Pit bike
Stomp KZR 160
Malá terénní motorka, o které si v této rubrice něco prozradíme.
Tento příběh začal zakoupením úplně jiného stroje a to Pitbike SOHOO 21 125ccm. Tento maličký číňánek mě uchvátil. Motorka byla za pár korun a tak jsem ji bral. Rok bezstarostného ježdění na plno mě dělal neskutečnou radost. Výkon jako hrom, spotřeba nízká, mrštnost, a schopnost jezdit opravdu všude naprosto naplňovala moje představy o dokonalosti. Nízká váha a velikost umožňovala motorku nakládat a vozit autem, kam se mi jen zachtělo, a tak jsem poznal světa kraj právě z jejího sedla pln čiré spokojenosti. Motorka ale docela žrala olej a když jsem to tak zhodnocoval, tak jsem si spočítal, že bude lepší výměna za jiný stroj. Tlumiče byly horší a tak nějak vše už bylo docela opotřebené. No hold nebylo to nové.
Prohlížel jsem si všechny možné další pitbike a zaujal mě právě Stomp. Údajně Britská firma vyrábějící motorky. Je mi samozřejmě jasné, že to pro ně nejspíše dělají taktéž v Číně, ale ta kvalita zpracování a materiály jsou hlídané Británií a o to jde. Zakoupil jsem tedy pitbike Stomp KZR 140.
Spolu se zakoupením motorky STOMP jsem teprve pochopil, co je to význam slova Pitbike. Tato motorka byla opravdu hodně někde jinde. Motorku jsem koupil s novým motorem ale dobitou, škaredou a tak jsem na perfektní stránce Tomanon koupil vše, co se mi nelíbilo a přes zimu si hrál, aby můj dokonalý stroj nabil i dokonalé podoby. Takto chudáček vypadal, když jsem se do něj pustil. Musím moc pochválit, že takto rozebrat se to dá za pár minut :-D
Motorka celá rozebraná, a náhradní díly, které ji měly zušlechtit stály jenom pár korun, což těšilo nejen mě, ale i moji peněženku, která nerada chudne. Když už jsem byl v tom nakupování, tak jsem si pořídil zatlumený výfuk, abych nedělal takový rachot a drobnosti jako jsou vodítka řetězu a podobně, aby motorka na pohled vypadala úplně nově.
Polepení nových plastů bylo úkolem, který jsem raději ponechal tetě a vyplatilo se. Polepy krásně drží a celkově je to radost. Motorka byla před mým zásahem celá bílá a polepená nálepkami s nápisy nutela a podobně :-D tragická hrůza- škoda, že jsem to nevyfotil pro pobavení:-D takže jsem tomu zajisté pomohl :-D
Nasadil jsem polepené plasty a přezutá kola novými plášti a motorka byla nachystaná do provozu. Mě ale hrozně vadila jedna věc. Jak někdo může udělat motorku bez nožičky ? Ano vím, že je to speciál do terénu, a ty nožičky nemají, ale mám já snad opírat svoji nádhernou motorku o strom? A nebo ji na poli, když jezdím měřit vlhkost obilí prostě hodit na zem? Nožička tedy byla úkolem č.1, co se úprav motorky k dokonalosti týče. Vyrobil jsem si jak držák, tak celou nožičku a vše namontoval. Paráda. Pružinka nožičku vrací a motorka stojí v jakémkoli terénu jako přibitá.
Motorku jsem ihned jel vyzkoušet a protože jsem měl stále v živé paměti svého milovaného číňana značky SOHOO, tak jsem mohl dobře srovnávat všechny rozdíly, které jsem pociťoval. Hlavními rozdíly, když opomenu výkon motoru, který má Stomp pocitově téměř dvojnásobný a mnohem chytřejší převodovku s neutrálem úplně dole a lepší brzdy, tak musím napsat. Vibrace motorky Stomp jsou zhruba o 30% nižší. Naopak ale hlasitost motoru se seriovým výfukem je podstatně vyšší než u Sohoo, což asi bude tím objemem a výkonem... Abych to takto složitě nevypisoval, udělám tabulku hlavních rozdílů. V tabulce už je i stomp 160, o kterém si povíme později.
SOHOO 21 -125 | STOMP KZR 140 | STOMP KZR 160 | |
STK | NE | NE | NE |
SPZ | NE | NE | NE |
VÝKON | 11 koní | 14,5 | 17 |
NA ZADNÍ JDE | Jen na 1. rych... | i na 2. rychlost | i na 3. rychlost |
VÁHA | 50 KG | 60 KG | 64 KG |
PŘEVODY | 1 N 2 3 4 | N 1 2 3 4 | N 1 2 3 4 |
VIBRACE | Veliké | menší | ještě menší |
HLASITOST | Střední | Větší -ostřejší | menší - hlubší |
OBRATNOST | veliká | menší | taky menší |
PŘILNAVOST | dobrá | větší | ještě větší |
VELIKOST | maličká | větší | taky větší |
RYCHLOST | 62km/h | 79km/h | 88 km/h |
POHODLNOST | dobrá | lepší | taky lepší |
SPOTŘEBA | 2,5-4l/100km | 2,5 -5l/100km | 2,7-5l/100km |
NÁDRŽ | 2,8L | 4L | 4L |
PODVOZEK | špatný | super | super |
ZRYCHLENÍ | dobré | super | mazec super :-D |
MIN ot/min | silný spodek | super silný spodek | silný spodek |
STŘED ot/min | silný střed | silný střed | super silný střed |
MAX ot/min | slábne | mírně slábne | stále táhne |
START | snadný | s odporem | s velkým odporem |
ZAHŘÍVÁNÍ | 1 min | 2 min | 2,5 min |
FILTR OLEJE | NE | NE | Ano integrovaný |
CHLADIČ | NE | malý olejový | Velký olejový |
FILTR SÁNÍ | drátěný | molitanový | molitanový |
STARTÉR | Ano | ne | ne |
NOŽIČKA | Ano | ne - udělal jsem | ne - udělal jsem |
Další věcí, kterou jsem musel vyřešit je světlo - STOMP nemá světlo. Pravdou je, že lze zakoupit jiné zapalování a k němu i světlo, ale proč to řešit složitě, když lze zakoupit baterku s led diodou a svítit si jako král. Jezdil jsem černočernou tmou i v rychlostech přesahujících 70km/h mezi stromy lesními pěšinami. Světlo skoro jako ve dne. Paráda. Baterku mám upevněnou mezi držáky řidítek, takže je to i designově parádní.
Motorka Stomp 140 byla strojem, který naprosto perfektně jezdil opravdu všude. Cesta jako taková již nebyla potřeba. Jezdil jsem pěšinami vydupanými od zvěře, stráněmi, potoky, roklemi a často i po skalách. Byl to pro mě plnohodnotný dopravní prostředek, který mě dovezl všude. Nákupy v obchodě na vesnici, jízdy na poštu, za kamarády, ale i do dílen, kde jsem nechával dělat některé díly do závodních motorů.
Jezdil jsem každý týden alespoň 80 km od jara až do zimy a vůbec nic neřešil. Mazal řetěz, naléval palivo a kontroloval olej - to byla jediná má starost. Motorka mě bavila. Výkon zprvu překračoval moje schopnosti ale postupem času jsem jezdil více a více ostře. Zatáčky bokem kopce a stráně, ale i sjezdy v kamení, co to dalo. Výkon byl neuvěřitelný, k nezastavení. Ke konci sezony jsem už ovšem začal jezdit takové šílenosti, že jsem poprvé pocítil, že by motor mohl být silnější.
Motor jsem tedy sundal a prodal. Přidal peníze a zakoupil zcela nový motor a to YX 160. Tento motor má 17 koní. Motor ihned po nasazení chytl a jeho výkon je pocitově téměř dvojnásobný než u yx 140. Byl jsem štěstím bez sebe. Na dvojku se motorka zvedá na zadní jenom když prudčeji přidám plyn. Nádherný pocit.
U motorek STOMP je výhoda, že do stejného rámu sedí neuvěřitelné množství motorů. 90 ccm.125 ccm.140 ccm 155 ccm.160 ccm 170 ccm, ale i válce s Kit sadou 175 ccm nebo dokonce 185 ccm. Přemýšlel jsem i o silnějších, ale nakonec se rozhodl pro yx 160, protože právě na ni lze koupit kit na 185 ccm. Ovšem vzhledem k výkonu jaký má 160 ccm zatím vůbec nemám důvod chtít něco více. Znovu musím zopakovat, že jsem měl velikou krosku kawasaki s výkonem přes 50 koní a jela luxusně, ale nikdy jsem na ní nezažil tak super chvíle jako právě na té maličké pit-bike motorce. Přepočet váhy k výkonu je totiž docela dobrý.
Motor yx160 jsem zajel dvěmi motohodinami a potom seřídil ventily. Motor jsem dvě motohodiny šetřil, ale i tak jsem se povozil mnohem více než na yx140.
MOTOR YX 160
Perfektní věc u tohoto motoru je olejový filtr, který je drátěný, není tedy potřeba tak jako u kawasaki kupovat za šílené peníze každých 5 Mth nový. U Pitbike, se mění olej každých 10 Mth a mělo by se podívat na ventily. Když člověk motorce rozumí a ví, jak funguje motor, tak u ventilů stačí sundat deklíčky a otočit píst do HU - když jsou obě vahadla volně, tak měříme. Ventily jsou seřízené za 10 minut. Oleje je v motoru trošička - tj kolem 0,70 litru a stačí obyčejná 10W40 za pár korun. Náklady na sezónu tedy minimální. Vzhledem k tomu, že měřidlo Mth počítá jiskry, tak pokud jezdíme normálně, tak nám jedna motohodina může trvat hodinu a půl až tři hodiny jízdy. Těch 10 hodin na počítadle tedy namotáme docela za dlouho. Výkon a tah motoru totiž umožňuje jezdit na vyšší rychlosti v nižších otáčkách. Pokud si ovšem někde zařádíme a motoru dáme zabrat můžeme naopak za jednu hodinu udělat i více než jednu motohodinu.
Srovnání částí motoru po stránce masivnosti, velikosti pevnosti a kvality. Srovnávat budeme motor opět Loncin 125 použitý v Sohoo a motor yx 140 a 160.
parametry | Loncin 125 | yx 140 | yx 160 |
přístup k ventilům | špatný | lepší | výborný |
víčka ventilů | závitový špunt | 2x imbus | 2x imbus |
přístup k rozvodům | příšerný | lepší | výborný |
rozvodový řetěz | tenoučký | silnější | silnější |
přístup ke spojce | špatný | špatný | výborný |
řadící hřídel | tenká, měkká | silnější | silnější |
startování | drobné | masivní | masivnější |
materiál bloků | měkký | tvrdší | tvrdší |
životnost kroužků | až 45 Mth | až 70 Mth | až 70Mth |
spojka | slepuje se | neslepuje | neslepuje |
chod spojky | lehko | lehčeji | lehčeji |
řazení neutrálu | obtížné | pohoda | pohoda |
řazení jde | lehce | samo | samo |
podtočení | nevadí | vadí trochu | vadí více |
odezva plynu | od 1/3 ot/min | od 1/8 ot/min | vždy |
kopání při startu | hodně málo | často | málo |
chlazení | na hraně | dobré | vynikající |
páky motoru | řadící tvrdá | zalamovací | zalamovací |
max stoupání na | 1. rychlost | 2. rychlost | 2-3 rychlost |
celý motor | drobný | masivní | masivnější |
ventily | docela veliké | obrovské | ještě větší |
vačka ventilů | tupá | ostrá | ostrá |
možnost vylepšení | NE | Ano - C.D.I | Ano -C.D.I |
možnosti KIT válce | NE | NE | ANO |
Protože jsem se v Motorce STOMP KZR hodně vrtal a kromě vidlic měl z rámu sundané naprosto vše musím napsat, že tato motorka je dokonale vymyšlená. Nikde nenarazíte na nějakou zradu. Nikde na motorce není něco, že by to vadilo demontáži něčeho jiného. Při ladění parády a výměně motoru za silnější jsem tak nenarazil na nic, co by mi zkazilo radost z výběru motorky. Jediná drobnost, která mě zdržela byl spodní zadní šroub držící motor, který nešel demontovat díky široké hlavě přes kyvnou vidlici. Demontáž kyvné vidlice trvala 5 minut i s hledáním nářadí a šroub po lehké úpravě na brusce, spočívající v ubrání plochy podložky, která je součástí hlavy šroubu, šel montovat i demontovat výborně. Všechny krásné nové díly, které až neuvěřitelně dobře seděly jsem kupoval na stránce TOMANON a právě jim bych chtěl věnovat pár řádků.
TOMANON.CZ
Tato webová stránka nabízí na pit-biky všech typů téměř vše, co jen člověka napadne. Výborný přístup a neskutečně rychlé dodání objednaných dílů mě dělalo neuvěřitelnou radost v celém průběhu vylepšování mého peklo stroje.
Na stránkách, které jsou krásně přehledné je nespočet dílů, krásně viditelných na obrázcích a fotkách, a tak je to i jako obrázkové čtení radost sledovat. Líbí se mi ty obrovské možnosti a varianty, jak si motorku poskládat a udělat. Na každý model motorky jsou jiné plasty a na každé plasty je neuvěřitelné množství polepů různých barev a vzorů. I plasty samotné mají veliké množství barev. Nejen "obal" motorky má miliony variací, ale i další díly, jako jsou řidítka, výfuky, kola, ať po stránce barev, nebo velikostí, či jejich provedení má taktéž mnoho variant. Člověk si zde zkrátka vždy najde díly takové, aby z nich postavil motorku svých snů. A já sám za sebe tvrdím, že se mi to povedlo. Motorka je v mých očích nádherná a hlavně dokonale fungující.
Na webu tomanon, i přes to, že už nemám co vylepšit stále nakupuji například karburátory, filtry sání, řetězy, a další věci, které využívám jako součástky pro upravené motory.
Více o této skvělé motorce se začnete dozvídat na jaře, kdy začnu přidávat videa na stránku youtube jak z jízdy, tak i jenom tak :-D Nejsem takový tvrďák abych jezdil, když mrzne a tak začnu až na jaře. Teď se věnuji úpravám válců a dalším činnostem.
Mikina stomp vlastní výroby :-D
Jízda na motorce Stopm 160 je plná zábavy. Snad nikdy se neomrzí ten zátah, když člověk i lehce otočí plynem. Pokud s motorkou jedeme cestovním způsobem, nikoli plným výkonem co motorka dokáže, na nádrž která má 4L objem se dá ujet i více než 120 km. Velikonoční pondělí vydalo za 112 km jízdy lesem a to v opravdu kopcovitém terénu a v nádrži zbyl ještě skoro celý litr paliva. Tolik zábavy, za tak málo peněz. Tolik hodin v sedle a tolik krásné přírody kolem. Nevím, zda vůbec může být něco lepšího, než právě taková motorka. Fotka na dálniční přejezdu přes D1 pro zemědělskou techniku.