Jdi na obsah Jdi na menu
 

Jawa 250/11 Pérák 

250-perak.png

Jawa 250/11 pérák se představila světu ihned po válce. Tajně vyvíjená a připravovaná linka za války se ihned po uklidnění situace rozjela na plno. První jawa 250 pérák tak opustila továrnu již v roce 1946. Ve své době to byla motorka přelomová, moderní a to i ve srovnání s celým světem. Přezdívku pérák dostala díky péru, které odpružilo zadní sedátko, protože motorka, ještě neměla zadní kyvnou vidlici. Motorka v té době velmi příznivého výkonu, spotřeby, maximální rychlosti, ale i pohodlí a vzhledu byla okamžitým hitem prodeje. Péráka chtěl každý, a kdo ne, tak o něm stejně potají snil. Motocykl na velkých kolech s půl-bubnovými brzdami a překrásnými výfuky nazývanými jako rybiny, v úchvatné červené se zlatými linkami a poměrně velikým množstvím překrásného chromu. Motorka, která nikde neudělala ostudu tenkrát a dnes je taktéž něčím, za čím se lidé seběhnou s velikým množstvím obdivu. A nyní nějaké paramatry.

 Motor  dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  248,3
 Zdvih  75
 Vrtání  65
 Kompresní poměr   1: 6,25
 Válec   litinový
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   4200 Ot/min
 Max výkon   8,8 koně
 Počet rychlostí  4
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  šrouby 
 Spotřeba   3,3l/100 km 
   
 Rám  uzavřeným
 Přední a zadní kolo  19"
 Přední brzda   půl-bubnová
 Zadní brzda   půl-bubnová
 Suchá hmotnost   115 kg
 Pohotovostní hmotnost  125 Kg
 Objem nádrže   13L 
 Maximální rychlost   100 km/h

Pérák je dnes velmi ceněný veterán, a tak psát o tom, jak se u něj dá zvýšit výkon není zrovna vhodné, ale lze to záměnou válce za válec a hlavu válce z později vyráběné jawy 250/353. Tím a ještě výměnou karburátoru se u péráka z necelých 9. koní dostaneme na krásných 12 a to tak, že to nikdo nepozná. Otázkou ovšem je, zda je na takto krásném veteránu potřeba někam spěchat. Myslím, že je mnohem lepší jet pěkně pomalu, sledovat krásy přírody, ale i závistivé, či obdivu plné pohledy lidí, kolem kterých zrovna jedeme. 

Jawa 250/353 Kývačka

jawa-250-353-kyvacka-----kopie.png

Jawa 250/353 kývačka si vysloužila svoji přezdívku právě díky tomu, že byla první motorka, která v tehdejší době měla zadní kyvnou vidlici. Ta byla odpružena dvěma tlumiči,které podstatně zvýšily jízdní komfort. Na motorce je oproti předchozímu modelu přepracovaný jak rám, tak oplechování. Díky tomu se motorka stala méně praktickou na opravování, ale podstatně praktičtější na provoz a jízdu ve dvou. Veliké sedátko pro dva, podstatně širší blatníky, ale i jiná světla, proměnila Jawu pérák hned v dalším modelovém provedení opravdu k nepoznání. Měla menší kola a řadící páka, sloužící po zamáčknutí i jako startovací je něčím, co kouzlilo každého. Motor zprvu pouze s výkonem 9 koní byl vylepšen na výkon 12 koní, a tak už bylo na této motorce i výborné svezení. Kývačka si díky své nenáročnosti na údržbu a nekonečnému tahu v kopcích, kdy člověk na počátku stoupání chce podřadit a když kopec vyjede, zjistil, že nepodřadil, vysloužila samé kladné ohlasy. Je to stroj nezničitelný. Slyšíme že je špatné ložisko na ojnici, slyšíme to rok, dva, pět a ta motorka pořád jede. S dnešními oleji tato motorka nemá problém najezdit i 80 000 km, což je na tehdejší materiály neuvěřitelné. A teď nějaké parametry.

 Motor  dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  248,3
 Zdvih  75
 Vrtání  65
 Kompresní poměr   1: 6,8 
 Válec   litinový
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   4750 Ot/min
 Max výkon   12 koní
 Počet rychlostí  4
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  šrouby 
 Spotřeba   3,3l/100 km 
   
 Rám  uzavřeným
 Přední a zadní kolo  16"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   132 kg
 Pohotovostní hmotnost  142 Kg
 Objem nádrže   13L 
 Maximální rychlost   105 km/h

Motor na motorce Jawa 250/353 má v sobě skryté obrovské výkonnostní rezervy. U válců 353 v sériovém stavu někdy dochází k přidírání na příčce výfuků, způsobené hned několika faktory. Prvním je šířka přepážky výfuku, která  svým povrchem přijímá veliké množství tepla od procházející shořelé směsi, druhým je zdvih motoru a umístění výfuku, díky čemuž dochází k dlouhému držení tepla, které působí na válec. Posledním faktorem je samotný tvar obou výfuků, které nutí horké spaliny přepážku ohřívat. Jawa 353, je i tak výborným strojem, pokud nechytneme vítr do zad, nebo s ní nejezdíme stále ostře slouží naplno vždy. 

Válce na Jawu 353 jsem schopen upravit až na výkon vyšší než 16 koní. Po úpravě to tedy se svojí kývačkou natřete i panelce. Na motoru s výrazně upraveným válcem je ovšem lepší mít klikovou hřídel na jehlovém ložisku a vždy mazat kvalitním olejem. K opravdu výrazné úpravě je ideální dodat i bloky motoru, pro zvětšení kanálů a celkové spasování s upraveným válcem. U střední i ostré úpravy to ale není ještě potřeba. Úpravu dílů motoru pro vyšší výkon nabízím v rubrice zakázkové úpravy.

jawa-250-kyvacka-353.png

Čím se dá vylepšit 250/353 doma? 

Dvouřadé ložisko na výstup převodovky
Zdá se, že se tam nemůže vejít, ale opravdu se vejde. Dvouřadé ložisko výstupu je dobrým řešením jak zabránit vyvracejícímu se kolečku pro sekundární převod. 

VAPE - ať to šlape
Bezkontaktní zapalování je jednoznačně něčím, co motoru nejen mírně zvýší výkon, ale hlavně hrubě zvýší spolehlivost, co se startování s horší či špatnou baterkou týče. Zajisté doporučuji zakoupit vape 12V, aby jste si mohli namontovat pořádné žárovky a viděli na cestu, když jedete večer. 

Jawa 250/559 Panelka

jawa-250.559.-3.png

Jawa 250/559 panelka si svoji přezdívku zasloužila díky přístrojovému panelu, na kterém již nebyl kulatý tachometr, ale tachometr ve tvaru výseče mezikruží. V tachometru byly dvě kontrolky, a to dobíjení a neutrálu. Spínací skříňka na klíček s otočným plastikovým spodkem pro přepínání poloh byla dalším vylepšením tohoto stroje. Největším vylepšením panelky oproti předešlému modelu byl motor. Veliký litinový válec, a přepracované bloky motoru přinesly motorce krásných 14 koní a podstatně vyšší cestovní rychlost. Byla to jawa 250, lepší než kdy dříve. Ve srovnání s kývačkou tato motorka trhá ruce. Neuvěřitelné, jak moc udělají pouhé 2 koně. V motoru je přepracovaný píst s vybráním pro přeplachové kanály, ale hlavně jeden veliký výfukový kanál pro oba výfuky. U Panelky nahradily rybiny tak zvané doutníky a sedlo ve tvaru kytara sedlo nazývané jako lavice. Tak se vyráběla i na velikých kolech ve verzi Sport s označením 590.  Panelka je alespoň pro mne opravdovým srdcovým strojem. A nyní parametry této legendární motorky. 

 Motor  dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  248,3
 Zdvih  75
 Vrtání  65
 Kompresní poměr   1: 7,7 - 9,3
 Válec   litinový
 Rozvod   pístem
 Max otáčky   5000 Ot/min
 Max výkon   14 koní
 Počet rychlostí  4
 Čidlo neutrálu   ANO
 Usazení motoru  šrouby 
 Spotřeba   3,6l/100 km 
   
 Rám  uzavřeným
 Přední a zadní kolo  16"
 Přední brzda   bubnová
 Zadní brzda   bubnová
 Suchá hmotnost   128 kg
 Pohotovostní hmotnost  140 Kg
 Objem nádrže   15 L 
 Maximální rychlost   125 km/h

Na této motorce se dají s výkonem taktéž dělat docela divy, i když na úpravy už není zdaleka tolik prostoru jako je tomu u 353 motoru. U Panelky se úpravami válce dá dostat až na výkon blížící se výkonu 20 koní. Panelka má výhodu v tom, že na úpravu jakéhokoli rozsahu nepotřebuje upravovat bloky motoru. U úprav na nejvyšší možný výkon je ovšem opět lepší mít klikovou hřídel na jehlách a ředit kvalitními oleji v poměru 1:40. Více o úpravách válců v rubrice Zakázkové úpravy. 

Čím se dá vylepšit 250/559 doma? 

Úprava Filtrboxu 
Ze zkušeností lidí, co na stroji Jawa 250/559 objeli polovinu světa vyplývá, že velmi kladný vliv na výkon má odstranění sací trubice filtrboxu a zvětšení vstupního otvoru do něj. 

Výměna karburátoru za karburátor z jawy 350/638
Až na to, že nám nebude ani sedět a ani držet kryt karburátoru, je záměna za karburátor s difuzorem 28 zajisté příznivou, co se vlivu na výkon týče. 

Dvouřadé ložisko na výstup převodovky
Zdá se, že se tam nemůže vejít, ale opravdu se vejde. Dvouřadé ložisko výstupu je dobrým řešením jak zabránit vyvracejícímu se kolečku pro sekundární převod. 

VAPE - ať to šlape
Bezkontaktní zapalování je jednoznačně něčím, co motoru nejen mírně zvýší výkon, ale hlavně hrubě zvýší spolehlivost, co se startování s horší či špatnou baterkou týče. Zajisté doporučuji zakoupit vape 12V, aby jste si mohli namontovat pořádné žárovky a viděli na cestu, když jedete večer. 

Přejít na: Jawy 350 nebo Jawa 500 OHC 

Popis Předělání motoru
jawa 250/11 nebo 353
na motor 250/553 Libeňák 

dsc00335.jpg

Fotoalbum zde: Úprava bloků 

Vzhledem k ceně celého motoru jawa 250/553 Libeňák se poměrně veliké množství lidí přiklání k možnosti upravit poměrně levné bloky motoru Jawa 250/353, nebo 11 a použít je pro zakoupený válec 553. Tato možnost ušetří spoustu peněz, i když samozřejmě Libeňák jako takový má kromě karterů jiných ještě poměrně hodně věcí. 

Hodně lidí se domnívá, že se trošičku proberou kanály v hliníku, nasadí se Válec a úprava je hotová, ale opak je pravdou. Takže co je vše jinak ? Co vše musíme upravit ? 

Průměr vložky válce 
Zatím co Jawa 250/11 a 250/353 mají vnější průměr vložky válce 72 mm, a tím pádem otvor v blocích tomu odpovídající, tak vložka válce motoru jawa 250/553 má průměr 74mm, tudíž otvor v blocích motoru kývačky nebo péráka je malý a je třeba ho zvětšit. Po zvětšení se nám mohou ukázat nedokonalosti odlévání bloků ve formě bublinek - viz foto. Do bloků je taktéž třeba udělat aretace válce, stejně jako to má motorka jawa 250/559.

dsc00267.jpg

Svorníky a jejich rozteč
Už jsme si mysleli, že máme vyhráno. Otvor je zvětšen, válec se tam krásně vejde, ale po montáži svorníků zjistíme, že nám sedí pouze svorníky zadní. Přední jsou blíže ke kanálům a tak je třeba je posunout téměř o polovinu průměru svorníku. Do závitu zašroubujeme na lepidlo hliníkovou závitovou tyč a svorníky posuneme v před. Výsledek potom vypadá následovně. Na fotce jde dobře vidět, že by byl původní svorník téměř v kanálu. Fotografie je v začátcích úpravy jak tvaru, tak hrubosti povrchu. 

dsc00281.jpg

Zvětšení přeplachových kanálů
S tím počítá každý, že kanály budou větší, ale s tím, že jsou o tolik větší již moc lidí nepočítá.Kanály jsou tak veliké, že stěny které jej po úpravě tvoří jsou v některých místech velmi tenké, a tak hrozní i to že se s kanálem dostaneme z motoru ven. Tento případ se dá naštěstí dobře řešit zavařením, které dnes metodou tig a speciálním plynem i drátem zajišťuje tady na moravě mnou prověřený velmi zručný svářeč, co dokáže snad všechno - kontakt na svařování. 

Zvětšení sacího kanálu
motory jawa 250/11 a 353 mají sací kanál o průměru 26 mm, co se vstupu týče. Motor jawa 250/553 má vstup 28 mm, pro karburátor totožného průměru difuzoru. Bez předělání sání a montáže potřebné karburace nebude motor schopen dosáhnout psaného výkonu. 

dsc00329.jpg

Kliková hřídel - setrvačníky a ojnice
Jawa 250/553 má zcela jinou klikovou hřídel než Jawa 250/11 nebo 353, ale zde už si můžeme dovolit zůstat u klasické koncepce kývačky. Libeňák má podstatně silnější setrvačníky a užší ojnici, díky čemuž je v klikové skříni menší hluchý prostor, a tak motor lépe jede. Rozdíl výkonů je ovšem minimální. Chceme-li se tomu přiblížit, můžeme namontovat podkovu. 

Píst motoru 250/553 
Hodně lidí se domnívá, že tam dají píst z motoru Jawa 250/559, a pojedou. Tato představa by byla moc pěkná, ale bohužel je taktéž mylná. Písty mají v rozdílných místech zámky ale hlavně mají jiné průměry pístních čepů. Zatím co Libeňák má 16 mm, tak Panelka má 18 mm. Takže do motoru 250/553 jedině originál. Sehnat se dá Bohu díky i novo výroba. Foto ilustrační - písty MZ 251 ETZ a 250/559

Fotoalbum zde: Úprava bloků 

dsc00169.jpg

Přejít na: Jawy 350 nebo Jawa 500 OHC