Jdi na obsah Jdi na menu
 

GO motoru ČZ 175/487 

popis shodný i pro motory 125/476, 125/488 ,175/477

hotova-oprava-175-487.jpg 


Seřizování: Seřízení motoru
Začátek rozdělávání
Nejdříve povolíme šrouby na straně zapalování a kousek po kousku odděláváme díly pravé strany motoru. Stator zapalování jednoduše odděláme, ale u rotoru se nám může objevit spousta otazníků. Rotor se sundává naprosto jednoduše. Dvěma šroubováky vysuneme vačku z uložení rotoru a pod vačkou je schován závit M8. V klikovce je závit M6, takže stačí zašroubovat šroub M8 do rotoru a proti klikovce rotor stáhnout. Na pravé straně motoru se dá odšroubovat ještě poloautomat, který spolu s řazením při dobrém seřízení mačká spojku, takže ji při řazení za jízdy není potřeba používat. Když máme sundaný poloautomat, tak ještě povolíme velkou matici, která drží výstupní kolečko z převodovky a je zde hotovo.

Strana spojky
Dále rozděláme levou stranu motoru, kde se nachází pětilamelová spojka a primární převod z klikovky na spojkový koš. 
Na oddělání veškerých dílů této strany není zapotřebí, žádných složitostí.
Pokud jste na to dva, tak Vám kamarád podrží zmáčklé pružiny spojky a vy vytahujete jednu závlačku za druhou. Závlačky mají tvar malých činek, aby při přítlaku pružin držely na svém místě.
Nyní můžeme sundat všechny lamely a lamelové plechy. Pod nimi je tyčka, která vypíná spojku, tu vyjmeme a vidíme šroub. Vyhneme pojisťovací plech a povolíme matici. Spojkový koš si přidržíme speciálním klíčem, nebo v krizové situaci šroubovákem. Když máme hotovo necháme speciální klíč, nebo ten šroubovák v koši spojky a ještě povolíme matici na výstupu z klikového hřídele. Na sundání výstupu je potřeba stahovák. Před stahováním vytáhneme kluzné ložisko spojkového koše, a celý jej i s primárním řetězem sundáme z motoru. Výstupní kolečko stáhneme, proti čepu klikové hřídele a je hotovo.

Náhon tachometru se většinou neoddělává, nemá to význam, když bezproblémově funguje a k rozdělání motoru není jeho oddělání potřeba.

Odšroubování karburátoru
Když povolíme dvě matice M8, tak můžeme bezstarostně oddělat samotný karburátor, ničím jiným k motoru nedrží. 

Sundání hlavy a válce
Když povolíme 4 šrouby držící hlavu válce, lze snadno oddělat i samotný válec. Hlavu válce i válec odděláváme směrem nahorů vysouváním po závitových tyčích

Půlení motoru
Nyní, když je motor tzv. "oholen", tak jsme nachystaní na půlení. Motor jsem si položil a převrátil na bok. Motor byl stranou spojky dolů - v této straně jsou uloženy hřídele tak, že po rozdělání karterů hřídele a kolečka nepadají všude možně po zemi. Vyšrouboval jsem všechny šrouby a sundal páčku poloautomatu a v místech určených pro rozdělávání, jsem začal rozdělávat "půlit". na půlení je dobré použít stahovák, kterým se blok motoru stahuje proti čepu klikové hřídele, a tak není zapotřebí ničit bloky šroubovákem.

motor-175-487-pred-opravou.jpg

 

Stručný popis skládání motoru

Přesnější, rozsáhlý popis skládání, vymezení převodovky, lepení ložisek, oprava válce, vylepšení chodu motoru, leštění hliníku a mnoho dalšího.
 ZDE
 

Stručný popis skládání motoru
Začátek skládání - nejdříve naskládáme ložiska, která jsme si předchladili v mrazáku. Ložiska, nejde-li to po ohřátí samo, se rovnoměrně naklepávají do svého uložení, a na potřebná místa se vkládají i gufera.
 

Tabulka ložisek pro motor ČZ 125/476,488 nebo 175/487,477

 OZNAČENÍ   POČET  MODEL  TYP   UMÍSTĚNÍ  KRYTÍ
 6304  3 ks  kuličkové  C3  klikový mechanizmus  nekryté
 6302  1 ks  kuličkové  A  vstup do převodovky  nekryté
 6005  2 ks  kuličkové  A  výstup z převodovky  nekryté
 "Bronzové"   2 ks  kluzné    předlohová hřídel


Blok před vkládáním ložisek není špatné nahřát na teplotu 80 - 90°C. Mezi ložiska klikovky pro čep spojky patří hliníkový labyrint. Očistil jsem styčné plochy karterů, nanesl těsnící tmel, vložil klikovku, která byla opět předchlazená v mrazáku a vodorovně přibližoval kartery k sobě. Jelikož se měnily oba čepy klikové hřídele, tak to šlo poměrně z tuha. Opravdu velmi jemným klepáním gumovou paličkou, pravidelně kolem do kola ložisko spolu s blokem, po klikové hřídeli krásně lezlo.
 
Kartery nanesené těsnícím tmelem jsem sešrouboval dohromady a pořádně dotáhl.
Klikovka se otáčela poměrně těžko, takže jsem lehce poklepal vnější kroužek ložiska držící klikovku a tím se odpor vzniklý tlakem kuliček na stěny ložiskových kroužků odstranil.
Nikdy neklepeme do vnitřního kroužku ložiska čepu pro rotor zapalování, může dojít k odklonění osy otáčení. Vždy uvolňujeme stranu spojky.

( motor v polovině skládání )
opravovani-motoru-175-487.jpg
 

Popis skládání
Dovolím si vynechat kompletní popis skládání dílů stran motoru,
(kompletní popis naleznete zde) protože postupujeme logicky stejně jako tomu bylo při rozdělávání, pouze a jen naopak. Jen u spojky nezapomeňme zajistit matici vnitřního spojkového koše proti povolení zahnutím zajišťovacího plechu ke stěně matky.
Motor po složení spojky - Pozor nezapomeňte do koše vložit tyčku vypínající spojku :D 

( spojka motoru čz 175/450 - shodná s 487...)

104.jpg

Skládání strany zapalování
Zde by se přece jen pár zádrhelů našlo, takže mrkneme na to ...
Přidělání poloautomatu - žádný problém 
Někoho ale možná zarazí gufero v hliníkové krytce, které se musí přišroubovat pod rotor zapalování. Pod styčné plochy krytky se nedává těsnící tmel, ale pouze těsnění, aby nedošlo k ucpání mazacího kanálku pro gufero 
(více info. zde) - toto místo ale musí  opravdu výborně těsnit. Při špatném utěsnění by docházelo k tzv. falešným tlakům. Komprese v klikové skříni by unikala do zapalování. 

113.jpg

Nyní nasadíme rotor zapalování a zapalování samotné + víko a na této straně je hotovo.

 

Nasazování pístu
Před samotným nasazením namažeme pístní čep olejem, kterým ředíme benzín a můžeme nasazovat. Někdy to jde prsty, ale většinou bohužel ne.
Vezmeme závitovou tyč a protáhneme ji pístním čepem, pístem a samozřejmě okem ojnice .
Pístní čep nasuneme do první díry v pístu a přiloženou podložkou na jedné straně pístu a pístního čepu  začneme stahovat dotahováním matice. ( dotahovák se skládá z : závitnice, matka, 2x podložka a matka, kterou dotahujeme)
Začneme dotahovat.
Až cítíme, že pístní čep narazil na oko ojnice, srovnáme píst tak, aby čep sedl do oka. Dotahujeme dál - až jsme na konci oka opět se ujistíme, jestli píst sedí, tak aby jej čep vylézající z oka ojnice nepoškodil.
Až je pístní čep "zalezlý" uvnitř pístu z obou stran - vtáhneme dotahovák a nasadíme závlačky pístního čepu.
Takto vypadal motor před zasunutím pístního čepu a nasazením pístu.

( obrázek nasazování pístu 450 - shodné pro 487 )

118.jpg

Nasazení válce
Je další poměrně složitá operace v práci motorového chirurga :D .
Při nasazování válce se nám hodí kamarád, nebo kdokoliv, kdo pomůže.
Je nutné přidržet pístní kroužky konci v zámku- jinak by se při nasazení poškodil buď píst nebo právě ty pístní kroužky.
Pístní kroužky Vám kamarád přidrží zamáčklé v pístu
A vy pomalu spouštíte namazaný válec- 1., 2., 3. kroužek a je hotovo
Potom je ještě obvykle nutné opět přidržet pístní kroužky, když prochází sacím kanálem.
No a válec je nasazený.

Dokončení
Nasadíme hlavu válce, karburátor a je hotovo- motor už stačí jen seřídit.
Takto opravený motor ( GO ) se může při dobrém zacházení vrátit na "operační stůl" třeba po 50 000 km. 

hotova-oprava-175-487.jpg