Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

MOTORKY 

Z této rubriky se základními informacemi se kliknutím na obrázek přemístíte do příspěvku s další spoustou informací o tom jak se starat, či si motorku vylepšit.

Jawa 50/550 
Píše se rok 1955 a Jawa přichází s první maličkou motorkou o objemu 50 kubíků vyráběnou na Slovensku. První maličká Jawa. Taková Jawa, která získala srdce tatínků, dědečků, ale hlavně kluků, kteří tyto perfektní lehké stroje tajně kradli právě svým rodičům nebo prarodičům, aby se povozili. S malou spotřebou a nezaměnitelným zvukem brázdily tyto motorky celou Československou republiku. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-550...png

Jawa 50/555
Píše se rok 1958 a model 550 nahrazuje zmodernizovaný pionýr nejen s vyšším výkonem, ale i s lepším podvozkem a pozměněným rámem a kapotáží. Brzdové bubny oproti minulému modelu jsou přes celý náboj kol,ale táhlo zadní brzdy bylo nahrazeno lankem, které ušetřilo výrobní náklady. Jawa 555 byla motorka, kterou v té době chtěl snad každý.A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

 jawa-555-..png

Jawa 50/05
Píše se rok 1962 a na Slovensku se rodí další model jawy 50. Krásné kulaté plechové díly nahrazují podstatně hranatější tvary a palivová nádrž se stěhuje pod sedadlo. Prostor, kde dříve byla nádrž nyní nahrazuje filtrbox a motorka má opět oproti předchozímu modelu vyšší výkon. Na motoru je již přepracovaný válec. Ten byl z původního litinového nahrazen hliníkovým s litinovou vložkou.Motorka již měla veliký výfuk a vyráběla se pouze v provedení s revmaplechy. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-05.png

Jawa 50/20 a 21
V roce 1966 přichází na trh další dva modely, které jsou vylepšené po motorové stránce převážně v oblasti převodovky. Převodové rychlosti se díky opačnému řazení řadí dolů a v motoru je konečně dvoulamelová spojka s pěti pružinami. Tyto modely jsou známé svým častým výskytem s revmaplechy. 
A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-20.png

Jawa 50/23 
Byl to právě mustang, jak se říkalo Jawě 23, která ukončila éru Československých padesátek v Československu. Na motorce bylo oproti předchozímu modelu téměř všechno jinak. Veliká nádrž propojila oblast mezi řidítky a sedátkem pro dva, a lehké blatníky s parabolou světla proměnily motorku téměř k nepoznání. Jediné co zůstalo stejné byl motor.  Začátek výroby se datuje v roce 1968 a výroba trvala až do roku 1982. V rubrice se dočteme, jakým způsobem, se tyto stroje dají vyladit k neuvěřitelným výkonům, stačí pouze kliknout na obrázek.

martinuv-mustang.png

Simson 50 a jeho příbuzní
Jedním z důvodů, proč sláva a oblíbenost Jawy 50, začala pomalu a později i velmi rychle uvadat byl nástup motocyklu Simson z východního Německa. Vlastenci to neradi přiznávají, ale Simson byl někde úplně jinde. Podstatně větší výkon motoru, čtyři rychlosti, tichý chod a vyšší maximální rychlost a vzhled dospělé motorky byla fakta s kterými se musíme smířit. Těžko se žilo klukům, co měli pionýra, když jiný měl Simsona, to za ním běhaly všechny nejlepší holky. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc02641.jpg

MZ 150 ETZ
Další motorkou, která byla vážnou konkurencí pro českou výrobu byla MZ. Motorka o objemu motoru 150 kubíků. V době výroby neodolatelného vzhledu a krásného výkonu. Ač byly tyto motorky neuvěřitelně perfektní motoristicky, svoji pověsti si hodně pokazily právě po stránce elektriky. Mít MZ, která svítí, bliká a troubí byl zázrak i když se člověk opravdu snažil a věcem rozuměl. Tyto stroje nicméně jezdí do dnes a nakonec fungují výborně. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více po kliknutí na obrázek. 

dsc02710-----kopie.jpg

MZ 251 ETZ
Silnější verze modelu 150 vzhledově téměř shodná, jen osazená silnějším motorem a větší nádrží byla strojem, o který byl poměrně veliký zájem. Motorka v tichosti a bez vibrací podávala krásné výkony a dosahovala i poměrně vysokých cestovních rychlostí. U těchto motorek byla opět nevýhodou velmi často zlobící elektrika, dobíjení a poměrně veliká spotřeba motoru. MZ je jinak výborným strojem a každý kdo je srdcem závodník má jistě rád právě její charakteristiku výkonu. A my si o tomto stroji a jeho úpravách povíme více v druhé polovině stránky po kliknutí na obrázek.

zakazka-zprovozneni-motorky.jpg

Jawa 250 od péráka až k panelce
Hurá zpět do české republiky a to konkrétně do Týnce. Co bych to měl za web, kdybych se nezmínil o jednoválcích z Čech, které jsou jednoznačně svým výkonem a chodem motoru jasným adeptem na nejlepší motorku. Tři modely motorek a to 250/11 pérák 250/353 kývačka a 250/559 panelka byly jednoznačně nejspolehlivější a nejméně náročnými motorkami na údržbu. Motorky, které ve své době převálcovaly svět. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

250-perak.png

Jawa 350
Dvouválcový dvoutakt, sen snad každého, kdo má rád úchvatný zvuk motoru. Jawa 350 začala už s modelem pérák a pokračovala až do doby po revoluci kdy výrobu končila modely 350/638,639 a 640. Dvouválcové třistapadesátky byly za minulého režimu často policejními motorkami, protože to bylo to nejsilnější, co zde tenkrát bylo, nebudeme-li počítat Jawu 500 OHC o které si taktéž napíšeme. Krásný ostrý zvuk dvou válců těšil každého svého majitele. Nevýhodou těchto motorek bylo, že se musely opravdu dobře seřídit, jinak to nebyla žádná radost. V rubrice si  povíme o tom, jak z těchto motorek dostat více výkonu, ale i spolehlivosti. Rubrika s informacemi o vylepšeních a úpravách se otevře po kliknutí na obrázek.

jawa-350-634-2.png

ČZ 175/487 či 477 a 125/488 nebo 476
Tyto dva modely Strakonické továrny ČZ nesmíme nechat v zapomnění. Motorky vyráběné těsně před revolucí byly poměrně výkonné, lehké, rychlé a hbité. S výbornou spotřebou a moderním vzhledem brázdí silnice do dnešních dní. Motorka měla vylepšený rám a tím i podvozek, dvouklíčové brzdy a na tehdejší dobu velmi pěknou přístrojovou desku a tachometr. Motorce se také nedá upřít veliké přední světlo, díky kterému člověk po tmě mohl jezdit i poměrně rychle protože šlo vidět na cestu. A my si o těchto strojích a jejich úpravách povíme více po kliknutí na obrázek.

cz-175typ487.png

Pit-bike STOMP KZR 140 a 160
Musím se zmínit o maličké motorce značky Stomp. Tyto motorky sice nejsou typickým strojem pro českou republiku, ale já jsem si tento stroj naprosto oblíbil a tak bych mu rád věnoval taktéž pár řádků v příspěvku. Pit-bike je super hlavně v poměru výkon a váha a také se dá pořídit za dobré peníze. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

pit-bike-stomp-kzr-140.jpg

Stadion
Stadion  je mopedem, či drobnou motorkou chceme-li, kterou by byl hřích opomenout. Malá, lehká padesátka s pomocnými šlapadly, která stejně jako jawa pionýr odvozila pěkné množství lidí a přinesla do jejich životů hodně zábavy a radosti. Maličký motůrek se stojatým hliníkovým válcem s litinovou vložkou je již od pohledu výstavním kouskem. A karburátor schovaný v motoru, tak, že ho najde jenom ten, co ví, jak motorka funguje je dalším krásným kouzlem tohoto stroje. Více informací o tomto maličkém mopedu se dozvíte po kliknutí na obrázek. 

stadion.png

Jawa 500 OHC
Jednoznačně nejsilnější, nejspíše i nejkrásnější a nejceněnější motocykl, co kdy povstal z České produkce motocyklů Jawa. Nebyl to první čtyřtaktní motor, ale první OHC ano. Motorka je nezaměnitelná svým zvukem, ale ani svým vzhledem. Je to vyladěná vzhledová dokonalost v jedné motorce. Na pětistovku se montovaly největší brzdové bubny, protože zastavit stroj, který jezdil i 160 km/h už nebylo jenom tak. A my si o tomto vzácném stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

dsc03785.jpg

ČZ skútr - Prase
Prasátko, je skútrem, legendou, která se lidem buď hodně nelíbí a nebo přesně naopak, vyloženě líbí a milují ho. Skútr osazený motorem ČZ 175/450 s výfukovým kanálem směřujícím přímo vpřed a hliníkovým blokem s vrtulí poháněnou řemenem zajišťoval dostačující výkon pro to, aby se člověk s touto motorkou hezky povozil. A tak si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.  

psasatko.png

Jawa 175/356
Takzvaná malá kývačka byla taková kříženina motocyklů Jawa a ČZ. V rámu Jawa byl namontován motor ČZ jakoby řady 450, ale osazený válcem a hlavou od firmy Jawa. Tato motorka s ampérmetrem v nádrži, dvěma výfuky byla levnější možností, když chtěl člověk kývačku. Motorka měla pouze 8 koní a poměrně velikou hmotnost, takže jízda ve dvou byla často poměrně útrpná. Tyto motorky nicméně jezdí naprosto spolehlivě do dnešních dnů a možná právě díky nízkému výkonu se na nich vlastně nic neláme. A my si o tomto stroji povíme více po kliknutí na obrázek.

jawa-175-356.png

 

ČZ 516,513 a 514 motokros
Určité množství obdivu si zaslouží i motokrosové stroje továrny ČZ. Tyto motorky jsou do dnes něčím, co opravdu jede a to i ve srovnání s moderními motorkami. Obrovské kanály ve válci, krátký zdvih a veliké vrtání. Veliká hliníková žebra válce i hlavy válce. Výborné převodovky, a výfuky počítané k válcům. To byly ČZ motokros, které se těší veliké oblibě i v dnešní době. Z vyprávění znám příběh o tom jak můj strýc, který jezdil motokros závodně na nejsilnějším modelu ČZ vyjel celý kilometrový kopec od mého domu po zadním kole a pak zmizel za obzorem. A my si o těchto strojích povíme více po kliknutí na obrázek ČZ 250 980 od V.J.Moto.

250.980.png

 

 

Komentáře

Přehled komentářů

Re: řazení

(Štěpán (autor webu ), 14. 10. 2013 19:48)

Dobrý den

Ruční řazení bylo pouze u Manetů rv.1947 a bylo určené převážně pro zdravotně postižené, protože se u motorek dalo řadit i nohou. U tohoto řazení je rozdíl v řadícím hřídeli, který prochází skrz celý blok motoru do prostoru pro řetěz.
je na něm tisícihran a na něm prohlá páka s kuličkou.

Gufera

(Milan, 11. 9. 2013 20:05)

Chtěl bych se zeptat jestli se někde dají sehnat nová gufera do motoru?

Re: Gufera

(Štěpán (autor webu ), 11. 9. 2013 20:11)

Dobrý den
Gufera do motoru, dle typu seženete buď všude, kde se prodávají díly do motorek Jawa atd..
(obyčejná gumovoplechová gufera)

Pokud jde o hliníková gufera, u těch je problém - ty si musíte nechat vyrobit na soustruhu- nevím o tom, že by se daly sehnat.

Třeba na ČZ 175/450 jsem hliníkové gufero sehnal.

Re: Re: Gufera

(Milan, 12. 9. 2013 19:57)

A obyčejná gufera tam jdou taky nebo ne?

Re: Re: Re: Gufera

(Štěpán (autor webu ), 12. 9. 2013 20:37)

Dobrý den

Do motoru by teoreticky měly jít dát obyčejná gumoplechová gufera, ale jde o to, jestli by nedělaly neplechu v souladu s kuličkovými ložisky, která gufero kryjí z obou stran. Kromě gufer hliníkových je ještě na klikovém mechanizmu gumová krytka.

Myslím si že podle předlohy Vám každý i podprůměrný soustružník vyrobí to hliníkové gufero do 200 Kč.

U těchto gufer je důležité, aby na čepech klikovky nebyly zcela na těsno, ale bylo možné s nimi otáčet rukou. Pokud by šlo těžko- může dojít k utržení z vnějšího obvodu a točení gufera v karteru - což je moc fuj :D Potom až rozděláte motor, tak má gufero vyfrézovanou díru v karteru - další nové je již nutno nalepovat - a to už není ono :(

Nevím jestli je zrovna motor na Manetovi vhodný na zkoušení jiného typu gufer, než tam od výroby byly - jistě tam dávaly to nejlepší co mohli.

Cívka Manet 90

(Gsxrfun, 3. 9. 2013 13:18)

Máte nějakou zkušenost s někým na převinutí originál zapalovací cívky? Sehnal jsem dva kontakty. Jeden pán píše cenu 2000 ale prý je jen orientační a muže být vyšší jinak v převinutí problém nevidí a druhý kontakt chce 1600kč a říká že Maneta nerad dělá že motor hrozně hřeje do zapalování a že se mu už 2x stalo že cívky mu reklamovali. Že prý se uvnitř jeho nových cívek používá cosi z plastu a to se po delší jízdě utaví a cívka je zničená třeba po 100km. Ale že se tomu dá asi předejít tím že se cívka mezi motorem podloži pertinaxem. Máš nějaké zkušenosti s novou cívkou?

Re: Cívka Manet 90

(Štěpán (autor webu ), 3. 9. 2013 21:13)

Dobrý den
Ano o cívkách jsem slyšel hodně podobné příběhy, pokud Vám cívka háže jiskru mezi svými dráty, tak je špatná.
(Poznáte podle toho, že Vás motor při startování kope)
Nová cívka toto opravdu nedělá, teď jde jen o to, kdy stejně jako u staré cívky dojde k tomu, že se vám dráty vyžhaví, a cívka se začne chovat jako méně vodivá či zcela ztratí vysokonapěťovou schopnost. Cívka musí být perfektně odizolovaná, nesmí se ničím dotýkat a hlavně její vinutí musí být suché!.Ve struktuře vysokonapěťových cívek ochráněné před vlhkostí látkou politou pravděpodobně pryskyřicí vzniká při jízdě vlhkost- rosný bod, ale také cívka ráda při delším sáním vlhko nasaje, vinutí se potom stává jinak vodivým než je třeba, a právě zahřívání cívky je přidruženým problémem.
Mnohem déle vydržící cívky jsou s ,,černým" zalitím vinutí.
Nemohu tvrdit, že cívce v Manetovi rozumím, ale rozhodně jsem si jistý, že právě tato cívky zapříčiňuje motorovou nespolehlivost - Bohužel

renovace

(Michal, 2. 9. 2013 20:43)

Mam prosbu mam na manetu praskly zadní bladnik pod světlem.porad je v původním stavu.Stara barva a rez.doslechl jsem se ze je neljepsi to zacinovat než vařit.mate nějaké zkusenosti? Popřípadě jestli nevíte o někom kdo s tím činem umí v okolí Brna nebo Svitav. Dik

Re: renovace

(Gsxrfun, 3. 9. 2013 13:20)

Já myslím že nejdříve se to zavaří a pak se cínem zalejou nerovnosti.

Re: renovace

(Štěpán (autor webu ), 3. 9. 2013 21:04)

Dobrý den
Zavaření blatníků je nejideálnější mosazí.
Na rozdíl od cínu nedochází ke studeným svárům, a odlupování, nebo propadání svárového materiálu.

Mosaz je perfektní, a při potřebném vyklepání se na rozdíl od cínu neodlupuje. Svařování mosazí by měl umět každý, kdo svařuje trubky topení, pouze použije mosazný drát.
Mosaz se také výborně brousí, a co se týče vyrovnání, nebo vyhlazování, kyt je vždy lepší, než složité broušení.

Elektrika na Manet 90

(Samuel, 20. 8. 2013 15:14)

Zdravím Vás, je to nádherná webová stránka, hltal som každé slovo na nej. Nakoľko nemám toľko voľného času, kúpil som si už zrenovovaného Maneta. Ale... majiteľ ma ubezpečoval, že je tip-top, samozrejme že nebolo to tak celkom. A tak som si radšej zakúpil nový karbec (uplna uloženka, nikdy nevidel benzín, tak dúfam že bude fičať). Zistili sme, že tam bola zlomená predná oska na kolese, tak musí isť nová. Ale čo je moja otázka, málo informácií som videl okolo elektriky. Je tam na Manete síce veľmi jednoduchá, ale na mojom tam vidím dosť problém. Predné svetlo svieti ako kahanec a zadné mám uplnu tmu. Manetík ma bielu SPZku, takže normálne jazdím po cestách (sranda bola, ked na STKčke chceli odomňa, aby som im predviedol zadnú brzdu ako svieti... som zatlačil, chlapík kukal do tej odrazky až zrazu zahlásil, že už to vidí... a mrkol na mňa.. samozrejme tam žiadne nie je, možno zrejme odraz z lampy tam videl). Ale otázka je, ako ste riešil tie žiarovky, celkove zapojenie aj s vypínačom a čo odporúčate zlepšiť (napr. tu baterku do prednej lampy alebo??) oxan@azet.sk

Re: Elektrika na Manet 90

(Štěpán (autor webu ), 20. 8. 2013 21:13)

Dobrý den
Díky za komentář.
Jakožto špatný elektrikář jsem zvolil to naprosto nejjednodušší zapojení co existuje. Zadní světlo jsem připojil na výstup pro tlumené světlo a krátkým drátem připojil ke světlu dálkovému, aby zadek svítil i při dálokových.
Slyšel jsem i o možnostech na stálo zapojeného zadního světla, ke zdroji od motoru. Přední světlo se zapínalo, buď na tlumené nebo dálkové. Nicméně Manet potřebuje dobré ukostření světel, aby se elektrika dostala do obvodu. v zapalování musí být dobře dané cívky, správně propojené cívky a výstup el. popřípadě jeho špatně zaizolovaný vodič se nesmí dotýkat víka zapalování. Baterky se v parabole nevyplatí, v podstatě si nedovedu ani představit, že by se tam nějaká významná baterie vešla. Možnosti jsou ale různorodé, takže i to je možné.
Pokud ale světlo svítí, tak je vše jen zapojením ve spínací skříňce.

Re: Re: Elektrika na Manet 90

(Samuel, 23. 8. 2013 14:52)

Hmm, to zapojenie elektriky by možnože nebolo zle, ak by ste nakreslil, lebo som našiel na inom webe zapojenie, kde je aj baterka.
http://www.jawa-50.cz/clanek/dokumentace-elektricka-schemata.html a tam typ MANET 90
Tak teraz som zmätený. Môj mi vpredu nesvieti, zdá sa že ani zadné...
žiarovky sú vpredu 6V 15/15W a vzadu 5W alebo ste skúšali vzadu aj LED?? A vpredu 6V 25/25W. Dávali ste tam nejakú diodu a tlmivku, alebo iné do obvodu. Totižto, pri prepínaní dialkove a stretávacie sa na chvilku vypne predne svetlo a vtedy zrejme odchádza zadná žiarovka.
Pre uplnosť mam rok 49, t.j. bez tachača a klaksonu. Ďakujem. S. E.

Re: Re: Re: Elektrika na Manet 90

(Samuel, 23. 8. 2013 14:53)

A ešte jedna drobnosť, kedže mám aj biele značky a SPZku, tak čo s tým brzdovým svetlom, vidíte nejakú šancu??

Re: Re: Re: Re: Elektrika na Manet 90

(Samuel, 23. 8. 2013 15:53)

Skôr sa mi páči táto schéma elektriky, ktorá je zo Stadíka
http://mopedstadion.ic.cz/images/schema.jpg

Manet VAPE

(Gsxrfun, 8. 8. 2013 20:00)

Někde jsi psal že by nejlepší volba pro Maneta na spolehlivost zapalování bylo VAPE ale že na Maneta nepasuje. Tohle VAPE na čz125 B,T by ale mělo na Maneta pasovat ne? Výdyť i originál zapalko z čz se dá použít.
http://www.fichtlkramek.cz/nahled/vape_12v_cz_125b_t_vape.html
Akorát jediný problém kam schovat cívku ale ta by se možná vešla do prolisu pod nádrž a a ten regulátor buď také nebo jsem ho už viděl zespoda sedla takže to nebylo vidět pokud jsi se nesehnul. Nebo se s tím že by tam mohlo jit mýlím?

Re: Manet VAPE

(Štěpán (autor webu ), 9. 8. 2013 20:08)

Díky za Váš komentář
Moc mě potěšil, protože ani nevím jak je to možné že mně volba vape ze staré zetky nenapadla. Na manety se vape nedělá, ale pokud sedí do ČZ 125 B nebo jiných podobných co mají stejné zapalování, tak by to opravdu mělo jít.
Cívka by se samozřejmě schovala pod nádrž a regulátor se vejde dovnitř do zapalování, to jsem si celkem jist.
Od představy, že by Vape bylo možné mě odradilo především Magneto, to se totiž nemůže sundat, když slouží jako setrvačník motoru. Nicméně děkuji mnohokrát, jistě to všem pomohlo.

Re: Re: Manet VAPE

(Gsxrfun, 12. 8. 2013 7:52)

Já myslím že by to fungovat mohlo nebo i mělo akorát ten regulátor se dle mě do krytu zapalování určitě nevejde. Aspoň na peráku je docela velikej. A za další by se měl chladit. Ale ta varianta pod sedlem je dle mě schudná.

Re: Re: Re: Manet VAPE

(Štěpán (autor webu ), 12. 8. 2013 11:27)

S Vaším názorem plně souhlasím, máte pravdu. Po přeměření místa v motoru zjišťuji, že se regulátor dovnitř nevejde. Od magneta by možná vál vítr, ale regulátor by to asi neuchladilo. Teď jde jen o to jestli by to šlo seřídit, když u Maneta máte jiný předstih a hlavně především jiné místo kolíčku na výstupu z klikovky pro magneto.
Ještě nevím, zdali je u ČZ stejný průměr čepů klikovky.
Pokud je vše stejné, byla by to možnost, která by oživila více než 50% Manetů , kteří buď špatně jedou, nebo střídavě jedou a nejedou. Tyto parametry je ještě třeba zjistit, a potom budu moct návštěvníkům tvrdit, že je Vape jejich spása.

Re: Re: Re: Re: Manet VAPE

(Gsxrfun, 12. 8. 2013 13:32)

Já jsem na Manetovi měl originál zapalování z čz125 a fungovalo jak má. Dnes mi odepsali že průměr rotoru toho VAPE je 128 mm, šířka rotoru včetně osazení u závitu na stahovák je 42 mm