Jdi na obsah Jdi na menu
 

Nejčastější dotazy

Předmluva: V textech na webu sice jsou kolem úprav napsané téměř všechny informace, ale někdy je těžší je nalézt nebo vyčíst přesně to, co by chtěl člověk vědět. Proto jsem pro Vás připravil rubriku, kde jsou vypsané nejčastější dotazy k úpravám válců, bloků, karburátorům, pístům, výkonům, posílání a placení a tak dále. 

Musím dělat po úpravě válce výbrus?
Každý válec lze upravovat i po výbrusu a potom jej nasadit a jezdit. Takže upravený válec není třeba znovu dávat na výbrus.

Upravuješ i válce před výbrusem? 
Ano, upravuji válec jak po výbrusu, tak před výbrusem, jediné co je problém jsou válce s hlubokými rýhami, třeba od závlačky pístního čepu, takový válec je potřeba nejdříve vybrousit, protože v některých případech se jde přes 4 výbrusy , tak aby byla úprava a sladění kanálů i po vybroušení stále přesná. 

Je válec pořád upravený i po vybroušení? 
Ano, u úprav cestovních  a ostrých cestovních je válec upravený na všechny svoje výbrusy, které se pro něj nabízejí. U úprav ostrých a závodních je válec upravený se zaručenou přesností na další 3 -4 výbrusy, pak je dobré válec buď překontrolovat, zda stále hrají kanály, případně jehlovým pilníčkem doladit, nebo mi válec poslat. Sladění kanálů na válcích, které jsem již dělal dělám zdarma ( pouze za poštovné ). Většina válců je dnes ovšem vybroušena na 3. nebo 4. výbrus, takže je úprava taktéž co se válce týče doživotní. 

Děláš i výbrus a repase klikové hřídele?
Výbrusy i generální opravy klikové hřídele jsem schopen zajistit, ale já je nedělám. Všechny repase a výbrusy pro mě dělá mnou ověřená firma motoservis Padalík. Mě tak podstatně více vyhovuje, když si válce necháte vyhonovat sami. 

Opravuješ praská žebra, nebo vady na blocích motoru?
Ne, tyto činnosti pro mě zajišťuje firma motoservis Padalík a firma R+R kovo s kterými mám dlouholeté zkušenosti.

Jak vím výkony upravených válců?
Zvýšení výkonu přečasováním válce má určité zákonitosti, a tak lze s určitými odchylkami vycházet z časování jiných motorů se stejnými parametry, a tak počítat s tím, že změněné časování zvýší výkon na určitou hodnotu. Výkony jsou tedy všechny +/-. Časování motorů mám vypsané v tabulkách s výkony a hodnoty z toho vycházející jsou relativně přesné. Přesnost výkonu ovšem nikomu zaručit nemohu.

Jak vím, jak dlouho motor vydrží po úpravě?
Vzhledem k vývoji motorů a používáním těch stejných dílů při nárůstu výkonů již při výrobních inovacích lze poměrně přesně odvodit relativně přesnou křivku výkonu v návaznosti na maximální počet ujetých kilometrů. 

Kterou úpravu bys mi doporučil? 
Já osobně jsem pro ostřejší cestovní, nebo Ostrou úpravu. Tyto úpravy ještě nezahrnují potřebné investice okolo, jako jsou výměny karburátorů, úpravy bloků motoru, nebo úprava hlavy či výměna zapalování, přitom již přinesou podstatně vyšší výkon a nejsou náročné na vyladění. 

Upravuješ bloky motoru i pro cestovní verze? 
Bloky motorů jsou poměrně nutně potřeba upravit u úpravy závodní, méně u úpravy ostré a ještě méně u úpravy cestovní, to ovšem neznamená, že taková úprava nemá význam, a že ji tím pádem nenabízím. Úprava bloků a sladění s válcem má opravdu kladný vliv i na motor na kterém se jinak nic neupravuje. 

Poradíš mi se seřízením potom? 
Ano samozřejmě každému rád poradím s tím jak má seřídit svůj motor, aby mu dobře jel. Ať už po telefonu podle zvuku, nebo z videa, či z fotek svíčky, vždy jsem ochoten poradit a pomoci k dobrému naladění. 

Máš zjištěné jak si mám natryskovat karburátor, a který je pro to ideální?
Ano u většiny válců už vím jak ideální karburátor pro určité úpravy, tak natrysování, které se ovšem poměrně liší kus od kusu karburátoru. Ovšem i tak vím nějaký slušný tryskový průměr v kterém by měl motor poslouchat. 

Můžu se stavit s válcem a ukázat ti ho?
Ano, docela běžně za mnou jezdí lidé a ukazují mi nejen svoje válce, ale i bloky motorů a domlouvají se, co a jak s nimi uděláme.

Upravuješ i válce v kterých se už někdo vrtal?
Ano i takové válce upravuji, ovšem někdy jsou kutilské úpravy udělané tak, že už se válec nedá zachránit. 

Máš někde nějaké video jak to jede? 
Zatím videí moc není a ještě nejsou k vidění, ale chystám youtube kanál, kam budu videa od zákazníků s upravenými válci dávat, každopádně nějaká už jsou, takže by se případně dala poslat na e-mail. 

O co více to bude žrát - spotřeba paliva?
Po úpravě většina motorů jezdí s velmi podobnou spotřebou, pokud se motorce nedává pořád plný plyn. Upravené motory se obvykle projevují tak, že místo plného plynu stačí polovina a jede to stejně, takže spotřeba nějak dramaticky nestoupne.

Už se ti nějaký válec nepovedl? 
Ano, jeden válec už se mi vrátil s kvůli špatné vůli kroužků v pístu, což sice nebyla až tak moje vina, ale válec a píst jsem spasoval a vše už je v pořádku.  

Pojede mě to aspoň 120 km/h?
Dnes by chtěl každý lítat na své staré Jawě nebo Čezětě 120 a více, ale s těmi brzdami si nemyslím, že by to byl zrovna dobrý nápad. Motor po úpravě má výkon,který dovoluje jezdit i rychlostmi vyššími než 120km/h, ale já bych z vlastní zkušenosti doporučil výkon využít pro zrychlení, nikoli pro vyšší maximální rychlost. Ty brzdy na našich Jawách totiž opravdu nezvládají. 

Děláš úpravy podle výkresu?
Ano, dělám i úpravy podle výkresů, ovšem ne pro motory Jawa 50 nebo Simson.

Děláš úpravy válců i na počkání?
Ano, úpravy válců jawa 50, Simson cestovní úpravy a válce jednoválcových motorů jawa a ČZ v režimu úpravy cestovní a ostřejší cestovní úprava dělám i na počkání. Válec Jawa 250/353 trvá podstatně déle než ostatní válce. 

Děláš jenom spasování kanálů a jde to na počkání? 
Ano a ano, spasování kanálů ve válci lze udělat na počkání. 

Mám ti to platit předem, nebo to pošleš na dobírku? 
Možné je obojí, ale většinu balíků posílám na dobírku, protože to tak lidé chtějí.

Budeš chtít poslat zálohu?
Ne, zálohy za válce nepotřebuji, jako záloha případně slouží válec jako takový.

Můžu ti to poslat i teď když nemáš čas?
Pokud již dojde čas tak daleko, že se na úpravy válců nemám kdy dostat, tak u mě může válec netknutě ležet třeba i dlouhé dva měsíce. Poslat ho samozřejmě ale můžete. Nic horšího než to, by by se válec z časových důvodů musel vrátit zpět neupravený se stát nemůže - dopravu bych případně proplatil. 

 

 

Dotazy mimo úpravy válců,
bloků motorů a dalších dílů na zakázku

Předmluva: Často mě lidé píší dotazy ohledně klapkového sání, volby karburátoru a dalším věcem na které se budu snažit nějak souhrnně odpovědět. 

Prosím tě, z čeho jsi použil ty klapky na svůj motor? 
Klapky jsou použité údajně z Hondy s objemem motoru 200 ccm z roku 1995. Ovšem zda to tak je opravdu nevím. Klapky mi věnoval jeden pán ze svého šuplíku v dílně. 

Vydrží to lepidlo na hliník to teplo?
Ano vydrží, hojně se používá i na závodech Dakar a tak je prověřeno i v nejtvrdších podmínkách. 

Mohl bych se někdy stavit, že bychom popovídali?
Je to hodně o tom, kdy a co se zrovna děje, ale obvykle se snažím všem nějakým způsobem vyhovět a případně je i zasvětit do problematiky a kouzla našich dvoudobých strojů. 

Projel by se se mnou někdy někam na motorce? 
Ano samozřejmě, ale opět záleží na tom, kdy a jestli se to potká s volnou chvílí. 

Co teď děláš nového ? 
Právě teď dokončuji druhý klapkový motor čz 250/455, který je ve fázi testování, seřizování, a předělávání, protože to není zrovna hned takové věci vyladit k poslušnosti. Nový motor zatím jezdí opravdu solidně. Na dvojku mám změřeno na radaru 74 km/h. Ovšem stále jsou nějaké komplikace s volbou karburátoru, klapkami,které jsem zvolil z Hondy 125 NSR, ale použil jsem staré, které nedovíraly. Použitím novách karbonových planžet se ovšem problém vyřešil. Až bude vše předělané a nachystané, tak se jistě objeví i nějaké video. 

Kterou motorku máš nejraději? 
Opravdu hodně jsem si oblíbil Pitbike Stomp KZR s motorem YX160. Tato motorka mě vážně uchvátila a moc mě baví. Hned v závěsu za ní je motorka ČZ 250/455 a to i se sériovým motorem, protože tento stroj je opravdu výborný. Srdcovou záležitostí u mě ovšem je motorka jawa 250/559, tento stroj jsem vždycky měl opravdu hodně rád, a myslím si, a hodně lidí mě dá i za pravdu, že právě panelka byla ze všech motorek Jawa nejpovedenější. Jezdila nejlépe, nejméně se lámala, a když už se lámala, tak stejně vždycky nějak dojela domů. Panelka zkrátka měla, má a bude mít své krásné kouzlo vždycky.