Jdi na obsah Jdi na menu
 

Stadion S11

stadion.png

Moped a motorka v jednom, stroj který okouzlí každého svojí lehkostí, vzdušným designem, ale hlavně tím, že i docela jede i když se na pohled nezdá. Tento stroj vyráběný značkou jawa měl kromě motoru i šlapadla, která slouží pro startování, ale lze jimi v krizových situacích i pomoci motoru. Velmi nízká hmotnost a motor s objemem 50 kubíků s dostačujícím výkonem zajišťuje obvykle jezdci, dobrý pocit z jízdy. Dvourychlostní převodovka, díky které stroj dosáhne krásné rychlosti 45 km/h  a praktický tvar mopedu zaručují, že bude dobrým služebníkem při jízdách do, ale i z obchodu s nákupem. Stadion je Stroj, který se těší oblibě už dlouhá léta. Nyní si o něm napíšeme nějaké parametry. 

 Motor       dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  50 ccm
 Zdvih  44
 Vrtání  38
 Kompresní poměr   1: 7,5
 Válce  hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   4250 Ot/min
 Max výkon   1,5 koně
 Počet rychlostí  2
 Usazení motoru  šrouby a silentblok
 Spotřeba   1,6 l/100 km 
   
 Rám  
 Přední a zadní kolo  16" - 19"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   39 kg
 Pohotovostní hmotnost  42 Kg
 Objem nádrže   3 L 
 Maximální rychlost   45 km/h

Ani maličkému mopedu se nevyhnula vlna chtíče po vyšším výkonu, a tak jsou dnes stadiony, které jezdí i rychlostí přes 100 km/h poměrně běžnou součástí garáží milovníků právě těchto strojů. A my si o těchto úpravách něco povíme. 

Úprava válce - možnosti
Vždy je to na prvním místě válec, kde se dá posbírat pár koníků navíc. U stadiona existuje více možností úprav válce. První úpravou která je nejjednodušší a nejlevnější je úprava stávajících kanálů, kterou nabízím v rubrice zakázkové renovace

Úprava válce - větší vrtání 
U válců stadiona se dá po úprava karterů válec převrtat a osadit novou větší vložkou až na neuvěřitelný objem 70 ccm. 

3K válec s pomocnými výfuky
Stejně jako u pionýra si u stadiona můžeme dovolit udělat další kanál nad sáním a tím tak vytvořit 3K  válec. U běžného 3K válce válec vypadá totožně s válcem u pionýra, ale pokud máme 3K u většího objemu, jsme nuceni prodlužovat dobu sání a tím se dostat do fáze, kdy se hrany sání a nového přeplachového kanálu ve vodorovné úrovni překrývají. Viz obrázek. 

c.11--5k-s--pr-a-v.png

4K válec s pomocnými výfuky 
U tohoto válce už neděláme žádné šílenosti v oblasti sání, ale vytvoříme dna nové přeplachové kanály za těmi stávajícími. Směs do válce vedeme zešikma vrtanými chodbami ze stávajících kanálů v hliníku válce. Rozbalený válec ve 4K třeba 70 ccm vypadá takto. 

c.11--5k-s--pr-a-v--2-.png

70 ccm 3K válec s rozděleným výfukem bez pomocných výfuků
Když už vyrábíme vložku a do ní děláme kanály, můžeme si dovolit udělat jeden veliký dělený výfukový kanál. Výhodou tohoto výfuku je snížená možnost zadírání, ke kterému u pomocných výfuků při nedostatečném mazání dochází. Teplo je u velikého výfuku odváděné hodně do stran. daleko od středu, takže je tepelné zatížení roztažnosti materiálu rovnoměrně rozprostřeno.  Tenká přepážka vložky navíc nemá tendenci vyboulit se do pístu, ale spíše ven z motoru. 

c.11--5k-s--pr-a-v.png

Když už jsme s válcem na naprostém maximu všeho, začnou nám vadit určité drobnosti, jako je, těžké a namáhavé startování šlapadly, dekompresor, hlava válce a další a tak si o tom taktéž povíme.

Hlava válce 
Než by člověk vyvařoval hlavu a tím zvyšoval kompresní poměr, či naopak jinak předělával tvar, tak je ideální spalovací prostor celý odfrézovat pryč a pomocí tepelného šoku nalisovat spalovák, který potřebujeme. Ideálním kompresním poměrem pro nás pak bude 1:9 - 1:10. 

Startování a dekompresor
U stadiona slouží dekompresor jak pro usnadnění startu, tak pro zhasnutí motoru. Na upraveném motoru už nám, ale dekompresor nedokáže svým malým průtokem pomoci při startu, a dokonce ani nedokáže zhasnout motor, když běží na volnoběh. Máme-li upravenou hlavu válce, tak již dekompresor stejně nemáme, a tak nás začne trápit to, jak lehce nastartovat motor, když to šlapadly jde tak ztuha. S revolučním nápadem přišlo hned několik lidí nezávisle na sobě. Udělat na stadionu startovací páku, tak jako to má jakákoli jiná motorka. Startovací segment ve stálém záběru, jako má třeba KTM je u stadiona nejspíše nejjednodušším způsobem, jak místo šlapátka použít startovací páku, která se vrací do horní polohy a přitom se z venku na motoru od pohledu nic nemění. Tento systém funguje a díky němu uděláme z mopeda motorku s velkým M. 

 

Stadion S22

Stadion S 22 je nástupcem předchozího modelu vyznačující se změnami především v oplechování, velikosti nádrže, ale i mírně vyšším výkonem motoru. Parabola světla je uložena v oplechování, podobně jako u jawy 555, a zadní sedátko taktéž sedí na plechovém podstavci s krásným prodloužením a nosičem na věci, bez kterého by to nebyl správný čistokrevně praktický stadion. Oproti minulému modelu má S 22 i větší a širší blatníky, takže je vhodná i pro slečny a dámy v šatech, které se díky tomu jen s těží namotají do kola. 

a nyní nějaké ty parametry 

 Motor       dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  50 ccm
 Zdvih  44
 Vrtání  38
 Kompresní poměr   1: 7,5
 Válce  hliníkový s vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   4250 Ot/min
 Max výkon   1,75 koně
 Počet rychlostí  2
 Usazení motoru  šrouby a silentblok
 Spotřeba   1,7 l/100 km 
   
 Rám  
 Přední a zadní kolo  16" - 19"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   48 kg
 Pohotovostní hmotnost  52 Kg
 Objem nádrže   5,6 L 
 Maximální rychlost   45 km/h

U s 22 jsou stejné možnosti úprav jako u s 11. takže se jen stačí podívat o pár řádků výše.