Parametry ČZ 250/455 De luxe
Motor | |
Typ motoru | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 250 ccm |
Chlazení | Náporové |
Maximální výkon | 13 HP |
Maximální rychlost | 115 Km/h ( v TP ) |
Vrtání | 66 mm |
Zdvih pístu | 72 mm |
Kompresní poměr | 6,8 : 1 |
Maximální otáčky motoru | 4750 ot / min |
Primární převod | Řetězem |
Spojka | 5 ferodových lamel v olejové lázni |
Převodovka | Manuální 4 rychlosti |
Množství oleje | 0,72 - 0,75 l |
Typ oleje | Převodový PP80 |
Řazení | 1. rychlost řadíme nahoru |
Poloautomat | Ano |
Počet ložisek držících "klikovku" | 3 ( dvě na straně spojky ) |
Těsnění klikové skříně | Hliníkový labyrint a gumové gufero |
Počet výfuků | 1 |
Počet pístních kroužků | 3 |
Zapalovací svíčka | Uprostřed hlavy válce |
Zhasínání motoru | Odběrem jiskry |
Karburátor | JIKOV 2926 SBD 12b nebo 11b |
Akumulátor | 6V |
Spínač kontrolky neutrálu | Ano |
Odtrh kladívek | 0,4 mm |
Předstih zážehu před horní úvratí | 3,5 - 3,8 mm |
Rám | |
Průřez rámu | Kruhový |
Rám | Trubkový |
Počet náprav | 2 |
Hnací náprava | Zadní |
Přední vidlice | Teleskopická olejová |
Zadní vidlice | Kyvná s jednoplášťovými tlumiči |
Výrobní štítek | Upevněn na hlavě rámu |
Číslo rámu | Na pravé straně hlavy rámu |
Závity v rámu pro nádrž | M8 |
Závity v rámu pro vše ostatní | M6 |
Zadní tlumiče | Jednoplášťové |
Barva motorky | Černá nebo vínově červená |
Materiál rámu | Ocel |
Osazení rámu | Silembloky |
Kola | |
Brzdy | Bubnové jednozámkové Ø140 x 35mm |
Výplety a ráfky | Chrom |
Přední ráfek | 1,85 16" |
Zadní ráfek | 1,85 16" |
Přední pneumatika | 3,25 16" |
Zadní pneumatika | 3,25 16" |
Tlaky náprav zatíženého vozidla | Přední 85,5 Kg |
Tlaky náprav zatíženého vozidla | Zadní 192 Kg |
Pohotovostní váha (váha motorky) | 125 Kg |
Užitečné zatížení | 180 Kg |
DÍLY | BARVA | POVRCH | CHROM |
Rám | RAL 3004 | Neolinkovaný | NE |
Nádrž | RAL 3004 | Olinkovaný | ANO Boky nádrže |
Přední blatník | RAL 3004 | Olinkovaný | NE |
Zadní blatník | RAL 3004 | Olinkovaný | NE |
Zadní blatníček | RAL 3004 | Neolinkovaný | NE |
Schránky | RAL 3004 | Olinkované | NE |
Zadní brzda | NE | Chrom | ANO |
Startovací páka | NE | Chrom | ANO |
Spodky vidlice | NE | Chrom | ANO |
Víčko nádrže | NE | Chrom | ANO |
Rámeček světla | NE | Chrom | ANO |
Zadní tlumiče | RAL 3004 | Barva / Chrom | ANO |
Klakson | RAL 3004 | Rarva / Chrom | ANO |
Přední maska | RAL 3004 | Olinkovaný | NE |
Podsedlový plech | RAL 3004 | Neolinkovaný | ANO - na madle |
Podsedlové plechy | RAL 3004 | Neolinkované | NE |
Kryty teleskopů | RAL 3004 | Neolinkované | NE |
Kryt řetězu | RAL 3004 | Neolinkovaný | NE |
Stojan motocyklu | NE | Hliník | NE |
Brzdové bubny | NE | Hliník | NE |
Kryty bubnů | RAL 9006 | Neolinkované | NE |
Ráfky | NE | Neolinkované | ANO |
Výplety |
NE |
Chrom |
ANO |
ČZ 250/455
Tato neobvyklá motorka si zaslouží ještě pár doplňujících vět. Jak už jsem se mockrát zmínil, jde o motorku, která výkonově rostla, ale základem byla malinká lehká 125 ccm motorka. Dát takto výkonný motor do tak lehkého rámu, byla super kombinace. Motorka se chová hodně ostře, jde rychle do otáček a je na ní opravdová zábava jezdit. Hodně lidí vznáší stížnosti na podvozek, ale když se zamyslíme nad tím, že jde o podvozek technologicky z konce první poloviny dvacátého století, měli bychom být rádi za to co máme. Je jasné, že třeba ČZ 175/477 byla podvozkově zcela někde jinde. Také brzdy se hodně vylepšily, ale stejně se musím ČZ 250/455 zastat.
Motorka je ve srovnání s Jawou 250/559 panelkou
- Slabší o 1 Hp - psáno v TP
- Stejně výkonná, možná i výkonnější
- Ovladatelnější - díky tomu, že je lehčí a menší
- Hbitější - díky svojí nízké hmotnosi a výkonnému motoru.
- Výkonově ostřejší - díky lepšímu poměru vrtání ku zdvihu.
- Lépe jde do otáček - díky lehčím setrvačníkům na klikové hřídeli.
- Rychleji ztrácí otáčky - díky lehčím setrvačníkům na klikové hřídeli.
- Méně rychlá - asi o 10 km/h.
- Při jízdě ve dvou méně výkonná než Jawa 250/559 - že by 1Hp ?
- Lepší ve spotřebě a to, o víc než 0,5l paliva.
Motor ČZ 250/455 VS JAWA 250/559
Co soudruzi podle mě pokazili, a co udělali dobře ?
Někteří možná, nebudou souhlasit, ale takto zní můj názor:
- Jawa 250/559 - díky odstranění druhého ložiska na straně spojky sice přidali na výkonu, ale jak kliková hřídel, tak ložiska a jejich uložení neuvěřitelně trpí. Čep klikové hřídele pro stranu spojky ,, trčí,, vzduchem skoro 10 cm a na jeho konci je vstupní kolečko primárního převodu. No a přenášet na takovéto páce 14 Hp mě prostě příjde trošku špatně.
- Další věcí, kterou jsem shledal za špatně na motoru Jawa 250/559 je systém řazení převodů. Dvojice kol převody jsou řazeny do sebe kolíky a nebo nasunutím na drážky hřídele. Drážky na hřídelech, toho moc nevydrží, a hrany vnitřních vybrání ozubených kol tyto drážky často oštipují pryč. Potom vyskakují rychlosti a podobně. To u ČZ jsou převody řazené zasunutím kolíku do otvorů v kolech a tím je zaručené, že se převodovka prakticky nedá zničit.
- Další už jen takovou drobností je mírně neinteligentní uspořádání a přístupy k určitým částem.
- Abychom jen nekritizovali musím se zmínit o kvalitách motoru jawa 250/559. Motor má mnohem robustnější konstrukci, než motor ČZ 250/455. Má větší klikovou hřídel, a mnohem lepší tvar pístu, který možná zapřičiňuje ten jeden kůň navíc. Píši-li o lepším tvaru pístu, myslím tím vybrání - skosení stěn pístu u přefukových kanálů, které dovolují větší objem, při menším zdvihu -tím i lepší kompresní poměr.
- U ČZ 250/455 je nevýhodou drobná konstrukce motoru, díky čemuž dochází k rychlejšímu opotřebovávání jeho částí, a to především spojky, ale i ojničních ložisek. Motor ale i přes to dokáže při dobrém zacházení vydržet stejně dlouho jako motor Jawy 250/559.
- Motor má mnohem lépe přístupné části, inteligentně řešené přidělávání a oddělávání dílů motoru. ( vybrání v bloku a podobně)
- Motor má klikovou hřídel na třech ložiscích, a také by zasloužil pochvalu za hodně jednoduše měnitelné gufero těsnící klikovou skříň.
Náhledy fotografií ze složky GO motoru ČZ 250/455