Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Parametry ČZ 250/455 De luxe

Přejít na: Parametry ČZ 175/450

PARAMETRY ČZ 250/455
Jak seřídit motorZDE

 Motor  
 Typ motoru  dvoudobý
 Počet válců  1
 Zdvihový objem  250 ccm
 Chlazení   Náporové
 Maximální výkon  13 HP
 Maximální rychlost  115 Km/h ( v TP )
 Vrtání  66 mm
 Zdvih pístu  72 mm
 Kompresní poměr   6,8 : 1
 Maximální otáčky motoru  4750 ot / min
 Primární převod  Řetězem
 Spojka  5 ferodových lamel v olejové lázni
 Převodovka  Manuální 4 rychlosti
 Množství oleje  0,72 - 0,75 l
 Typ oleje  Převodový PP80
 Řazení  1. rychlost řadíme nahoru
 Poloautomat  Ano
 Počet ložisek držících "klikovku"  3 ( dvě na straně spojky )
 Těsnění klikové skříně  Hliníkový labyrint a gumové gufero
 Počet výfuků  1
 Počet pístních kroužků  3
 Zapalovací svíčka   Uprostřed hlavy válce
 Zhasínání motoru  Odběrem jiskry
 Karburátor  JIKOV 2926 SBD 12b nebo 11b
 Akumulátor  6V
 Spínač kontrolky neutrálu  Ano
 Odtrh kladívek  0,4 mm
 Předstih zážehu před horní úvratí 3,5 - 3,8 mm
 Rám  
 Průřez rámu  Kruhový
 Rám   Trubkový
 Počet náprav  2
 Hnací náprava  Zadní
 Přední vidlice  Teleskopická olejová
 Zadní vidlice  Kyvná s jednoplášťovými tlumiči
 Výrobní štítek  Upevněn na hlavě rámu
 Číslo rámu  Na pravé straně hlavy rámu
 Závity v rámu pro nádrž  M8
 Závity v rámu pro vše ostatní  M6
 Zadní tlumiče  Jednoplášťové
 Barva motorky  Černá nebo vínově červená 
 Materiál rámu  Ocel
 Osazení rámu  Silembloky
 Kola  
 Brzdy  Bubnové jednozámkové Ø140 x 35mm
 Výplety a ráfky  Chrom
 Přední ráfek  1,85 16"
 Zadní ráfek  1,85 16"
 Přední pneumatika  3,25 16"
 Zadní pneumatika  3,25 16"
 Tlaky náprav zatíženého vozidla  Přední  85,5 Kg
 Tlaky náprav zatíženého vozidla  Zadní  192 Kg
 Pohotovostní váha (váha motorky)  125 Kg
 Užitečné zatížení  180 Kg

 

Tabulka barev a povrchových úprav dílů ČZ 250/455 DE-LEXE
 DÍLY  BARVA  POVRCH   CHROM
 Rám   RAL 3004  Neolinkovaný  NE
 Nádrž  RAL 3004  Olinkovaný  ANO Boky nádrže
 Přední blatník  RAL 3004  Olinkovaný  NE
 Zadní blatník  RAL 3004  Olinkovaný  NE
 Zadní blatníček  RAL 3004  Neolinkovaný  NE
 Schránky  RAL 3004  Olinkované  NE
 Zadní brzda  NE  Chrom  ANO
 Startovací páka  NE  Chrom  ANO
 Spodky vidlice  NE  Chrom  ANO
 Víčko nádrže  NE  Chrom  ANO
 Rámeček světla  NE  Chrom  ANO
 Zadní tlumiče  RAL 3004  Barva / Chrom  ANO
 Klakson  RAL 3004  Rarva / Chrom  ANO
 Přední maska  RAL 3004  Olinkovaný  NE
 Podsedlový plech  RAL 3004  Neolinkovaný  ANO - na madle
 Podsedlové plechy  RAL 3004  Neolinkované  NE
 Kryty teleskopů   RAL 3004  Neolinkované  NE
 Kryt řetězu  RAL 3004  Neolinkovaný  NE
 Stojan motocyklu  NE  Hliník  NE
 Brzdové bubny  NE  Hliník  NE
 Kryty bubnů  RAL 9006  Neolinkované  NE
 Ráfky  NE  Neolinkované  ANO
 Výplety
 
 NE
 
 Chrom 
 
 ANO
 

ČZ 250/455
Tato neobvyklá motorka si zaslouží ještě pár doplňujících vět. Jak už jsem se mockrát zmínil, jde o motorku, která výkonově rostla, ale základem byla malinká lehká 125 ccm motorka. Dát takto výkonný motor do tak lehkého rámu, byla super kombinace. Motorka se chová hodně ostře, jde rychle do otáček a je na ní opravdová zábava jezdit. Hodně lidí vznáší stížnosti na podvozek, ale když se zamyslíme nad tím, že jde o podvozek technologicky z konce první poloviny dvacátého století, měli bychom být rádi za to co máme. Je jasné, že třeba ČZ 175/477 byla podvozkově zcela někde jinde. Také brzdy se hodně vylepšily, ale stejně se musím ČZ 250/455 zastat. 

Motorka je ve srovnání s Jawou 250/559 panelkou
- Slabší o 1 Hp - psáno v TP
- Stejně výkonná, možná i výkonnější
- Ovladatelnější - díky tomu, že je lehčí a menší
- Hbitější - díky svojí nízké hmotnosi a výkonnému motoru.
- Výkonově ostřejší - díky lepšímu poměru vrtání ku zdvihu.
- Lépe jde do otáček - díky lehčím setrvačníkům na klikové hřídeli.
- Rychleji ztrácí otáčky - díky lehčím setrvačníkům na klikové hřídeli.
- Méně rychlá - asi o 10 km/h.
- Při jízdě ve dvou méně výkonná než Jawa 250/559 - že by 1Hp ?
- Lepší ve spotřebě a to, o víc než 0,5l paliva.

Motor ČZ 250/455 VS JAWA 250/559 
Co soudruzi podle mě pokazili, a co udělali dobře ? 
Někteří možná, nebudou souhlasit, ale takto zní můj názor:

  • Jawa 250/559 - díky odstranění druhého ložiska na straně spojky sice přidali na výkonu, ale jak kliková hřídel, tak ložiska a jejich uložení neuvěřitelně trpí. Čep klikové hřídele pro stranu spojky ,, trčí,, vzduchem skoro 10 cm a na jeho konci je vstupní kolečko primárního převodu. No a přenášet na takovéto páce 14 Hp mě prostě příjde trošku špatně.
  • Další věcí, kterou jsem shledal za špatně na motoru Jawa 250/559 je systém řazení převodů. Dvojice kol převody jsou řazeny do sebe kolíky a nebo nasunutím na drážky hřídele. Drážky na hřídelech, toho moc nevydrží, a hrany vnitřních vybrání ozubených kol tyto drážky často oštipují pryč. Potom vyskakují rychlosti a podobně. To u ČZ jsou převody řazené zasunutím kolíku do otvorů v kolech a tím je zaručené, že se převodovka prakticky nedá zničit.
  • Další už jen takovou drobností je mírně neinteligentní uspořádání a přístupy k určitým částem.
  • Abychom jen nekritizovali musím se zmínit o kvalitách motoru jawa 250/559. Motor má mnohem robustnější konstrukci, než motor ČZ 250/455. Má větší klikovou hřídel, a mnohem lepší tvar pístu, který možná zapřičiňuje ten jeden kůň navíc. Píši-li o lepším tvaru pístu, myslím tím vybrání - skosení stěn pístu u přefukových kanálů, které dovolují větší objem, při menším zdvihu -tím i lepší kompresní poměr.
  • U ČZ 250/455 je nevýhodou drobná konstrukce motoru, díky čemuž dochází k rychlejšímu opotřebovávání jeho částí, a to především spojky, ale i ojničních ložisek. Motor ale i přes to dokáže při dobrém zacházení vydržet stejně dlouho jako motor Jawy 250/559. 
  • Motor má mnohem lépe přístupné části, inteligentně řešené přidělávání a oddělávání dílů motoru. ( vybrání v bloku a podobně) 
  • Motor má klikovou hřídel na třech ložiscích, a také by zasloužil pochvalu za hodně jednoduše měnitelné gufero těsnící klikovou skříň.
 

Náhledy fotografií ze složky GO motoru ČZ 250/455