Jízdní vlastnosti
Na manetovi jsem najezdil necelých 20 Km a spotřeboval 2-3 dcl benzínu, tudíž spotřeba je opravdu velmi nízká. Manet jezdí velmi pěkně. Překvapuje mně ten odpich. Z volnoběhu na trojku se otáčky na v podstatě plné (veterána šetřím) zvednou asi za 4 sekundy. Vždycky jsem si myslel, že manet bude nějaká lenošná a zdechlá motorka. U maneta je tomu přesně na opak! Co se týče síly, tak třeba se všem známým pionýrem, který je ale živější, nelze srovnávat. Zrychlení maneta je ovšem nižší. Od domu se mi zvedá obrovský kopec a ten Manet vyjede na dvojku. Co se týče zvukového projevu maneta, nespletete s ničím.
Manet vrčí podobně jako jawa 250 pérák, ale má i přízvuk 4taktního motoru OHC. Těžko popisovat, musíte slyšet. Maneta ředím 1:35 olejem, kterým se má ředit 1:50, aby se motor měl dobře. Manet se mi rozjede i na volnoběh, jeho setrvačník motoru nedovolí rychle si uvědomit, že by měl zdechnout. Je potřeba si uvědomit, že většina motorů má jako setrvačník pouze klikovou hřídel, kdežto u Maneta slouží jako setrvačník nejen klikový hřídel, ale i magneto. Překvapilo mě proto, že po přeřazení nedochází k tomu, že by se motor dusil, ale naopak jde okamžitě plný sil opět do otáček. S manetem se dá jezdit i na 1000 otáček a jede. Nejkrásnější otáčky jsou ale zhruba 3500 - to jsou otáčky, při kterých se začne zvuk motoru přiostřovat a primární převod šikmým ozubením vytváří krásný, jakoby 4taktní zvuk. Motor po ubrání plynu výborně brzdí, to jsem také na žádné jiné motorce nezažil. Komprese v motoru spolu s třením dvou pístů a šesti pístních kroužků jsou jedním z mnoha faktorů ovlivňujících charakteristiku chování motoru při jízdě. Motor má na rozdíl od novějších zcela jiné parametry. Většina dnešních motorů mají zcela jiný kroutící moment. Tyto motory mají velké zrychlení, ale nemají moc velkou sílu. Motor z maneta má hodně velký právě kroutící moment, který činí motor jakoby lenošným, ale s leností jeho chování stejně nemá moc společného. Motor zase oproti novějším motorům do kopce neztrácí otáčky a stále táhne. Kožené sedlo na pružině je také super věc, četl jsem na ně negativní názory, co se týče pohodlí, ale mně se na něm sedí velmi dobře. Přední vidlice krásně reaguje na veškeré nerovnosti a motorka vůbec nerachotí. Na manetovi jde slyšet jen motor. Ze začátku jízdy, kdy je motor u maneta ještě studený, za motorkou jdou 2 proužky dýmu z rybiny - nádhera. Kroucená řidítka a na nich citlivá spojka a krátký, jakoby závodní plyn mě dojímají při každé jízdě.
Manet je zkrátka perfektní rarita. Co dodat.
Popis mé 1. jízdy na Manetu M90
Maneta jsem po zhasnutí motoru vytlačil ven a nastartoval jej sám. Manet opět chytnul na první šlápnutí a já se mohl rozjet. Zařadil jsem nahoru jedničku a přes půl plynu jsem se rozjel. Překvapila mě ta hbitost rozjezdu, která sice neměla ostrý charakter, třeba jako u pionýra, ale hbitost to zajisté byla.
Když jsem měl již více otáček, řadil jsem na dvojku. Díky převodovce bez vracení řadící páky a zastavení řazení na rychlostních stupních jsem zařadil rovnou trojku. Řazení rychlostních stupňů je zde opravdu pro citlivou nohu. (Rozježděný na pionýru 555 jsem s tím nepočítal). Moc se mi to nelíbilo, ale Manet na to nezareagoval tak, že by nechtěl jet. Manet se totiž chová podobně jako traktor. Motor snížil otáčky pod minimální volnoběh, ale hutným zvukem motoru dával najevo, že pojede dál. Za 6 sekund otáčky byly 3/4 a motor zase jen v klidu broukal. V nádrži jsem v podstatě neměl benzín a tak jsem svou první jízdu ukončil zhruba po ujetí 2Km. Na Manetovi jsem ještě neměl nasazenou páku přední brzdy a nastavený volnoběh, proto Manet po puštění plynu za 10 sekund zhasl. Kvůli seřízení jsem jel i bez víka zapalování, a velmi mě bavilo při jízdě pozorovat rotující magneto.
(4.9.2012 Foto Maneta po prví jízdě)
Druhá jízda
(Foto nádrže a rzy, která za vše mohla)
Třetí jízda
Když jsem maneta tlačil domů, popovídal jsem si zhruba Z osmi lidmi, kteří se ptali na spoustu otázek, takže se moje jízda nakonec zvrhla na diskusní kroužek.
Doma jsem karburátor vyčistil a naštvaný na rez v nádrži, kterou jsem chtěl řešit šel spát. Nádrž jsem chtěl původně vylít epoxidem, ale po nalakování mě bylo řečeno, že nalakované nádrže se v žádném případě nevylévají. Kyselina, která se do nádrže lije, by zežrala i lak.
(Foto po třetí jízdě)
Rádoby 4. jízda
Vytlačil jsem maneta ven a chystal se startovat. Už při příchodu do garáže jsem cítil benzín, ale nedošlo mě to, co jsem později venku zpozoroval. Když jsem pouštěl benzín, abych nastartoval, všiml jsem si jak benzín přes nádržový plech a lak kape z nádrže ven. V nádrži se opět udělaly díry. Benzín jsem vylil a maneta jsem poklidil zpět. Ještě ten den jsem začal hledat novou a nevyrezlou nádrž a měl jistotu, že ji nechám ošetřit proti vyreznutí.
( Stará nádrž - díry v ní před renovací a po renovaci)
(Nová nádrž ošetřená kaučukem proti vyreznutí)
Další jízdy...
Po vyměnění nádrže jsem měl konečně od zacpávání karburátoru pokoj.
Manet krásně startoval, krásně jel, vše bylo jak jsem si představoval.
Na jaře jsem jej ale nemohl nastartovat. Motor neházel jiskru.
Tento problém bohužel pronásleduje manety M90 od začátku výroby. Vysokonapěťovou cívku stačilo jen vysušit a Motorka jela. Za pár dní ježdění, ale ani toto nestačilo, cívka odešla úplně.
Pořídil jsem proto cívku novou a ta teď čeká na namontování do motoru.
Nové cívky jsou mnohem kvalitnější než cívky co se před mnoha lety dělaly.
Pokud máte stejný problém na tuto cívku mám KONTAKT.
Manet po vyměnění cívky naprosto perfektně jezdí - dobrá jiskra je 70% výkonu.