Jdi na obsah Jdi na menu
 

SIMSON 

dsc02641.jpg

Simson se Začal vyrábět v roce 1981. V Československu se stal okamžitým hitem a strojem,který každý chtěl místo pionýra. Simson měl téměř 4 koně výkonu a díky čtyřem rychlostem v převodovce byl mnohem schopnější cestování než jawa pionýr. Maximální rychlost této motorky byla kolem 80 km/h a jízdu ve dvou zvládal obstojně. Krásný chod motoru a tichý zvuk byl jednou z mnoha + této motorky. Simson má výborně propracovanou převodovku, a tak rychlosti téměř samy zaskakují tam, kde je chceme. Motor nepřenáší téměř žádné vibrace na řidítka a tak i z tohoto důvodu je jízda radost. V dnešní době se na tuto motorku dá sehnat nepřeberné množství tuningových dílů pro zvýšení výkonu motoru, ale i všechny ostatní díly s kterých je motorka složena. Simson je ovšem kromě výhod, kterých je opravdu hodně pověstný i svojí poruchovostí a to zejména v oblasti elektriky, zapalování a citlivého karburátoru téměř na vše. Nyní pár základních parametrů této jinak zajisté vyjímečné motorky. 

Motor  dvoudobý vzduchem chlazený
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  51
 Zdvih  44
 Vrtání  38
 Kompresní poměr   1:9
 Válec   hliníkový s litinovou vložkou
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   5500 Ot/min
 Max výkon   3,85 koně
 Počet rychlostí  4
 Čidlo neutrálu   NE později ANO
 Usazení motoru  2 šrouby vzadu
 Spotřeba   3 l/100 km 
 Karburátor  16N 3-4
   
 Rám  kolébkový
 Barva motocyklu  červená, zelená, stříbrná a další
 Přední a zadní kolo  16"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Zdvih přední vidlice   130 mm
 Zdvih zadní vidlice  85 mm
 Hmotnost motocyklu  86 Kg
 Objem nádrže   8,7L 
 Maximální rychlost   80 km/h 

Simson jak si o něm píšeme měl několik výrobních podob. Simson S51 elektronik s výfukem vodorovně dole a potom simson S51 Enduro s výfukem nahoře směřujícím koncem vzhůru. Na začátku výroby bylo prvních pár simsonů pouze třírychlostních. První typy měly objem motoru pouze 49,9 a jednalo se o řadu 50. Ta byla později nahrazena právě řadou S51 s objemem 51 kubíků.
Simson je tedy motorkou, která se v dnešní době dá neuvěřitelným způsobem vylepšovat. Nejdříve si ale napíšeme o tom, jak se k simsonovi chovat, aby nám dobře sloužil. 

Ředění paliva olejem
Každý dvoudobý motor bez mazacího čerpadla potřebuje ředit benzín olejem v určitém poměru. U motorky simson je předepsaný mazací poměr 1:50. To ovšem platí za předpokladu použití kvalitního oleje určeného pro tento mazací poměr. Dalším faktem je, že pokud s motorkou jezdíme pouze vy vysokých otáčkách, měli bychom ředit v poměru 1:40. Dvoudobý motor totiž vyžaduje v každém provozním režimu jiné množství oleje. Zatím co na nízké otáčky je motor zbytečně přemazávaný, v otáčkách vysokých už mu může mazivo i chybět. Právě proto se píše měnit jízdní režimy. 

Řazení a spojka
Jak už bylo výše psáno, simson má výborně vymyšlenou převodovku. O zařazení rychlostí se stará hřídel, která přesouvá a vytlačuje kuličky do vnitřků ozubených koleček a tím spojuje přenosy sil. Převodovka je díky tomuto systému háklivá na nešetrné zacházení, není tedy dobré řadit hodně rychle, ale ani prudce pouštět spojku. Převodovka to sice dobře zvládá, zdá se, ale uvnitř koleček a hřídelů vznikají od kuliček důlky a ty se časem špatného používání stále prohlubují. Nakonec se u špatně používané převodovky stane to, že se kolečko protočí a rychlost, ač je zařazená přestane přenášet výkon motoru dál. Já osobně tedy radím, jezdit a užívat si, ale být na tuto výborně vymyšlenou převodovku hodný, a v žádném případě neřadit bez spojky a podobně. Potom nám převodovka vydrží neuvěřitelně dlouho.

Zapalování a elektrika
O neposlušné elektroinstalaci včetně zapalování se u Simsona prostě ví. Základem toho, jak poruchám předejít je u zapalování nejezdit ve vodě a za deště a u vší elektroniky hlídat kontakty a ošetřovat olejem. Pokud ovšem nechceme dělat motorce otroka, je tu možnost zakoupení bezkontaktního zapalování VAPE a nebo tzv. polo VAPE, kterým se téměř všechny neduhy elektroinstalace dají odstranit. Nahradíme-li přerušovače blinkrů, které nikdy neví jakou rychlostí mají blikat, přerušovači novými, problémy se směrovými světla máme taktéž na dlouhou dobu vyřešené. 

Karburátor
Původní karburátor na každém simsonu jednoho dne dojde do fáze, že ani nejlepší z nejlepších už nedokáže udělat nic s tím, aby se motorka přestala dusit. Karburátor s kterým je motorka vyrobená naprosto žalostně málo reaguje na všechny seřizovací součástky a tak je po určité době používání originálu dobré zakoupit karburátor nový od jiné značky a tímto se problémů zbavit. Sériový karburátor má potíže s deformováním plováku, jeho praskáním a neustálým samo seřizováním hladiny. Kromě těchto faktů, jsou některé sériové karburátory osazené kratším šoupátkem a tak při plném plynu jehla opouští emulzní trubici a při zásunu se deformuje o stěnu emulzní trubice, čímž se poškozuje a mám negativní vliv na chod motoru i jeho celkovou spolehlivost. 

Nekvalitní repliky dílů
Pokud si Simsona renovujeme, měli bychom dát pozor na kvalitu dílů. Žalostnou kvalitu dílů mají řadící páky, které se ohýbají i když člověk řadí opravdu něžně a po 100 km, nás donutí nasadit naši starou odrbanou původní. K dalším příkladům, jako je výfukové koleno patří koncovka výfuku, která nedosedá na ke kolenu a výfukové koleno zase nesedí na válci  a o celkové těsnosti škoda slov. Bohužel, pokud chceme mít krásnou motorku, musíme to nějak vyřešit. Celý výfukový systém se dá ještě dotvarovat, případně dosedací plochu zabrousit, aby seděla a podložit nehořlavým těsněním. Vzájemnou těsnost výfuku a kolene potom vyřešit čirým silikonem pro vysoké teploty. Stahovací matice je na koncovce výfuku bohužel, jen na okrasu. 

 

Zvyšování výkonu u motocyklů Simson
 

Úprava válce 
Jednoduchou a lehkou úpravu válce na tento typ motoru nabízím v rubrice Zakázkové úpravy. U válce by se měnilo časování, tak aby se zvýšil jeho výkon. Změnou časování způsobenou úpravou lze změnit charakteristiku motoru jakýmkoli způsobem. 

Výměna válce za jiný
V dnešní době se dá na simsona sehnat válce 60,65 ve variantách s větším počtem kanálů přeplachu a s podstatně větším výkonem. Po úpravě bloků motoru lze namontovat dokonce  Válec 70, 75 a viděl jsem i válce přes 80 kubíků objemu.  Všechny tyto díly se dají jednoduše koupit a jsou i za dobré ceny. 

Pětirychlostní převodovka
Na internetu je k mání i pětirychlostní převodovka, která je ideální v kombinaci se silnějším válcem. Díky pěti rychlostem může tato maličká motorka lítat po silnicích i v rychlostech kolem 100km/h. Což je na "padesátku" opravdu dobrý úspěch. 

Laděný výfuk
Po výměně válce a převodovky nám výkon brzdí už jenom výfuk, i ten se dá zaměnit, za podstatně lepší, který je taktéž k sehnání na internetu. 

 

Chci přejít na: MZ 150 ETZ a MZ 251 ETZ