Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

nahon tachometru

(Michal, 19. 10. 2013 15:09)

Zdravím.vlastni někdo Mane Ta s náhonem.sehnal jsem náhon ale není mi jasně jak je uchycen u kola na osce.diky

LAkovna

(Jirka, 23. 1. 2014 21:19)

Zdravím prosím kde se nachází ta lakovna co tu máš v kontaktech děkuji

Re: LAkovna

(Štěpán (autor webu ), 23. 1. 2014 22:59)

Dobrý den
Lakovna se nachází poblíž hradu Svojanov ve vesničce Dolní Lhota.

Re: Re: LAkovna

(Jirka, 24. 1. 2014 15:09)

tak to by se docela dalo to mam asi cca 60 kilometru hledám zatím nějaké lakovny abych si mohl porovnat ceny a tato je zatím asi nejlevnější

páčka dekompresoru replika

(mirek, 17. 1. 2014 20:57)

Dobrý den páčka dekompresoru v replice se dá sehnat na http://www.veteranforum.cz/
v sekci manet 90 je kontakt na výrobce cena tuším cca 300kč
s pozdravem
m

Re: páčka dekompresoru replika

(Štěpán (autor webu ), 17. 1. 2014 22:20)

Výborně, děkuji za informaci, mnohým to jistě pomůže :)

manet 90 rok 1949

(Jirka, 3. 1. 2014 19:16)

zdravím mam doma maneta z roku 1949 je na něm podle štítku original motor s horní spijkou ale na valci ma boční vyřezy jako na dřivějších motorech je to spravně nebo je neoriginalní válec jo a je s dekompresorem

Re: manet 90 rok 1949

(Štěpán (autor webu ), 3. 1. 2014 20:25)

Dobrý den
Ze starých záznamů jsem vyčetl že motory 1949 mají mít od druhé poloviny roku jednolité žebrování, proto se setáváme i s žebrováním děleným. Myslím si ale, že dělené žebrování a horní spojky už dohromady nebyly. Ale i toto je možné.
Na konci roku 1949 se zase přecházelo na horní spojku, takže kdyby jste měl válec 1947-1948,5 tak se asi nic neděje.

Pokud Váš Manet více jezdil a měl na něm tudíž být dělaný výbrus, je klidně možné, že si vzali místo udělání výbrusu válec jiný. Takto se to dělá i dnes.

Druhou možností, ale je že máte vyměněnou spojku, protože spojky 1947-1949 klouzaly a tak bylo ideální je měnit za novější čtyřpružinové, aby se tento problém odstranil.
Při odstranění tohoto problému se ale musí vyměnit deska spojky a celá spojka i víko zapalování.

Takže se mrkněte co máte pod víkem spojky a uvidíte.

Já bych ten motor nechal tak jak jej máte. Přesná pravidla se tomu určit nedají, protože se výrobní technologie měnili v průběhu roku a ze skladů se věci braly v kdoví jakém pořadí :D

Re: Re: manet 90 rok 1949

(jirka, 4. 1. 2014 20:49)

no ja jsem ještě zjistil že ten motor není original mam k tomu ještě druhé torzo kteremu sedí čísla motoru se štítkem ale tomu chybí válec a píst takže budu renobovat ten akorad jsem chtěl vědět jakej tam mam dat případně válec ... děkuji za info a mam ještě jeden dotaz nevíte kde by se dala sehnat páčka dekompresoru a přední malé kompletní svetlo s kočkou to mi chybí ... pokud by jste věděl byl bych rád jinak budu kontrolovat inzeráty a jezdit tady u nas pravidelně na burzy abych jej sehnal s pozdravem Jirka

Re: Re: Re: manet 90 rok 1949

(Štěpán (autor webu ), 5. 1. 2014 13:00)

Dobrý den
Páčka dekompresoru se v replice nevyrábí.
( aspoň jsem na ni za 3 roky nikde nenarazil )
Kontakt na replikovou parabolu světla mám.
Pročtěte si jeho web a uvidíte :)
http://www.jawadily.estranky.cz/

Dnešní počet Manetů

(Ivan, 14. 12. 2013 15:24)

Zdarec,
máš pěkné a zajímavé stránky. Manet je kultovní motorka, bohužel se na ní moc nesvezete. Chtěl bych se zeptat, kolik by tak dnes mohlo jezdit manetů po silnicích nejenom v Čechách, na Moravě a na Slovensku, ale i v Evropě.
Dík

Re: Dnešní počet Manetů

(Štěpán (autor webu ), 14. 12. 2013 23:10)

Dobrý den
Ano Manet je opravdu něco jiného, něco výjimečného, ale svezeme se na ní, skoro srovnatelně jako na jakékoliv motorce, pokud po ní ovšem nechceme nějaké zázraky.
Motorek Manet M90 se vyrobilo 37 630 kusů.
Počítáme s tím, že se jich vyhodilo až 85%.
Takže jich nyní může být jen něco kolem 5500 kusů.
Z čehož je pojízdných zhruba 70% což je 3800 Kusů, ze všech roků výroby. nejvíce manetů jezdí červené barvy.
Červených Manetů se totiž vyrobilo nejvíce, a byly také nejvíce dobré co se týče ježdění.

Dotaz K barvě ČZ De-luxe

(Martin, 29. 11. 2013 21:56)

Dobrý den,
rád bych Vás požádal o radu. Mám stejný typ motorky jako vy a rok 1963. Problém je v tom, ze motorka je dvou barevná (červeno - černá) a podle fotek na googlu to vypadá, ze byĺy obě barevné varianty. Je tedy možné, aby motorka byla původně celá černá, nebo se vyráběla jen v červené?
Děkuji
S pozdravem,
Martin

Re: Dotaz K barvě ČZ De-luxe

(Štěpán (autor webu ), 29. 11. 2013 22:02)

Dobrý den
Motorky se vyráběly v obou dvou barvách, a červených bylo prý jen málo, zbylé ČZ byly černé + zlaté linky zlatý znak.
Pokud máte k moto TP, tak se podívejte, do jaké barvy máte renovovat.
S pozdravem Štěpán

renovace

(Michal, 20. 8. 2013 13:18)

Zdravim vsechny. Budu renovovat sveho maneta. Mam nejakou predstavu ale rad si necham poradit. Ohledne lakovani. Jemne piskovani mam domluvene. A jak dal. Hned zaklad na to a pak akryl nebo treba jeste pod zaklad sprickyt? Diky

Re: renovace

(Štěpán (autor webu ), 20. 8. 2013 21:25)

Dobrý den
Pokud budete lakovat doma, tak Vás obdivuju.
Třeba jste šikovný, mě ale lakování naprosto nejde :D
Už jen proto, že na to nemám potřebné vybavení.
Já bych za sebe vřele doporučil lakovnu, kterou mám v rubrice KONTAKTY, protože je to za celkem pár korun, a hlavně je to udělané perfektně. V ceně je : pískování, kytování, základ, vrch, a linky. Pokud je nějaký problém dokonce i něco vyvaří.
Většinou si za toto všechno zákazníci platí zvlášť.
Potom se zákazníci diví jak to že, je lak vyšel třeba na 15 a více tisíc, přitom by bývalo stačilo zaplatit třeba jen polovinu.

Re: renovace

(JOHAN.NITRA@GMAIL.COM, 8. 11. 2013 22:30)

mozno uz je to neaktualne,,ale aj tak možno.Samozrejme opieskovať,,lebo robiť to el.kartačom je zdlhavé.Potom dať zakladnu dvojzložkovu farbu/štetec/,nasledne gyt/polyester.Dokonalo vybrusť,cez vodu.Ak su ešte drobne nerovnosti špric git/sprej/.Vodný výbrus.Tu by som to dal lakirnikovy,na konečný strek/dvozlozkova/.

Hodnota maneta

(Ludva, 30. 10. 2013 10:07)

Zdar jak sviňa, Štěpáne , máš hafo dobré stránky , to za 1. , a chtěl bych sa zeptat, jak si ceníš svojeho maneta, keď je bez papírů? Každopádně máš ho nádhernýho.Takové kousek sa nevidí každé den.. Zdarec Ludva z Hradišťa

Re: Hodnota maneta

(Štěpán (autor webu ), 30. 10. 2013 18:21)

Ahoj, ahoj
Díky za perfektní příspěvek

Maneta si cením hodně, dokonce, tak, že bych jej neprodal.
reálnou hodnotu mám kolem 50-55 000,-Kč, protože ceny veteránů podstatně klesly ( ekonomická krize )
Jinak u manetů je 99% strojů bez TP. Většinou si majitelé dělají VSTK, které plánuji udělat také.

řazení

(Jirka, 14. 10. 2013 16:37)

Zdravím zajimalo by mě jak to je s ručním řazením na manetovi a proč jsou na krytu magneta značeny rychlostní stupně