Generální oprava Motoru ČZ 175/450
Popis shodný i pro motory 125/453 nebo 175/356
PŘEJÍT NA: GO MOTORU ČZ 250/455
Fotoalbum: GO MOTORU 175/450
Seřizování: Seřízení motoru
Generální oprava motoru byla opravdu nutná - ložiska , pístní kroužky a válce vše bylo maximálně opotřebené. Na motoru byl za celý jeho život udělaný pouze výbrus a vyměnilo se zapalování.
Po 48. letech byl motor pořád provozu schopný a dokoce i celkem dobře jel. Hlavním důvodem proč vydržel tak dlouho je to, že se s ním jezdilo všechny sezóny od jeho výroby. Motor proto nevyrezával.
Začínám rozdělávat
Povoluji šrouby na straně zapalování a kousek po kousku oddělávám díly pravé strany motoru. Stator zapalování jednoduše odděláme, ale u rotoru se nám může objevit spousta otazníků. Rotor se sundává naprosto jednoduše. Dvěma šroubováky vysuneme vačku z uložení rotoru a pod vačkou je schován závit M8. V klikovce je závit M6, takže stačí zašroubovat šroub M8 do rotoru a proti klikovce rotor stáhnout. Na pravé straně motoru se dá odšroubovat ještě poloautomat, který spolu s řazením při dobrém seřízení mačká spojku, takže ji při řazení za jízdy není potřeba používat. Když máme sundaný poloautomat, tak ještě povolíme velkou matici, která drží výstupní kolečko z převodovky a je zde hotovo.
Strana spojky
Dále jsem rozdělal levou stranu motoru, kde se nachází pětilamelová spojka a primární převod z klikovky na spojkový koš. Na této fotce je již sundaný startovací segment.
Na oddělání veškerých dílů této strany není zapotřebí, žádných složitostí.
Pokud jste na to dva, tak Vám kamarád podrží zmáčklé pružiny spojky a vy vytahujete jednu závlačku za druhou. Závlačky mají tvar malých činek, aby při přítlaku pružin držely na svém místě.
Nyní můžeme sundat všechny lamely a lamelové plechy. Pod nimi je tyčka, která vypíná spojku, tu vyjmeme a vidíme šroub. Vyhneme pojisťovací plech a povolíme matici. Spojkový koš si přidržíme speciálním klíčem, nebo v krizové situaci šroubovákem. Když máme hotovo necháme speciální klíč, nebo ten šroubovák v koši spojky a ještě povolíme matici na výstupu z klikového hřídele. Na sundání výstupu je potřeba stahovák. Před stahováním vytáhneme kluzné ložisko spojkového koše, a celý jej i s primárním řetězem sundáme z motoru. Výstupní kolečko stáhneme, proti čepu klikové hřídele a je hotovo.
Po oddělání všech částí primárního převodu a spojky motor vypadal takto.
Náhon tachometru se většinou neoddělává, nemá to význam, když bezproblémově funguje a k rozdělání motoru není jeho oddělání potřeba.
Odšroubování karburátoru
Odšrouboval jsem pokličku karburátoru a sundal jeho kryt. Když povolíme dvě matice M8 tak můžeme bezstarostně oddělat samotný karburátor, ničím jiným k motoru nedrží.
Sundání hlavy a válce
Když povolíme 4 šrouby držící hlavu válce, lze snadno oddělat i samotný válec. Hlavu válce i válec odděláváme směrem nahorů vysouváním po závitových tyčích.(na fotce je nasazené víko spojky, aby mě nevytékaly zbytky oleje na stůl, bohužel se nikdy nepodaří vypustit zcela všechen olej) Na této fotce si můžete dobře všimnout, že polovinu válce tvoří samotné kartery a válec je v nich zapuštěn pouze svojí vložkou.
Půlení motoru
Nyní, když byl motor tzv. "oholen", tak jsem se chystal na půlení. Motor jsem si položil a převrátil na bok. Motor byl stranou spojky dolů - v této straně jsou uloženy hřídele tak, že po rozdělání karterů hřídele a kolečka nepadají všude možně po zemi. Vyšrouboval jsem všechny šrouby a sundal páčku poloautomatu a v místech určených pro rozdělávání, jsem začal rozdělávat "půlit".
Velmi mě překvapilo, jak dobře šel karter oddělat - po jemném odpáčení karteru jsem jej chytil do rukou a oddělal zcela bez jakéhokoliv odporu z čepu klikového hřídele. Zcela stejně lehko šla sundat kliková hřídel z dolního karteru, což znamenalo, že čepy byly opravdu pořádně opotřebené.
Klikovku, válec, ložiska gufera, to vše se buď opravovalo nebo vyměňilo za nové.
Než toto všechno přišlo, tak jsem kartery precizně očistil a naleštil.
Jedno ložisko v motoru moc nedrželo, takže se nové muselo přilepit, ale to zas tak moc nevadí, protože vůle byla minimální a lepidlo to perfektně vymezilo.
Stručný popis skládání motoru
Přesnější, rozsáhlý popis skládání, vymezení převodovky, lepení ložisek, oprava válce, vylepšení chodu motoru, leštění hliníku a mnoho dalšího.
ZDE
Stručný popis skládání motoru
No začínám skládat - nejdříve naskládáme ložiska, která jsme si předchladili v mrazáku. Ložiska se rovnoměrně naklepávají do svého uložení, a na potřebná místa se vkládají i gufera.
Tabulka ložisek pro motor ČZ 175/450 a 125/453 nebo 175/356
OZNAČENÍ | POČET | MODEL | TYP | UMÍSTĚNÍ | KRYTÍ |
6304 | 3 ks | kuličkové | C3 | klikový mechanizmus | nekryté |
6302 | 1 ks | kuličkové | A | vstup do převodovky | nekryté |
6204 | 1 ks | kuličkové | A | výstup z převodovky | nekryté |
"Bronzové" | 2 ks | kluzné | předlohová hřídel |
Blok před vkládáním ložisek není špatné nahřát na teplotu 80 - 90°C. Mezi ložiska klikovky pro čep spojky patří hliníkový labyrint. Očistil jsem styčné plochy karterů, nanesl těsnící tmel, vložil klikovku, která byla opět předchlazená v mrazáku a vodorovně přibližoval kartery k sobě. Jelikož se měnily oba čepy klikové hřídele, tak to šlo poměrně z tuha. Opravdu velmi jemným klepáním gumovou paličkou, pravidelně kolem do kola ložisko spolu s blokem, po klikové hřídeli krásně lezlo.
Kartery nanesené těsnícím tmelem jsem sešrouboval dohromady a pořádně dotáhl.
Klikovka se otáčela poměrně těžko, takže jsem lehce poklepal vnější kroužek ložiska držící klikovku a tím se odpor vzniklý tlakem kuliček na stěny ložiskových kroužků odstranil.
Nikdy neklepeme do vnitřního kroužku ložiska čepu pro rotor zapalování, může dojít k odklonění osy otáčení. Vždy uvolňujeme stranu spojky.
Do prostoru mezi kartery v přední části motoru jsem vložil poskládaný papír s vypsanými díly, které se měnily a datem složení motoru.
Takto motor vypadal:
Popis skládání
Dovolím si vynechat kompletní popis skládání dílů stran motoru,
(kompletní popis naleznete zde) protože postupujeme logicky stejně jako tomu bylo při rozdělávání, pouze a jen naopak. Jen u spojky nezapomeňme zajistit matici vnitřního spojkového koše proti povolení zahnutím zajišťovacího plechu ke stěně matky.
Motor po složení spojky - Pozor nezapomeňte do koše vložit tyčku vypínající spojku :D
Skládání strany zapalování
Zde by se přecejen pár zádrhelů našlo, takže mrknem na to ...
Přidělání poloautomatu - žádný problém
Někoho ale možná zarazí gufero v hliníkové krytce, které se musí přišroubovat pod rotor zapalování. Pod styčné plochy krytky se nedává těsnící tmel, ale pouze těsnění, aby nedošlo k ucpání mazacího kanálku pro gufero (více info. zde) - toto místo ale musí opravdu výborně těsnit. Při špatném utěsnění by docházelo k tzv. falešným tlakům. Komprese v klikové skříni by unikala do zapalování.
krytka na motoru
Tak teď už jsme nasadili rotor zapalování a zapalování samotné + víko a na této straně je hotovo.
Nasazování pístu
Tuto motorovou "operaci" provádíme pomocí závitové tyče. Před samotným nasazením namažeme pístní čep olejem, kterým ředíme benzín a můžeme nasazovat.
Vezmeme závitovou tyč a protáhneme ji pístním čepem, pístem a samozřejmě okem ojnice .
Pístní čep nasuneme do první díry v pístu a přiloženou podložkou na jedné straně pístu a pístního čepu začneme stahovat dotahováním matice. ( dotahovák se skládá z : závitnice, matka, 2x podložka a matka, kterou dotahujeme)
Začneme dotahovat.
Až cítíme, že pístní čep narazil na oko ojnice, srovnáme píst tak, aby čep sedl do oka. Dotahujeme dál - až jsme na konci oka opět se ujistíme, jestli píst sedí, tak aby jej čep vylézající z oka ojnice nepoškodil.
Až je pístní čep "zalezlý" uvnitř pístu z obou stran - vtáhneme dotahovák a nasadíme závlačky pístního čepu.
Takto vypadal motor před zasunutím pístního čepu a nasazením pístu.
Nasazení válce
Je další poměrně složitá operace v práci motorového chirurga :D .
Při nasazování válce se nám hodí kamarád, nebo kdokoliv, kdo pomůže.
Je nutné přidržet pístní kroužky koncemi v zámku- jinak by se při nasazení poškodil buď píst nebo právě ty pístní kroužky.
Pístní kroužky Vám kamarád přidrží zamáčklé v pístu
A vy pomalu spouštíte namazaný válec- 1., 2., 3. kroužek a je hotovo
Potom je ještě obvykle nutné opět přidržet pístní kroužky, když prochází sacím kanálem.
No a válec je nasazený.
Dokončení
Nasadíme hlavu válce, karburátor a je hotovo- motor už stačí jen seřídit.
Takto opravený motor ( GO ) se může při dobrém zacházení vrátit na "operační stůl" třeba až za 20 let.
Pokračování renovace : LAK ČZ a SKLÁDÁNÍ MOTORKY
Náhledy fotografií ze složky GO motoru ČZ