Jdi na obsah Jdi na menu
 

MZ 150 ETZ

dsc02710-----kopie.jpg

Krásná, hbitá ale hlavně oblíbená motorka MZ 150 je strojem, na kterém jsem opravdu moc rád jezdil. Pětirychlostní převodovka s výborným odstupňováním, motor zavěšený na silemboku a výborné tlumiče byly tím, co z motorky dělalo stroj, který na vždy zůstane v srdci svého majitele. Motorka je výborná. Výborně brzdí, výborně startuje, řazení rychlostí jde nádherně lehko a celkově přilnavost této motorky k cestě je krásná. Ve srovnání s MZ 251 ETZ má i relativně dobrou spotřebu a výkonnostně je taktéž radostí při každé projížďce. Motor je téměř čtvercový a to se velmi kladně projevuje na zrychlení a celkovém tahu. A nyní nějaké ty parametry. 

Motor  dvoudobý vzduchem chlazený
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  143
 Zdvih  58
 Vrtání  56
 Kompresní poměr   1: 10
 Válec   hliníkový s litinovou vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   6000 Ot/min
 Max výkon   12,2 koně
 Počet rychlostí  5
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  Silemboky
 Spotřeba   4l/100 km 
   
 Rám  otevřený
 Barva motocyklu  Modrá, stříbrná, červená a další
 Přední a zadní kolo  18" a zadní 16" 
 Přední brzda   kotoučová
 Zadní brzda   bubnová
 Zdvih přední vidlice   185 mm
 Zdvih zadní vidlice  105 mm
 Hmotnost motocyklu  104 Kg
 Objem nádrže   13 L 
 Maximální rychlost   110 km/h 

Teď se budeme věnovat zvláštnostem a nevýhodám této motorky. 

Tato motorka má nesporně výhod a tak na drobnosti rádi zapomeneme, ale právě MZ ráda připomene i své stinné stránky. Řeč je hlavně o zapalování, dobíjení a přerušovačích pro blinkry. Motorka je naprosto spolehlivá a perfektní, ale elektrika u ní zlobí téměř vždy a to i když je zcela nová. Dokud nevyměníme zapalování za Bezkontaktní VAPE pro MZ - což dnes není žádný problém jak po finanční stránce, tak po stránce montáže, naše motorka se nestane podstatně spolehlivější. Když ještě zainvestujeme a koupíme jiné přerušovače blinkrů, dosáhneme tak toho, že se motorka stane naprosto spolehlivou. Takovou že bude opravdu pouze dělat radost. Na MZ jsem najezdil hodně a mohu ji doporučit.

Výhodou motorky MZ, když už nedobíjí, je fakt, že je i vybitá, a nedobíjející vždy schopná nastartovat a jet i tak. I když je to samozřejmě na roztlačení. 

Možnosti úprav a vylepšení u vaší MZ 150 ETZ

Na této motorce prostoru pro výrazné úpravy jednoduchým způsobem moc není, ale něco se přeci jen najde. 

Úprava válce 
Tuto možnost nabízím na svém webu v rubrice Kontakty a vždy se dá ještě něco dělat. Válce MZ mají vlisovanou vložku v odlitku a jisté jak nepřesnosti od výroby, tak možnosti přečasování ve válci jsou - Chci upravit válec 

Zvětšení vrtání - podčtverec
Díky množství materiálu na vložce originální 150 válce lze vyvrtat válce tak že se dostaneme na podčtvercový motor. Výkon se podstatně zvedne a motor konečně získá i tah odspoda, který mu trošku schází. Spotřeba se moc nezhorší, ale výkon je citelně lepší. 

Výměna válce za jiný
Jeden čas se na internetu objevili válce s větším počtem kanálů určené právě pro MZ 150 ETZ slibující krásné výkony dokonce převyšující výkon silnějšího modelu ETZ 251. Tyto válce, ale byly staženy z prodeje. Důvod se jen mohu domnívat, každopádně možnosti vylepšený výrazným způsobem zde jsou.  

VAPE pro MZ 
Jelikož jsem měl MZ mohu potvrdit, že VAPE i polo VAPE má citelný vliv i na výkon motoru. Nebudou to celé koně, ale motor prostě jede lépe. Za cenu kolem 2500 kč je to podle mě jasná volba jak udělat motorku spolehlivější a hbitější jednou ranou. 

Laděný výfuk
Na MZ je k dostání výfuk s dvěma komorami a ten taktéž mírně zvyšuje výkon motoru. Nevýhodou tohoto výfuku je fakt, že je oproti originálu poměrně nevzhledný a tichý zvuk série se vytratí pryč. 

Úprava válce na klapky 
MZ jakoby si říkala o montáž klapek. Válec celý z hliníku, nízký zdvih a místa pro pořádnou klapku hromadu. Tyto motory jsou na úpravu klapek téměř vhodné, ale i u tohoto válce je poměrně problém ho po montáži klapek vyladit, tak aby se přínos klapky dobře projevil. Každopádně klapky prudce sníží spotřebu. S  úpravou válce bych dokázal pomoci, nebo ji, když bude volněji i sám udělal. Více informací zde - Zakázkové úpravy

Menší výstupní kolečko
Co jsem tak jezdil na MZ, vždycky mě Vadilo, že i přes to že jezdí perfektně jí trvá než se roztočí a chytne své oblíbené otáčky. Maximální rychlost sice bez problémů nabrala, ale jezdit na plné otáčky na pětku se dalo jen po dálnicích, kde jde v dnešním provozu o život. A lítat mezi dědinami kolem 100 km/h je opravdu zbytečné. Tak jsem si vyměnil výstupní kolečko a dal o jeden zub méně. Motorka najednou táhla všude, a dokonce i spotřeba se díky tomu, že se dalo jezdit mnohem více na pátý rychlostí stupeň snížila. 

Klíčky a spínací skříňka
Zajisté nebudu sám koho docela štve spínací skříňka. Na hrbech a vůbec se nebudu bavit o polních cestách mnohdy klíčky vyskočí ze spínací skříňky a nebo se vypne kontakt zapalování. Bezpochyby to nebude vada již od výroby, ale vada vzniklá opotřebením, ale i tak, dělaly to zatím všechny motorky od MZ, co jsem kdy na nich jel. Doporučuji tedy zakoupit spínací skříňku novou, protože pokusy přihýbat v ní plíšky a podobně neměly žádný dlouhodobý úspěch. Nové spínací skříňky fungují krásně. Dalším faktem je, že pokud namontujeme VAPE, tak už klíčky ani spínací skříňku nemusíme řešit. Pokud ovšem nebudeme mít zapojení s relátkem. 

Otáčkoměr a tachometr
Kdo MZ měl, asi mi dá za pravdu, že vždy aspoň jeden z budíků nefunguje a mnohdy to nevyřeší ani snaha o jednoduchou opravu. Ve většině případech se jedná o protočené náhony, nebo zničené převodníky. Jediným řešením je zakoupení všeho nového, či repasování starého budíku a po montáži nového náhonu poctivě mazat, aby vše chodilo lehko. Budíky často ničí i fakt, že je motorka schopná jet i rychleji, než budík ukazuje. Faktem samozřejmě je, že budíky vždy ukazují více a tak se vlastně lámou už při nabrání běžné maximální rychlosti v TP. 

MZ 251 ETZ

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Motorka Východoněmecké výroby s krásným výkonem 21 koní a příjemným podvozkem na dlouhé cestování. Přední a zadní kolo 18", kotoučová brzda na předním kole a táhlo zadní brzdy dělá motorku ostrou na brzdách a v zatáčkách příjemně přilnavou. Motorka je poměrně vysoká a odpružení poměrně měkké a tak se s MZ dá docela dobře jezdit i v terénu, polních cestách a podobně. Sytič na řidítkách a dobrý převod startovací páky je důvodem, proč jde tato motorka tak krásně startovat. Kromě těchto krásných vlastností jsou tu další ne méně krásné a těmi je pět rychlostí v převodovce, výborné chlazení válce a naprosto bezkonkurenční světla, která ozáří celou cestu před motorkou. Nemohu zapomenout na hliníkové ráfky, které nikdy nezrezaví a nádrž které je nejen nádherná, ale i tak vymyšlená, že se do ní krásně plní palivo.

A nyní tabulka s parametry 

 Motor  dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  243
 Zdvih  65
 Vrtání  69
 Kompresní poměr   1:10
 Válec   4K
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   5500Ot/min
 Max výkon   21 koní
 Počet rychlostí  5
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  silem bloky
 Spotřeba   5 -7,5 l/100 km 
   
 Rám  uzavřeným
 Přední a zadní kolo  18"
 Přední brzda   kotoučová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   130 kg
 Pohotovostní hmotnost  146 Kg
 Objem nádrže   17L 
 Maximální rychlost   140 km/h 

Teď se budeme věnovat zvláštnostem a nevýhodám této motorky. 

Tato motorka má nesporně výhod a tak na drobnosti rádi zapomeneme, ale právě MZ ráda připomene i své stinné stránky. Řeč je hlavně o zapalování, dobíjení a přerušovačích pro blinkry. Motorka je naprosto spolehlivá a perfektní, ale elektrika u ní zlobí téměř vždy a to i když je zcela nová. Dokud nevyměníme zapalování za Bezkontaktní VAPE pro MZ - což dnes není žádný problém jak po finanční stránce, tak po stránce montáže, naše motorka se nestane podstatně spolehlivější. Když ještě zainvestujeme a koupíme jiné přerušovače blinkrů, dosáhneme tak toho, že se motorka stane naprosto spolehlivou. Takovou že bude opravdu pouze dělat radost. Na MZ jsem najezdil hodně a mohu ji až na poměrně velikou spotřebu doporučit. 

Zvláštností konstrukce motoru MZ 251 je spojkový koš, který je uložený na výstupní hřídeli klikovky. Tento fakt zabraňuje jednoduchosti opravování motoru. Další nevýhodou je poddimenzovaná převodovka která často především na třetím rychlostním stupni odejde a začne se protáčet. Řazení je přitom  podstatně sympatičtější svým chodem než je tomu u jawy.

Možnosti úprav a vylepšení u vaší MZ 251 ETZ

Na této motorce prostoru pro výrazné úpravy jednoduchým způsobem moc není, ale něco se přeci jen najde. 

Úprava válce 
Tuto možnost nabízím na svém webu v rubrice Kontakty a vždy se dá ještě něco dělat. Válce MZ mají vlisovanou vložku v odlitku a jisté jak nepřesnosti, tak možnosti přečasování ve válci jsou - Chci upravit válec 

Zvětšení vrtání - předělání na ETZ 301 
Díky množství materiálu na vložce originální 251 válce lze vyvrtat válce až na 300 ccm a tím si jednoduše jakoby pořídit ETZ 301. Výkon se z 15,5 KW zvedne na krásných 17 KW a motor konečně získá i tah od spodu, který 251 docela schází. Spotřeba se ovšem opět zase ještě zhorší, ale za tu srandu to určitě stojí. 

VAPE pro MZ 
Jelikož jsem měl MZ mohu potvrdit, že VAPE má citelný vliv i na výkon motoru. Nebudou to celé koně, ale motor prostě jede lépe. Za cenu kolem 2500 kč je to podle mě jasná volba jak udělat motorku spolehlivější a hbitější jednou ranou. 

Laděný výfuk
Na MZ je k dostání výfuk s dvěma komorami a ten taktéž mírně zvyšuje výkon motoru. Nevýhodou tohoto výfuku je fakt, že je oproti originálu poměrně nevzhledný a tichý zvuk série se vytratí pryč. 

Úprava válce na klapky 
MZ jakoby si říkala o montáž klapek. Válec celý z hliníku, nízký zdvih a místa pro pořádnou klapku hromadu. Tyto motory jsou na úpravu klapek téměř vhodné, ale i u tohoto válce je poměrně problém ho po montáži klapek vyladit, tak aby se přínos klapky dobře projevil. Každopádně klapky prudce sníží spotřebu. S  úpravou válce bych dokázal pomoci, nebo ji, když bude volněji i sám udělal. Více informací zde - Zakázkové úpravy

Menší výstupní kolečko
Co jsem tak jezdil na MZ, vždycky mě Vadilo, že i přes to že jezdí perfektně jí trvá než se roztočí a chytne své oblíbené otáčky. Maximální rychlost sice bez problémů nabrala, ale jezdit na plný plyn a na horších cestách ani na 3/4 plynu se téměř nedá. Ono lítat mezi dědinami 130 km/h je opravdu moc. Tak jsem si vyměnil výstupní kolečko a dal o jeden zub méně. Motorka najednou táhla všude, a dokonce i spotřeba se díky tomu, že se dalo jezdit mnohem více na pátý rychlostí stupeň snížila. 

Klíčky a spínací skříňka
Zajisté nebudu sám koho docela štve spínací skříňka. Na hrbech a vůbec se nebudu bavit o polních cestách mnohdy klíčky vyskočí ze spínací skříňky a nebo se vypne kontakt zapalování. Bezpochyby to nebude vada již od výroby, ale vada vzniklá opotřebením, ale i tak, dělaly to zatím všechny motorky od MZ, co jsem kdy na nich jel. Doporučuji tedy zakoupit spínací skříňku novou, protože pokusy přihýbat v ní plíšky a podobně neměly žádný dlouhodobý úspěch. Nové spínací skříňky fungují krásně. Dalším faktem je, že pokud namontujeme VAPE, tak už klíčky ani spínací skříňku nemusíme řešit. Pokud ovšem nebudeme mít zapojení s relátkem. 

Otáčkoměr a tachometr
Kdo MZ měl, asi mi dá za pravdu, že vždy aspoň jeden z budíků nefunguje a mnohdy to nevyřeší ani snaha o jednoduchou opravu. Ve většině případech se jedná o protočené náhony, nebo zničené převodníky. Jediným řešením je zakoupení všeho nového, či repasování starého budíku a po montáži nového náhonu poctivě mazat, aby vše chodilo lehko. Budíky často ničí i fakt, že je motorka schopná jet i rychleji, než budík ukazuje. Faktem samozřejmě je, že budíky vždy ukazují více a tak se vlastně lámou už při nabrání běžné maximální rychlosti v TP. 

zprovozneni-mz-251-etz.jpg

Nyní srovnávací tabulka dvou výkonnostních modelů značky MZ

   MZ 150 ETZ  MZ 251 ETZ
 Výkon  12,2 koně   21 koní
 Spotřeba  4L/100 km  7L/100 km
 Zrychlení  Výborné  Horší
 Max. rychlost  110 km/h   140 km/h
 Velikost motorky  drobnější  masivnější
 Objem nádrže   13 L  17 L
 Kola   přední větší  obě stejná
 Převodovka  odolnější  méně odolná
 Vibrace  malé  větší
 Zvuk  ostrý  hlubší
 max otáčky  6000 ot/min  5500 ot/min

 

Chci přejít na: SIMSON