Jawa 350 od kolébky až do dnes
Jawa 350 a její základní modely, které má snad každý Jawař jedině rád. Jawa jako stroj, s kterým jsme žili, žijeme a ještě dlouho žít budeme. Stroj, který i když jednoho dne třeba nebude, tak v našich srdcích nezemře nikdy.
Jawa 350 Pérák
Jawa 350 se začala vyrábět již v roce 1948 ještě s pod značkou ogar. Tenkrát to byla jawa 350 typ 12. Pozdější jawa 350 pérák, typ 18 se vyráběla až od roku 1950 a ta již nesla červenou barvu, místo ogarovské šedé. Jawa 350 pérák je dnes velmi ceněný veterán, který kromě překrásného vzhledu mile překvapí i výkonem a jízdními vlastnostmi. O odpružení řidiče se starala pružina sedla, díky které se právě modelu 350/18 říká pérák. O odpružení spolujezdce se taktéž staraly pružiny pod sedlem na zadním blatníku. Motorka úchvatného vzhledu, zvuku ale i historie je dnes strojem za kterým se každý ohlédne. A nyní pár parametrů.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 2 |
Zdvihový objem | 344 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 6,6 |
Válce | litinové |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 4000 Ot/min |
Max výkon | 14 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3,8l/100 km |
Rám | uzavřený |
Přední a zadní kolo | 19" |
Přední brzda | půl-bubnová |
Zadní brzda | půl-bubnová |
Suchá hmotnost | 120 kg |
Pohotovostní hmotnost | 130 Kg |
Objem nádrže | 13L |
Maximální rychlost | 115 km/h |
Jawa 350 Kývačka
Jawa 350 kývačka byla dalším modelem jawy 350, které si své pojmenování vysloužila díky zadní kyvné vidlici. Tato motorka vypadala podstatně jinak, než předchozí model. Jiný rám, a podstatně jiné plechové díly a veliké sedátko pro dva proměnilo motorku téměř k nepoznání. Kývačka měla mírně zvýšený výkon motoru a na rozdíl od péráka se vyráběla na malých kolech. Jawu 350 kývačku si díky relativně dobré ceně mohlo dovolit větší množství lidí a tak se stala nedílnou součástí garáží milovníků opravdu silných motorek. Nic silnějšího a dostupnějšího tenkrát nebylo. Motor točil o 700 otáček více než pérák a tak i zvuk plně vytočené kývačky byl úplně jiným požitkem, člověka co měl rád jak rychlost, tak zvuk motoru.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 2 |
Zdvihový objem | 344 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 7 |
Válce | litinové |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 4700 Ot/min |
Max výkon | 16 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3,8l/100 km |
Rám | uzavřený |
Přední a zadní kolo | 16" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 142 kg |
Pohotovostní hmotnost | 152 Kg |
Objem nádrže | 13L |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Jawa 350 kývačka je motorem výborným, a výborně sloužícím. Jediné, co lidé na těchto strojích nemají v oblibě je poměrně častá potřeba seřizování předstihu, aby motor jel opravdu dobře. Dnes se tento problém dá vyřešit zakoupením bezkontaktního zapalování, které nejen zvýší spolehlivost startů, ale hlavně zaručí naprosto přesný chod motoru.Jelikož se zabývám úpravami válců a dělal jsem i válce na kývačkovou 350, musím pochválit relativně dobrou přesnost kanálů ve válcích, která u později vyráběných modelů a to hlavně řady 6xx je opravdu katastrofální. Výkon u této motorky se dá zvýšit i více než o pět koní úpravou válce. Více informací v rubrice Zakázkové úpravy.
Záměna válců a hlav válců
Pokud si nechceme hrát na přesný vzhled naší kývačky, můžeme si dovolit bez úprav motoru osadit motor válci z jawy 350 panelky, která má vyšší výkon než kývačka, a díky větším žebrům na hlavách válců i lépe chladí.
VAPE - ať to šlape
Již zmíněné bezkontaktní zapalování se snímači zaručí naprosto přesné pálení, při všech otáčkách a to bez seřizování.
Karburátor
Záměna karburátoru za karburátor používaný u nadcházejícího modelu taktéž kladně ovlivní výkon našeho motoru a to i bez úprav ostatních částí. Neměníme-li karburátor za ten s větším difuzorem, jemuž již neodpovídá vstupní průměr sání do motoru.
Jawa 350 Panelka
Fotku krásné 350/360 i se sajdou věnoval webu Michal.
Jawa 350 panelka se svým vzhledem výrazně neliší od předchozího modelu,hlavní změnou tak je pouze přístrojový panel, díky kterému si motorka vysloužila i přezdívku panelka. Na panelu byl tachometr ve tvaru výřezu mezikruží osazený kontrolkou dobíjení a neutrálu. U motorky byl zvýšen výkon o 2 koně zvýšením maximálních otáček, ale i kompresního poměru. Motor má větší hlavy válců, aby lépe chladit. Také výfuky se dočkaly jednoduššího designu díky kterému se jim do dnes říká doutníky.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 2 |
Zdvihový objem | 344 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 8 |
Válce | litinové |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5000 Ot/min |
Max výkon | 18 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 4l/100 km |
Rám | uzavřený |
Přední a zadní kolo | 16" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 140 kg |
Pohotovostní hmotnost | 160 Kg |
Objem nádrže | 13,5L |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Jawa 350/360 panelka už byla opravdová raketa. Motorka s opravdu nezaměnitelným zvukem, které k dokonalosti stejně jako kývačce schází pouze zapalování. Přesnost výroby těchto motorek byla už o něco nižší, než u řady kývaček, ale stále je to poměrně dobré. Kanály ve válcích poměrně lícují, ale už jsem se setkal i s docela velikými rozdíly mezi levým a pravým válcem, právě při úpravě pro vyšší výkon, které nabízím v rubrice Zakázkové úpravy. Výkon u této motorky se dá opět zvednou i více než o 5 koní.
Výměna válců
Pokud jsme hodně pro výkon a neřešíme origiální vzhled motorky, tak na kývačku i panelku sedí válce z později vyráběné 350/634. Mají sice hranaté žebrování, které vůbec vzhledově neodpovídá panelce, ale tyto úpravy jsou docela běžné. Motorka kulatého designu proložená hranatými válci, krásné černé barvy s vyleštěnými hlavami je nejen mnohem výkonnější, ale i krásnější.
Úprava fitrboxu
Opravdu kladný vliv má odstranění sací trubice filtrboxu a zvětšení vstupního otvoru do něj. Motor se nechá více vytáčet a měně reaguje na změny klimatu.
VAPE - ať to šlape
Již zmíněné bezkontaktní zapalování se snímači zaručí naprosto přesné pálení, při všech otáčkách a to bez seřizování.
Karburátor
Záměna karburátoru za karburátor používaný u nadcházejícího modelu taktéž kladně ovlivní výkon našeho motoru a to i bez úprav ostatních částí. Neměníme-li karburátor za ten s větším difuzorem, jemuž již neodpovídá vstupní průměr sání do motoru.
Jawa 350/634 - Konopnice
Hned po pérákovi díky veteránskému duchu je 634 zvaná v určitých modelech jako konopnice nejpovedenější, a nejoblíbenější řadou jawy 350. Nejen díky opravdu parádnímu výkonu, ale i díky nádhernému vzhledu je tato motorka další, o které sní každý jawař. Nádherná nádrž s chromovým pruhem s nápisem jawa a celkový design byl na pohled bohatší a vzdušnější než u předchozího modelu plného plechů, které kromě parády a zakrývání nevzhledných částí motocyklu neměly žádný význam. Jawy 350/634 používala válce vyráběné v továrně ČZ taktéž používané na motocyklu ČZ 350/472, který je vzhledově téměř schodný s jawou 634. Rozdíly jsou jen v převodovkách, a tvarech některých dílů. Jak jawa, tak čezeta tohoto modelu je naprostou krásou, jak na pohled, tak na poslech, ale hlavně jako stroj, co se jízdy týče. Jawa 350/634 procházela během výroby spoustou změn a model konopnice je jednou z variant jejího provedení.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 2 |
Zdvihový objem | 344 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 8 -9,2 |
Válce | litinové |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5250 Ot/min |
Max výkon | 21 - 23 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 4,5l/100 km |
Rám | uzavřený |
Přední a zadní kolo | 16,19 a 18" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Pohotovostní hmotnost | 155 - 175 kg |
Objem nádrže | 13,5 - 17 L |
Maximální rychlost | 120 -130 km/h |
Na jawu 350/634 i čz 350/472 jsem dělal úpravy válců pro vyšší výkon, pro zákazníky,kteří na těchto perfektních motorkách objíždějí téměř celou zeměkouli. Díky menším sériím výroby válců ve strakonické čz jsou válce poměrně dost přesné, ale jejich potenciál výkonu je podstatně vyšší. Válce s výkony 21 koní není problém upravit na výkon 25 koní a válce posledních nejsilnějších řad na výkon až 27 koní. Více informací v rubrice zakázkové úpravy.
VAPE - ať to šlape
Již zmíněné bezkontaktní zapalování se snímači zaručí naprosto přesné pálení, při všech otáčkách a to bez seřizování.
Karburátor
Záměna karburátoru za karburátor používaný u nadcházejícího modelu taktéž kladně ovlivní výkon našeho motoru. U 350/634 se při montáži karburátoru s difuzorem 28 mm ovšem musí zvětšit vstupní otvor do sání v blocích motoru.
Jawa 350/638-640
Poslední modely jawy 350 a to modely 638,639 a 640 přinesly další spoustu změn a to především v motoru. Motor měl přepracované kartery a tak se válce přitahovaly již čtyři svorníky na místo třech, ovšem hlavním rozdílem byly válce jako takové. Nebyli již zapuštěné polovinou v blocích motoru, ale byly téměř celé posazené na nízkých blocích motoru. Odlitek litinového válce byl nahrazen Odlitkem hliníku s vlisovanou vložkou osazenou čtyřmi přeplachovými kanály pro lepší výplach válců. Tento výrobní počin přinesl jawě 350 opět lepší výkon, ale i kvalitnější mazání spalovacího prostoru. Bohužel výroba motorů už nebyla zdaleka tak přesnou jak tomu bylo v předešlých letech a tak se u těchto motorek jawa setkáváme s nepřesnostmi v časování válců až v hodnotách neuvěřitelných tří milimetrů mezi levým a pravým válcem. Nicméně tyto motorky jezdí výborně i přes tento fakt a do dnešních dní jsou schopné objet téměř celou zeměkouli bez oprav i úprav.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 2 |
Zdvihový objem | 344 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 9,8 |
Válce | hliníkové 4K s vložkou |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 5250 Ot/min |
Max výkon | 23 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 5,5l/100 km |
Rám | uzavřený |
Přední a zadní kolo | 18" |
Přední brzda | kotoučová |
Zadní brzda | bubnová |
Pohotovostní hmotnost | 160 kg |
Objem nádrže | 17 L |
Maximální rychlost | 125 km/h |
Protože jawa 638 -640 opravdu patří mezi válce s naprosto nejhorší přesností, kterou si lze představit nabízím úpravu těchto válců, ať už jen jako spasování nepřesností, odstranění přechodových hran a podobně, tak úpravu i pro vyšší výkon spočívající v přečasování válce, kdy z motoru, který má obvykle reálně kolem 21 koní dostaneme úpravami výkon maximálně kolem 27 koní. Podstatně horším faktem,než je nepřesnost výroby válce samotného je fakt, že jsou veliké rozdíly i mezi válcem levým a pravým a to mnohdy i v jednotkách celých milimetrů. Více informací v rubrice zakázkové úpravy.
A nyní fotografie nepřesností, o kterých jsem psal - sací kanál
A fotografie sacího kanálu po úpravě a spasování s druhým válcem
Stejně nesedí i výfukový kanál a přeplachové kanály bokem k odlitku, tento fakt hrubě snižuje potenciál výkonu těchto válců. Více fotografií i s popisky naleznete ve fotoalbu - úprava válců Jawa 350/638
VAPE - ať to šlape
Již zmíněné bezkontaktní zapalování se snímači zaručí naprosto přesné pálení, při všech otáčkách a to bez seřizování.
Výfuky
Pokud máme i model s výfuky mířícími vzhůru, ale ani to nám nestačí, lze na 350 zakoupit laděné dvoukomorové výfuky, díky kterým motorka zase o něco lépe pojede.
A co dnes ?
Nutno se zmínit o skutečnosti, že se dá jawa 350 typ 640 koupit i dnes celá zcela nová. Jen už se díky evropským normám nedá napsat na nové papíry, nýbrž na naše staré, které již máme. Poslední snaživé nádech jawy, ale nejspíše definitivně utnul nástup indické Jawy se zakoupenou licencí pro výrobu nových moderních motorek podobného vzhledu, které nejen v indii, ale i u nás sklízejí poměrně veliký úspěch.
Přejít na: Jawy 250 nebo Jawa 500 OHC