MZ 150 ETZ
Krásná, hbitá ale hlavně oblíbená motorka MZ 150 je strojem, na kterém jsem opravdu moc rád jezdil. Pětirychlostní převodovka s výborným odstupňováním, motor zavěšený na silemboku a výborné tlumiče byly tím, co z motorky dělalo stroj, který na vždy zůstane v srdci svého majitele. Motorka je výborná. Výborně brzdí, výborně startuje, řazení rychlostí jde nádherně lehko a celkově přilnavost této motorky k cestě je krásná. Ve srovnání s MZ 251 ETZ má i relativně dobrou spotřebu a výkonnostně je taktéž radostí při každé projížďce. Motor je téměř čtvercový a to se velmi kladně projevuje na zrychlení a celkovém tahu. A nyní nějaké ty parametry.
Motor | dvoudobý vzduchem chlazený |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 143 |
Zdvih | 58 |
Vrtání | 56 |
Kompresní poměr | 1: 10 |
Válec | hliníkový s litinovou vložkou |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 6000 Ot/min |
Max výkon | 12,2 koně |
Počet rychlostí | 5 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | Silemboky |
Spotřeba | 4l/100 km |
Rám | otevřený |
Barva motocyklu | Modrá, stříbrná, červená a další |
Přední a zadní kolo | 18" a zadní 16" |
Přední brzda | kotoučová |
Zadní brzda | bubnová |
Zdvih přední vidlice | 185 mm |
Zdvih zadní vidlice | 105 mm |
Hmotnost motocyklu | 104 Kg |
Objem nádrže | 13 L |
Maximální rychlost | 110 km/h |
Teď se budeme věnovat zvláštnostem a nevýhodám této motorky.
Tato motorka má nesporně výhod a tak na drobnosti rádi zapomeneme, ale právě MZ ráda připomene i své stinné stránky. Řeč je hlavně o zapalování, dobíjení a přerušovačích pro blinkry. Motorka je naprosto spolehlivá a perfektní, ale elektrika u ní zlobí téměř vždy a to i když je zcela nová. Dokud nevyměníme zapalování za Bezkontaktní VAPE pro MZ - což dnes není žádný problém jak po finanční stránce, tak po stránce montáže, naše motorka se nestane podstatně spolehlivější. Když ještě zainvestujeme a koupíme jiné přerušovače blinkrů, dosáhneme tak toho, že se motorka stane naprosto spolehlivou. Takovou že bude opravdu pouze dělat radost. Na MZ jsem najezdil hodně a mohu ji doporučit.
Výhodou motorky MZ, když už nedobíjí, je fakt, že je i vybitá, a nedobíjející vždy schopná nastartovat a jet i tak. I když je to samozřejmě na roztlačení.
Možnosti úprav a vylepšení u vaší MZ 150 ETZ
Na této motorce prostoru pro výrazné úpravy jednoduchým způsobem moc není, ale něco se přeci jen najde.
Úprava válce
Tuto možnost nabízím na svém webu v rubrice Kontakty a vždy se dá ještě něco dělat. Válce MZ mají vlisovanou vložku v odlitku a jisté jak nepřesnosti od výroby, tak možnosti přečasování ve válci jsou - Chci upravit válec
Zvětšení vrtání - podčtverec
Díky množství materiálu na vložce originální 150 válce lze vyvrtat válce tak že se dostaneme na podčtvercový motor. Výkon se podstatně zvedne a motor konečně získá i tah odspoda, který mu trošku schází. Spotřeba se moc nezhorší, ale výkon je citelně lepší.
Výměna válce za jiný
Jeden čas se na internetu objevili válce s větším počtem kanálů určené právě pro MZ 150 ETZ slibující krásné výkony dokonce převyšující výkon silnějšího modelu ETZ 251. Tyto válce, ale byly staženy z prodeje. Důvod se jen mohu domnívat, každopádně možnosti vylepšený výrazným způsobem zde jsou.
VAPE pro MZ
Jelikož jsem měl MZ mohu potvrdit, že VAPE i polo VAPE má citelný vliv i na výkon motoru. Nebudou to celé koně, ale motor prostě jede lépe. Za cenu kolem 2500 kč je to podle mě jasná volba jak udělat motorku spolehlivější a hbitější jednou ranou.
Laděný výfuk
Na MZ je k dostání výfuk s dvěma komorami a ten taktéž mírně zvyšuje výkon motoru. Nevýhodou tohoto výfuku je fakt, že je oproti originálu poměrně nevzhledný a tichý zvuk série se vytratí pryč.
Úprava válce na klapky
MZ jakoby si říkala o montáž klapek. Válec celý z hliníku, nízký zdvih a místa pro pořádnou klapku hromadu. Tyto motory jsou na úpravu klapek téměř vhodné, ale i u tohoto válce je poměrně problém ho po montáži klapek vyladit, tak aby se přínos klapky dobře projevil. Každopádně klapky prudce sníží spotřebu. S úpravou válce bych dokázal pomoci, nebo ji, když bude volněji i sám udělal. Více informací zde - Zakázkové úpravy
Menší výstupní kolečko
Co jsem tak jezdil na MZ, vždycky mě Vadilo, že i přes to že jezdí perfektně jí trvá než se roztočí a chytne své oblíbené otáčky. Maximální rychlost sice bez problémů nabrala, ale jezdit na plné otáčky na pětku se dalo jen po dálnicích, kde jde v dnešním provozu o život. A lítat mezi dědinami kolem 100 km/h je opravdu zbytečné. Tak jsem si vyměnil výstupní kolečko a dal o jeden zub méně. Motorka najednou táhla všude, a dokonce i spotřeba se díky tomu, že se dalo jezdit mnohem více na pátý rychlostí stupeň snížila.
Klíčky a spínací skříňka
Zajisté nebudu sám koho docela štve spínací skříňka. Na hrbech a vůbec se nebudu bavit o polních cestách mnohdy klíčky vyskočí ze spínací skříňky a nebo se vypne kontakt zapalování. Bezpochyby to nebude vada již od výroby, ale vada vzniklá opotřebením, ale i tak, dělaly to zatím všechny motorky od MZ, co jsem kdy na nich jel. Doporučuji tedy zakoupit spínací skříňku novou, protože pokusy přihýbat v ní plíšky a podobně neměly žádný dlouhodobý úspěch. Nové spínací skříňky fungují krásně. Dalším faktem je, že pokud namontujeme VAPE, tak už klíčky ani spínací skříňku nemusíme řešit. Pokud ovšem nebudeme mít zapojení s relátkem.
Otáčkoměr a tachometr
Kdo MZ měl, asi mi dá za pravdu, že vždy aspoň jeden z budíků nefunguje a mnohdy to nevyřeší ani snaha o jednoduchou opravu. Ve většině případech se jedná o protočené náhony, nebo zničené převodníky. Jediným řešením je zakoupení všeho nového, či repasování starého budíku a po montáži nového náhonu poctivě mazat, aby vše chodilo lehko. Budíky často ničí i fakt, že je motorka schopná jet i rychleji, než budík ukazuje. Faktem samozřejmě je, že budíky vždy ukazují více a tak se vlastně lámou už při nabrání běžné maximální rychlosti v TP.
MZ 251 ETZ
Motorka Východoněmecké výroby s krásným výkonem 21 koní a příjemným podvozkem na dlouhé cestování. Přední a zadní kolo 18", kotoučová brzda na předním kole a táhlo zadní brzdy dělá motorku ostrou na brzdách a v zatáčkách příjemně přilnavou. Motorka je poměrně vysoká a odpružení poměrně měkké a tak se s MZ dá docela dobře jezdit i v terénu, polních cestách a podobně. Sytič na řidítkách a dobrý převod startovací páky je důvodem, proč jde tato motorka tak krásně startovat. Kromě těchto krásných vlastností jsou tu další ne méně krásné a těmi je pět rychlostí v převodovce, výborné chlazení válce a naprosto bezkonkurenční světla, která ozáří celou cestu před motorkou. Nemohu zapomenout na hliníkové ráfky, které nikdy nezrezaví a nádrž které je nejen nádherná, ale i tak vymyšlená, že se do ní krásně plní palivo.
A nyní tabulka s parametry
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 243 |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 69 |
Kompresní poměr | 1:10 |
Válec | 4K |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5500Ot/min |
Max výkon | 21 koní |
Počet rychlostí | 5 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | silem bloky |
Spotřeba | 5 -7,5 l/100 km |
Rám | uzavřeným |
Přední a zadní kolo | 18" |
Přední brzda | kotoučová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 130 kg |
Pohotovostní hmotnost | 146 Kg |
Objem nádrže | 17L |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Teď se budeme věnovat zvláštnostem a nevýhodám této motorky.
Tato motorka má nesporně výhod a tak na drobnosti rádi zapomeneme, ale právě MZ ráda připomene i své stinné stránky. Řeč je hlavně o zapalování, dobíjení a přerušovačích pro blinkry. Motorka je naprosto spolehlivá a perfektní, ale elektrika u ní zlobí téměř vždy a to i když je zcela nová. Dokud nevyměníme zapalování za Bezkontaktní VAPE pro MZ - což dnes není žádný problém jak po finanční stránce, tak po stránce montáže, naše motorka se nestane podstatně spolehlivější. Když ještě zainvestujeme a koupíme jiné přerušovače blinkrů, dosáhneme tak toho, že se motorka stane naprosto spolehlivou. Takovou že bude opravdu pouze dělat radost. Na MZ jsem najezdil hodně a mohu ji až na poměrně velikou spotřebu doporučit.
Zvláštností konstrukce motoru MZ 251 je spojkový koš, který je uložený na výstupní hřídeli klikovky. Tento fakt zabraňuje jednoduchosti opravování motoru. Další nevýhodou je poddimenzovaná převodovka která často především na třetím rychlostním stupni odejde a začne se protáčet. Řazení je přitom podstatně sympatičtější svým chodem než je tomu u jawy.
Možnosti úprav a vylepšení u vaší MZ 251 ETZ
Na této motorce prostoru pro výrazné úpravy jednoduchým způsobem moc není, ale něco se přeci jen najde.
Úprava válce
Tuto možnost nabízím na svém webu v rubrice Kontakty a vždy se dá ještě něco dělat. Válce MZ mají vlisovanou vložku v odlitku a jisté jak nepřesnosti, tak možnosti přečasování ve válci jsou - Chci upravit válec
Zvětšení vrtání - předělání na ETZ 301
Díky množství materiálu na vložce originální 251 válce lze vyvrtat válce až na 300 ccm a tím si jednoduše jakoby pořídit ETZ 301. Výkon se z 15,5 KW zvedne na krásných 17 KW a motor konečně získá i tah od spodu, který 251 docela schází. Spotřeba se ovšem opět zase ještě zhorší, ale za tu srandu to určitě stojí.
VAPE pro MZ
Jelikož jsem měl MZ mohu potvrdit, že VAPE má citelný vliv i na výkon motoru. Nebudou to celé koně, ale motor prostě jede lépe. Za cenu kolem 2500 kč je to podle mě jasná volba jak udělat motorku spolehlivější a hbitější jednou ranou.
Laděný výfuk
Na MZ je k dostání výfuk s dvěma komorami a ten taktéž mírně zvyšuje výkon motoru. Nevýhodou tohoto výfuku je fakt, že je oproti originálu poměrně nevzhledný a tichý zvuk série se vytratí pryč.
Úprava válce na klapky
MZ jakoby si říkala o montáž klapek. Válec celý z hliníku, nízký zdvih a místa pro pořádnou klapku hromadu. Tyto motory jsou na úpravu klapek téměř vhodné, ale i u tohoto válce je poměrně problém ho po montáži klapek vyladit, tak aby se přínos klapky dobře projevil. Každopádně klapky prudce sníží spotřebu. S úpravou válce bych dokázal pomoci, nebo ji, když bude volněji i sám udělal. Více informací zde - Zakázkové úpravy
Menší výstupní kolečko
Co jsem tak jezdil na MZ, vždycky mě Vadilo, že i přes to že jezdí perfektně jí trvá než se roztočí a chytne své oblíbené otáčky. Maximální rychlost sice bez problémů nabrala, ale jezdit na plný plyn a na horších cestách ani na 3/4 plynu se téměř nedá. Ono lítat mezi dědinami 130 km/h je opravdu moc. Tak jsem si vyměnil výstupní kolečko a dal o jeden zub méně. Motorka najednou táhla všude, a dokonce i spotřeba se díky tomu, že se dalo jezdit mnohem více na pátý rychlostí stupeň snížila.
Klíčky a spínací skříňka
Zajisté nebudu sám koho docela štve spínací skříňka. Na hrbech a vůbec se nebudu bavit o polních cestách mnohdy klíčky vyskočí ze spínací skříňky a nebo se vypne kontakt zapalování. Bezpochyby to nebude vada již od výroby, ale vada vzniklá opotřebením, ale i tak, dělaly to zatím všechny motorky od MZ, co jsem kdy na nich jel. Doporučuji tedy zakoupit spínací skříňku novou, protože pokusy přihýbat v ní plíšky a podobně neměly žádný dlouhodobý úspěch. Nové spínací skříňky fungují krásně. Dalším faktem je, že pokud namontujeme VAPE, tak už klíčky ani spínací skříňku nemusíme řešit. Pokud ovšem nebudeme mít zapojení s relátkem.
Otáčkoměr a tachometr
Kdo MZ měl, asi mi dá za pravdu, že vždy aspoň jeden z budíků nefunguje a mnohdy to nevyřeší ani snaha o jednoduchou opravu. Ve většině případech se jedná o protočené náhony, nebo zničené převodníky. Jediným řešením je zakoupení všeho nového, či repasování starého budíku a po montáži nového náhonu poctivě mazat, aby vše chodilo lehko. Budíky často ničí i fakt, že je motorka schopná jet i rychleji, než budík ukazuje. Faktem samozřejmě je, že budíky vždy ukazují více a tak se vlastně lámou už při nabrání běžné maximální rychlosti v TP.
Nyní srovnávací tabulka dvou výkonnostních modelů značky MZ
MZ 150 ETZ | MZ 251 ETZ | |
Výkon | 12,2 koně | 21 koní |
Spotřeba | 4L/100 km | 7L/100 km |
Zrychlení | Výborné | Horší |
Max. rychlost | 110 km/h | 140 km/h |
Velikost motorky | drobnější | masivnější |
Objem nádrže | 13 L | 17 L |
Kola | přední větší | obě stejná |
Převodovka | odolnější | méně odolná |
Vibrace | malé | větší |
Zvuk | ostrý | hlubší |
max otáčky | 6000 ot/min | 5500 ot/min |
Chci přejít na: SIMSON