Jawa 175/356
Jawa / ČZ 175/356 je také nazývána malou kývačkou a to právě díky velmi identickému vzhledu s jawou 250/353. Obě motorky mají na nádrži ampérmetr, obě mají výfuky zvané rybiny a obě dvě mají stejným způsobem přitažená kolena výfuků.Motorky jsou až na velikost opravdu k nerozeznání. Rozdíl je ovšem i ve výkonech. Zatím co velká kývačka má krásných 12 koní, ta malá se skoro stejnou váhou má koní pouze 8, a to je zvláště při jízdách ve dvou často docela málo. Malá kývačka je motorově defakto ČZ 450, ale když si odlitek bloků pořádně prohlédneme, nalezneme spoustu rozdílů. Bloky mají jiný tvar vstupu sání do válce, ale i jiný tvar kanálů na dosedací ploše válce. V ostatních věcech jsou k nerozeznání. Sedí převodovky, klikovka, spojka, víka motoru a další věci právě s motorů ČZ řady 450 nebo 453. Jawa 175/356 patří mezi krásné motorky, na kterých se dobře povozíme, když jedeme sami. Motorka krásně táhne i v malých otáčkách díky časování válce, která ovšem ani nedovoluje motorce nechat se vytočit. U těchto motorek je nevýhodou náchylnost k přidírání válce na přepážce výfuku, takže je vždy potřeba dbát dobrého mazání, ale i přizpůsobit jízdu nejen teplu, ale i větru. Jinak jsou tyto stroje bezproblémové a díky nízkému výkonu, nízkým otáčkám a poměrně veliké robustnosti vlastně téměř nezničitelné. A nyní nějaké parametry.
Motor | dvoudobý |
Počet válců | 1 |
Zdvihový objem | 171,7 ccm |
Zdvih | 65 |
Vrtání | 58 |
Kompresní poměr | 1: 6,8 |
Válce | litinový |
Rozvod | pístem |
Max otáčky | 4750 Ot/min |
Max výkon | 8 koní |
Počet rychlostí | 4 |
Čidlo neutrálu | ANO |
Usazení motoru | šrouby |
Spotřeba | 3 l/100 km |
Rám | trubkový |
Přední a zadní kolo | 16" |
Přední brzda | bubnová |
Zadní brzda | bubnová |
Suchá hmotnost | 115 kg |
Pohotovostní hmotnost | 125 Kg |
Objem nádrže | 13L |
Maximální rychlost | 100 km/h |
Protože je Jawa 356 často motorku u které bychom rádi pocítili více snahy ve stoupáních, je tu opět pár rad a možností, jak motorce pomoci, aby byla veselejší. A začneme pěkně zlehka.
Zapalování - VAPE
Bezkontaktní zapalování je zajisté dílem, který má kladný vliv ani ne tak na výkon, jako spíše na spolehlivost motorky. Motorka vždy a dobře startuje ať je baterka v pořádku, nebo ne ,ale hlavně pálí vždy ve stejný okamžik od prvního startu každou jízdu. Na výkonu motoru se Bezkontaktní zapalování projeví větší setrvačností a pocitem i mírně rychlejším nástupem otáček motoru.
Karburátor - výměna
Na motorku Jawa 175/356 se v sérii montuje karburátor Jikov 2924 a pokud tento karburátor nahradíme Jikovem 2926, a dobře přetryskujeme, dosáhneme mírně vyššího výkonu motoru.
Boj proti přidírání a zadírání - úprava pístu
U těchto motorek se po rozebrání motoru často shledáváme s tím, že někdo do pístu vyvrtal dírku o průměru 4 mm v místě kde je přepážka výfuku. Tento počin opravdu kladně ovlivní chlazení i mazání přepážky výfuku, ovšem pokud vytvoříme dírku ve špatném místě. Moc vysoko, nebo na straně, tak se může stát, že nám bude směs a spodní komprese utíkat do výfukového potrubí, což negativně ovlivní chod motoru...
Výfuky - karbon
Jawa/ čz 356 poměrně dost trpí na zakarbonování výfuků, což postupem časi vede k menší průchodnosti a horšímu výkonu motoru. Pokud vaše 356 tedy moc nejede, určitě je potřeba podívat se i na výfuky. Dají se krásně rozebrat a vyčistit. Někdy je v jednom výfuku až neuvěřitelného půl kila karbonu.
Menší výstupní kolečko - větší tah
Jawa 356 dosahuje poměrně veliké maximální rychlosti, která je i lehce přes 100km/h, ale této rychlosti často díky svému malému výkonu dosahuje pouze z kopce nebo na dobré rovince za ideálních podmínek. Výměnou výstupního kolečka za kolečko, která má o jeden zub méně snížíme maximální rychlost, ale průměrná rychlost na stejné trase nám vzroste. Motor pojede mnohem veseleji a dvojka, ne kterou jsme jezdili prudké kopce bude nahrazena trojkou a ak se na motorce opravdu hezky povozíme.
Úprava filtrboxu
Máme-li již motorku, kde je filtrbox s filtrem nikoli drátěný filtr přímo na karburátoru, tak můžeme odstranit sací trubici a zvětšit otvor do sání filtrboxu. Motorka se obvykle projevuje živější a je schopná dosáhnout mírně vyšších rychlostí ( + 2-4 km/h )
Razantnější úpravy a další možnosti, co vymyslet
Úprava válce a pístu
Jestliže chceme motoru doma trošičku pomoci, tak z válce uřízneme přepážky, které v přeplachových kanálech tvoří okénka a na pístu uděláme to samé. Tím se zlepší průchodnost, ale hlavně směs při přeplachování nebude krájena přepážkou na pístu. Řezané hrany samozřejmě zaoblíme.
Úprava válce - kanály
Pokud chceme zachovat dobový originál vzhled motorky a přitom se hezky povozit, Dá se upravit časování válce pro vyšší výkon a zároveň i odstranit problémy s možným přidíráním. Válce se dají upravit různými způsoby na určité výkony. Více informací v rubrice Zakázkové úpravy.
Výměna válce
Na 356 lze použít válec z motorky 175/450. Díky tomuto válci motorka pojede podstatně lépe, i když je nutné podotknout, že ne tak jako originál 175/450, protože kanály na dosedací ploše nesedí a sací kanál u 356 je zcela jiný než u 450 a tak to ani v karteru správně nesedí. Díky tomuto faktu nám válec nepřinese 2, ale pouze zhruba jeden kůň výkonu. Tato úprava ovšem připadá v úvahu jen pokud máme motor 356 osazený v nějaké stavbě, kde nám nevadí, že příjdeme o jeden výfuk.