice | 270 mm |
Zdvih zadní kyv. vidlice | 140 mm |
ČZ 380/514
Posledním modelem o kterém si napíšeme je ČZ 380 typ 514. Tato motorka je známá poměrně dost i mimo českou republiku, protože je opravdu skvělá. Nízká váha a veliký výkon z ní dělají doslova raketu v motorovém průmyslu. Nádherný a perfektní skvostný stroj, který si zaslouží veliký obdiv i v dnešní době, kdy jsou mnohem modernější stroje. Na této motorce jezdil můj strýc závody a když se jednou přijel ukázat, tak potom odjíždel do kopce dlouhého přes kilometr po zadním kole a u toho řadil a stále zrychloval až zmizel za horizontem. Je to stroj, z kterého jde neuvěřitelný respekt. motor osazený čtyřkanálovým válcem opět s větším vrtáním než je zdvih pístu je něčím kouzelným. Něčím, co člověk dokud se neprojede nedokáže ze slov nikdy pořádně pochopit. A nyní nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 380 ccm |
Zdvih | 72 |
Vrtání | 82 |
Kompresní poměr | 1: 11,3 |
Válec | hliníkový s vložkou |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 6800 Ot/min |
Max výkon | 45 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ne |
Usazení motoru | šrouby |
Rám | uzavřený zdvojený |
Přední a zadní kolo | 21" a 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 112 kg |
Pohotovostní hmotnost | 124 Kg |
Objem nádrže | 8 l |
Max rychlost | 110 km/h |
Spotřeba | 10l /100 km |
Zdvih přední vidlice | 270 mm |
Zdvih zadní kyv. vidlice | 140 mm |
Nyní se budeme věnovat tomu, jak to nejsilnější a nejšílenější, co se u nás kdy vyrábělo ještě vylepšit a udělat z toho ještě šílenější stroj, než je to jako sériový výrobek.
Úprava kanálů válce
Ať jde o 125, 250 nebo 380 ccm každý válec jde ještě trošku upravit a zvýšit mu tak i jeho výkon. Viděl jsem a setkal jsem se s válci, které měli i zvýšený počet kanálů.
Klapkové válce - více kanálové
Jak na motor namontujeme klapky můžeme si dovolit takové věci o kterých se bojíme i přemýšlet. Sací kanál zvednou a vytvořit z něj další dva plnohodnotné přeplachové kanály. Ze stávajícího sání vést dva kanály přímo do hlavních bočních přeplachů a také zvětšit výfuk díky čemuž bude motor zase schopen více se vytočit a jet nesrovnatelně lépe.