ČZ 125/476 a 488
ČZ přišla s výbornými modely této řady v roce 1968 a s drobnými úpravami přístrojové desky a tvaru nádrže vydrželi s výrobou opravdu dlouho. Motorky se staly velmi oblíbenými a to i přes jejich proslulé vibrace, které se snažila mírnit vzpěra k hlavě válce, bez které je tato motorka opravdový vibrátor. Na těchto modelových řadách to naštěstí byly pouhé vibrace, které jinak naprosto perfektním motorkám ubírali status dokonalosti. ČZ 125 ať starší typ 476 na fotce a nebo novější typ 488 byly motorkami se zdvojeným rámem v zadní části motorky, podstatně lepšími tlumiči, ale i mnohonásobně lepšími brzdami,díky dvěma klíčům. Větší kola 18"měla menší valivý odpor, a nízká váha motocyklu jakoby jasně dávala najevo, že i slabá 125 ccm motorka pojede docela dobře. Nyní nějaké ty parametry a potom se vrhneme na rady, jak si jednoduše tuto motorku, co se výkonu týče, podstatně vylepšit.
Motor ČZ 125/488 | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 123 ccm |
Zdvih | 58 |
Vrtání | 52 |
Kompresní poměr | 1: 8,6 |
Válce | litinový |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5600 Ot/min |
Max výkon | 10,5 koně |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3 l/100 km |
Rám | uzavřený zdvojený |
Přední a zadní kolo | 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 123 kg |
Pohotovostní hmotnost | 135 Kg |
Objem nádrže | 11L |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Co se úprav této motorky týče, tak ať se jedná o model 476 nebo 488 máme veliké množství domácích, neuvěřitelně jednoduchých úprav pro vyšší výkon. A nyní si je vyjmenujeme a něco k nim napíšeme.
Válec zvětšení vrtání našeho válce
Válce ČZ 125 475, ale i 488 mají velmi silnou tloušťku stěny vložky. Tento fakt nám umožňuje vyvrtat válec na píst ze 175 ccm a mít tak zhruba 160 ccm. Hlava ze 125 ccm pak vyžaduje silnější těsnění, aby nebyl kompresní poměr zbytečně velký. Hrozí snížení životnosti klikové hřídele.
Válec a jeho záměna
Na ČZ 125 475, ale i 488 sedí válce z čz 477 nebo 487. Motory 175/477 mají lepší časování, vyznačuje se vyšší hranou výfuku, ale i přeplachů, díky čemuž má 477 téměř od dva koně více, než 487. Takže záměna válců je naprosto jednoduchým řešením jak s motorkou v šestnácti letech bez povšimnutí jezdit podstatně svižněji a zábavněji. Opět je nutností buď záměna hlavy za 175 hlavu a nebo úprava hlavy, viz další článek.
Kliková hřídel - nutnost záměny - 125 má jinou než 175
Při výměně válce ze 125 na 175 musíme vždy vyměnit i klikovou hřídel, protože 125 ccm má zdvih menší o 7mm a tak by nám potom ve válci 175 ccm s klikovkou ze 125ccm neseděly kanály. Motorka i tak jede, ale jede díky nepřesnostem a velmi nízké kompresi stejně, ne-li hůř než originál motor 125ccm. Při výměně válce, klikové hřídele a hlavy válce tak máme opravdovou 175 ccm motorku, viditelný rozdíl je pouze v počtu žeber na válci.
Úprava hlavy na ČZ 125 s válcem 175 ccm.
Pokud hlavu z ČZ 125 sundáme, tak vidíme velmi širokou dosedací plochu, na válci 175 ccm, bychom díky této hlavě měli zbytečně velikou kompresi a ještě by bylo dosti pravděpodobné, že se píst buď bude dotýkat hlavy válce a nebo bude v těsné blízkosti, kdy hrozí samozápaly následující prohořením pístu. Hlavu válce jsem pro motor 125 s válcem 175 ccm schopen upravit - zakázkové úpravy.
Úprava kanálů na válci 175 ccm
Pokud máme 487, lze změnit časování na 477, což je úplně nejlehčí úprava, kde jde o opravdu malý rozdíl v časování i ve výkonu. U válců 487 a 477 nabízím převážně cestovní a ostré úpravy. Vaše 125 ccm tedy může s vyměněným válcem a přečasováním dosáhnout výkonu až 17 ( 18) koní, což je téměř dvojnásobek výkonu sériové 125/488. Více informací v rubrice - zakázkové úpravy.
( Upravený válec na 18 koní )
Vape - ať to šlape
Bezkontaktní zapalování dneska dělá radost stále více majitelům jakékoli motorky ať jde o jawu nebo čezetu. Naprostá pravidelnost zápalů, ale i jistota že motorka vždycky nastartuje, ať je baterka v pořádku, či ne, dělá z bezkontaktu něco, co zkrátka chceme. Nehledě na to, že má motorka i příjemnější chod v nižších otáčkách a snad i lépe jede zdá se.
Karburátor
Na přečasovaný válec 175 ccm, už není dobrý ani karburátor montovaný na 175 ccm, natož ten, co jsme původně měli na 125 ccm. Na naši závodničku nyní ideálně sedne karburátor z motocyklu jawa 350/638 s difuzorem 28 mm, který motorce zařídí opět lepší výkon motoru.
Sání - úprava
Sací filtr a sání je vyvedeno do sedátka řidiče, což zaručí sice výborně čistý vzduch, ale má ti o negativní vliv na výkon. Pokud do filtrboxu uděláme otvor bokem a otvor do sání překryjeme molitanem, docílíme podstatně nižšího odporu sání a tím i toho, že se motor nechá více vytočit a bude méně reagovat na rozdíly nadmořských výšek, co vliv počasí.
Zkrácení vložky výfuku
Když máme upravený motor na podstatě vyšší výkon, tak je dobré zkrátit vložku výfuku a to podle rozsahu úprav od 3 ccm až po 6 cm délky. Tím se sníží odpor odchodu spalin z motoru, a motor získá další rozsah otáček.
ČZ 175/477 nebo 487
Tato motorka od pohledu stejná jako slabší 125 ccm v sobě skrývá již v sérii podstatně větší výkon. Motocykl se díky nárůstu výkonu o 3 koně promění k nepoznání. Maximální rychlost je mnohem větší a jízda ve dvou již není žádným problémem. ČZ 175/487 s výkonem 13 a 477 s výkonem necelých 15 koní se rve s každým kopcem naprosto statečně. Tyto motorky ač mají o menší výkon než jawa 250/559 dají jawě při pouličních závodech opravdu zabrat. Není divu, čz 175/487 je konstrukčně napřed. Krásně rovný sací kanál, ale i od série dobré časování motoru a malé setrvačníky dělají charakteristiku výkonu ČZ 175 ryze ostrou. A nyní nějaké parametry.
Motor ČZ 175/477 | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 172 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 8,6 |
Válce | litinový |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5600 Ot/min |
Max výkon | 15 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3,5 l/100 km |
Rám | uzavřený zdvojený |
Přední a zadní kolo | 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 123 kg |
Pohotovostní hmotnost | 135 Kg |
Objem nádrže | 11L |
Maximální rychlost | 125 km/h |
Na motorce ČZ 175/487 lze zvýšit výkon taktéž vícero způsoby a my si o nich napíšeme.
Válec a jeho záměna
Motory 175/477 mají lepší časování, vyznačuje se vyšší hranou výfuku, ale i přeplachů, díky čemuž má 477 téměř od dva koně více, než 487. Takže záměna válců je naprosto jednoduchým řešením jak s motorkou jezdit podstatně svižněji a zábavněji.
Záměna hlavy na ČZ 175 použít hlavu ze 125 ccm.
Pokud hlavu z ČZ 125 máme, tak vidíme velmi širokou dosedací plochu. Na válci 175 ccm, bychom díky této hlavě měli zbytečně velikou kompresi a ještě by bylo dosti pravděpodobné, že se píst buď bude dotýkat hlavy válce a nebo bude v těsné blízkosti, kdy hrozí samozápaly následující prohořením pístu. Hlavu válce 125 ccm jsem pro motor 175 schopen upravit. Díky lepšímu tvaru spalovacího prostoru a zachování kompresního poměru dojde k lepšímu výplachu hlavy- zakázkové úpravy.
Úprava kanálů na válci 175 ccm
Pokud máme 487, nabízím přečasování válce na časování,které má 477, ale i na časování, které přinese podstatně vyšší výkon. Vaše 175 ccm, tedy může mít s upraveným válcem výkon až 18 koní, což je u 487 o pět více, což jde opravdu dobře znát. Více informací v rubrice - zakázkové úpravy.
Vape - ať to šlape
Bezkontaktní zapalování dneska dělá radost stále více majitelům jakékoli motorky ať jde o jawu nebo čezetu. Naprostá pravidelnost zápalů, ale i jistota že motorka vždycky nastartuje, ať je baterka v pořádku, či ne, dělá z bezkontaktu něco, co zkrátka chceme. Nehledě na to, že má motorka i příjemnější chod v nižších otáčkách a snad i lépe jede zdá se.
Karburátor
Na přečasovaný válec 175 ccm, už není dobrý ani karburátor montovaný na 175 ccm, natož ten, co jsme původně měli na 125 ccm. Na naši závodničku nyní ideálně sedne karburátor z motocyklu jawa 350/638 s difuzorem 28 mm, který motorce zařídí opět lepší výkon motoru.
Sání - úprava
Sací filtr a sání je vyvedeno do sedátka řidiče, což zaručí sice výborně čistý vzduch, ale má ti o negativní vliv na výkon. Pokud do filtrboxu uděláme otvor bokem a otvor do sání překryjeme molitanem, docílíme podstatně nižšího odporu sání a tím i toho, že se motor nechá více vytočit a bude méně reagovat na rozdíly nadmořských výšek, co vliv počasí.
Zkrácení vložky výfuku
Když máme upravený motor na podstatě vyšší výkon, tak je dobré zkrátit vložku výfuku a to podle rozsahu úprav od 3 ccm až po 6 cm délky. Tím se sníží odpor odchodu spalin z motoru, a motor získá další rozsah otáček.