Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Výrobní číslo

(Petr, 3. 2. 2015 20:19)

Dá se nějak určit podle výrobního čísla do kolikátýho asi kusu se manety dělaly s vypínáním spojky vedeným pod motorem??

Re: Výrobní číslo

(Štěpán (autor webu ), 3. 2. 2015 20:57)

Dobrý den Jistě by to nějak šlo, ale spíše by se to dalo jednodušeji zjistit podle roku výroby, podle montovaných komponentů a dalších dílů, které se v průběhu výroby měnili spolu s vypínáním spojky.

Axiální vůle klikovky

(Petr, 10. 1. 2015 9:08)

Ještě jsem nezačal s rozborkou motoru a tohle na mě vykouklo.Axiální vule na hlavních ložiskách klikovky jako kráva!Co na mě čeká za problém?Na chod motoru to nemá vliv jde jako hodinky ale magneto chyta o kryt zapalování.

Re: Axiální vůle klikovky

(Štěpán (autor webu ), 11. 1. 2015 20:03)

dobrý den, problém může a nejspíš bude v ložiscích, také je klidně možné, že opotřebená kliková hřídel může cestovat vnitřními kroužky ložisek a podobně. Vůle axiální je u vyměněných ložisek maximálně 0,1mm. Pokud máte vůli více jak 1mm, tak musíte mít buď volná ložiska v motoru, nebo volnou klikovou křídel v ložiscích. Samotná vůle na ložiscích totiž tak velká být ani nemůže.

Re: Axiální vůle klikovky

(Petr, 12. 1. 2015 15:23)

Jen doufám že nejsou vytlučený kartery.No a pokud je v háji klika tak mi ji snad budou schopni někde repasovat.Za ty léta má určitě svoje za sebou.

Víko kastlíku na nařadí

(Petr, 6. 1. 2015 19:51)

Jáký způsob uchycení tohoto víka na nádrži má být na manetu r.v. 1949?Mám dva ze stejnýho roku a u jednoho je na pant a u druhýho na oddělání.Oba jsou se zbytky původní barvy(zelená)takže nádrže nejsou předělány z jinýho roku výroby.Díky za odpovědi.

Re: Víko kastlíku na nařadí

(Štěpán (autor webu ), 11. 1. 2015 19:59)

Víka na nářadí byla vysouvací do roku 1949. Po roce 1949 začala víka odklápěcí na pantech, Manety se stále dělali zelené, až do poloviny roku 1950, takže může jít buď o nádrž z roku 1950, nebo o jeden s posledních modelů roku 1949 ;)

Otázka k víku na nádrži

(Petr, 7. 1. 2015 15:17)

A to se poznat nejspíš nedá jestli je to poslední model co?Koukám že je to slepovaný stejně jako pérák :).

Manet jiskru hází, ale nechytá

(AMK, 31. 12. 2014 17:39)

Mám maneta 90, hlava bez dekompresoru, komprese dobrá. Jiskru hází silnou. Předstih 4,5 mm dolaďěný stroboskopem. Nastavil jsem zapalování do polohy, kdy hází nejsilnější jiskru a předstih jsem dohnal odtrhem. Jiskru mi hází i při silně mokré svíčce. To je vidět na stroboskopu, jakmile na svíčce nepřeskočí jiskra, stroboskop neblikne. Při našlapování pouze 1x blafne pak 20x šlápnu a zas 1x blafne. Klika má značnou vůli do stran, nahoru dolu OK. Olej v převodovce není, svíčka se nemůže znečistit průsakem z převodovky. Občas střelí do výfuku ale předstih je ok - rysky karter - rotor pod stroboskopem. Blafne jen když přeplavím karburátor. Zkoušel jsem i karburátor ze simsona a stejný na sytič sem tam blafne, bez sytiče nic. Svíčka je po pár šlápnutích mokrá. Svíček jsem vyzkoušel několik různých druhů a furt to samý. Tak kde je zakopanej pes? Dík za každou radu.

TP MANET

(Tulák, 26. 8. 2014 19:41)

Nabízím Typové osvědčení motorového vozidla (TP) motocyklu manet 009 (90cm3), rok výroby 1949. E-mail: 10140@seznam.cz

ND

(Jirka, 15. 5. 2014 19:39)

Zdravím mam doma dva zadní blatníky na maneta 90 jeden v pěkném stavu neponičený za 2000 a druhý v zadu prasklý a na boku prodřený od řetazu za 1400 pokud by jste někdo měly zajem případná výměna za jiné díly ... scháním přední spz na blatník stojánek držák stojanku kohoutek zadní nosič a případně i přední vidlici

Re: ND

(Dušan, 16. 7. 2014 22:48)

Dobrý den. Ten zadny blatnik v peknom stave je s nosičom?

Re: Re: ND

(Jirka, 16. 8. 2014 17:11)

bez nosiče byl už není žádný.... nosič taky sháním

hlava válce

(Václav, 24. 7. 2014 11:50)

Dobrý den. Na úvod chci pochválit tyto stránky a tím samozřejmě jejich autora. Stal jsem se šťastným majitelem M 90 r.v. 1950. Je bohužel asi ze třetí ruky, takže neznám historii. Jinak je však ve velmi dobrém stavu a většina dílů originál - č. rámu i motoru je shodné - bez zásahů. Dle vybavení se zřejmě jedná o model z konce r 1950, prozože je vybaven tachometrem. Jediné, co mi nesedí je, že má hlavu s dekompresorem a to by asi být nemělo. Prosím o radu a zároveň tímto sháním hlavu bez dekompresoru. A ještě jak je potom řešeno vypínání motoru. Díky a zdravím. vaclav.mazura@seznam.cz

Re: hlava válce

(Jirka, 16. 8. 2014 17:10)

zdravím v jakém stavu mate tu hlavu s dekompresorem je nepoškozená mohl bych jí případně vyměnit za nepoškozenou bez dekompresoru

Náhon tachometru

(Peter, 22. 7. 2014 18:28)

Dobrý deň. Mám Maneta 90 r.v. 1951, výr. č. 47615. Začal som s jeho renováciou, pri rozobratí predného kolesa som zistil, že v náhone tachometru je strhnuté ozubenie na hnacom koliesku. Prosím poraďťe, kde sa dá zohnať alebo či ho niekto nemá a nepotrebuje ho. Moja adresa petervido@zoznam.sk.

Re: Náhon tachometru

(Štěpán (autor webu ), 23. 7. 2014 18:51)

Dobrý den
Ozubení náhonu tachometru by teoreticky mělo sedět ze všech motocyklů Jawa a ČZ co se pohybovaly po kolech 19" a měly náhon tachometru z předního kola (motorky do roku 1950).
Nevěřím totiž tomu že by pro každou motorku vyráběly jiné náhony tachometru.

kliková hřídel manet 90

(mirek, 1. 3. 2014 20:43)

Prosím o pomoc nemáte někdo na prodej klikovku s pruěrem čepu 15mm motor do roku 48
děkuji
kulda026@seznam.cz

objímky řiditek

(mirek, 1. 3. 2014 20:32)

Dnes jsem v Chotusicích narazil na objímky řidítek na Maneta 90 moc pěkná práce, super chrom, cena za pár 450 kč.
Dělají i páčky dekompresoru.
Do teď jsem na nikoho kdo to vyrábí nenarazil pouze motoren sk ale cena 800 kč bez poštovného což mě přišlo jako zlodějina,
pokud budete mýt zájem zde je kontakt na výrobce
email:dusan.palusny@seznam.cz
http://www.motoveteran.wbs.cz/

Startovací pružina

(Mira Dobeš, 14. 2. 2014 19:56)

Nevíte náhodou jestli někdo nevyrábí pružinu start páky na maneta 90ku?
Koupil jsem rozebraného a pružina chybí.
Dík za jakoukoliv odpověď.