Jdi na obsah Jdi na menu
 

MOTOCYKL

Generální oprava motocyklu Manet M 90

Co vás zde čeká? 

Tabulka povrchových uprav, blatníky, výplety a centrování, pláště, palivový kohoutstojan, bowdeny, čalounění sedla, řidítka, pružina sedla, páky celého motocyklurám, výrobní štítek, ložisko řízení, řetěz, nádrž, SPZ, stupačky, parabola světlarozdělání teleskopu, brzdy brzdové obložení, osy kol, kryt řetězu, lak linky, rámeček světlanosič, ráfky

PŘEJÍT NA ►Parametry
PŘEJÍT NA ►GO motoru
PŘEJÍT NA ►Problémy u Manetů M90 

Tabulka povrchových úprav dílů

 Díl  Barva
 Rv.1947
 Barva 
 Rv.1948

 Barva
 Rv.1949

 Barva
 Rv.1950/51
Povrch
 Rám  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  bez linek
 Zadní blatník  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  linky
 Přední blatník  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  linky
 Kryt řetězu  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  linky
 Nádrž  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  linky
 Boky nádrže  RAL 9006  RAL 9006  RAL 9006  Chrom  linky
 Víko nádrže  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  linky
 Parabola  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  bez linek
 Teleskop  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  bez linek
 Stojan  RAL 1001  RAL 5025  RAL 6009  RAL 3003  bez linek
 Ráfky  RAL 9006  RAL 9006  9006/chrom  chrom  bez linek

1948 - Komaxit 
1949 - možnost i laku RAL 6005

<< ZPĚT
 

Blatníky

Blatníky na Manetovi M90 jsou plechové, bohužel z žádné jiné motorky nesedí. Přední blatník je podstatně menší než blatník zadní. U předního blatníku je zajímavé, jak je upevněný na teleskopu. Drží čtyřmi vzpěrami, na každé straně jsou 2. Kromě těchto vzpěr blatník drží 2 pásovinové oka, které brání blatníku v pohybu dopředu a dozadu. V oblasti, kde se teleskop potkává s blatníkem je prolisovaný a kopíruje tvar teleskopů. V přední části blatníku jsou čtyři držáky pro SPZ ve tvaru písmene L. držáky jsou přinýtované. Linky na blatníku jsou kulaté, nikde nekončí.
Zadní blatník je podstatně větší a složitější než blatník přední. Na blatníku je zajímavé prolisování v oblasti krytu řetězu. Blatník má v sobě spoustu děr, které slouží, buď k uchopení samotného blatníku, nebo částí, co na něm drží. Na zadním blatníku je světlo, což znamená, že bude potřeba dovést elektroinstalaci, která se vede háčky ve vnitřní straně blatníku. Na blatníku také bývá držák, který je přidělaný čtyřmi šrouby.
Možné vady:
Praskliny- nejideálnější je zavaření mosazí, nebo zaletování cínem
Důlky- vyklepat a vykytovat, nejčastěji vznikají, při prasknutí pružiny sedla, nehodě
Upadané nýty- koupit nýty stejného průměru a pomocí hlavičníku udělat nové
Ustřihnuté konce- Dají se zpravit přibodováním nového kusu blatníku, který si vytvarujeme na ohýbačce, v případě Maneta M90 se to vyplatí opravovat, protože sehnat blatník, je skoro nemožné.
(Zadní blatník)
 

Výplety a centrování kol

Kola u Maneta jsou vypleteny zajímavým způsobem. Výpletové paprsky se míjí s dvěma paprsky výpletů. Délka výpletových paprsků se na každé straně liší. Vypletení a vycentrování těchto kol bývá často oříšek. Dost často bývají staré ráfky pokroucené a pracovník Vám je nechce vyplést, ráfek se nejvíce zkřiví při nehodách a často také při odstraňování starých výpletů. Výplety se musí odstraňovat postupně po celém obvodu. Výplety u Maneta M90 bývaly buď: chrom, pohliníkování nebo zinek. Na výplety a vypletení mám kontakt. Manet M90 naštěstí jezdí pouze 65, tudíž není potřeba, aby byly kola zcela vycentrovaná. Manet má velká kola velikosti 19“, protože motor má malé otáčky a rám a řidič je poměrně málo odpružený. Velká kola dobře vemou i větší díry.

Pláště

Pláště na Manetovi mají rozměr  2,50, 19“. Pláště se při renovaci obvykle kupují nové, protože staré pláště jsou zteřelé a mohly by při jízdě prasknout a zavinit dopravní nehodu. Pláště se stále vyrábí dají se koupit za krásnou cenu. Je to zajímavé, ale v zahradnictví jich seženete nejvíce. Pláště a duše, se totiž dávaly na rikše a tak se v zahradnictví dají sehnat.
(63let starý plášť)

113.jpg

Palivový kohout

Palivový kohout u Maneta je kuželový. Velmi zajímavým způsobem přepíná rezervu a odběr paliva z vyšší hladiny. Kohout má dvoje vrtání a v kuželu je excentricky vyvrtaná díra, kterou palivo protéká. Rezerva se přepíná otočením kličky kohoutu o 180°, tím dojde k změně místa odběru paliva.
Na kohoutu má být sítko, které do palivového systému motoru nepustí ty největší nečistoty.
Kužel kohoutu je přitahovaný pružinou, která je na podložce a je jištěná kloboučkem a závlačkou. Kužel může netěsnit, opravení je jednoduché. Vytáhneme závlačku a kužel z kohoutu. Kužel natřeme brusnou pastou a obě součásti otáčením zabrousíme k sobě. Dojde k dokonalé těsnosti.
(Palivový kohout v průřezu)

Stojan

Na stojánku motocyklu Manet M90 nenaleznete žádný úchyt pro vinutou pružinu. Stojan je zajišťován pomocí pružného plechu, který je přišroubovaný k zadnímu blatníku. Stojan drží dvěma šrouby s kulatým dnem. Nemají zářez ani pro šroubovák, ani hrany pro klíč. Z druhé strany jsou dotaženy maticí. Stojan má pacičky, aby se méně bořil do země, a je vyroben z 2 kulatých podélníků zakončených okem pro šrouby a nožičkama a dvěma příčníky. pásovinovým příčníkem, který při postavení motorky na stojan tvoří zarážku o rám a dolní kulatý příčník. Na nový stojan mám kontakt.

stojan.png

Bowdeny

Bowdeny slouží k převedení mechanické síly na jiné místo, pomocí ocelového lanka.
U maneta M90 jsou buď čtyři nebo 3 bowdeny. U rv. 1947-1949 je bowden na dekompresor, proto jsou dohromady čtyři. U rv. 1950-1951 jsou bowdeny pouze 3. Bowdeny na Manetovi jsou tyto:
1) Plynový
2) Spojkový
3) Přední brzda
4) Dekompresor u rv. 1947-1949
Na všechny bowdeny mám kontakt.

bowdeny.png

Čalounění sedla

Většina sedel na Manetech co vstupují do renovace, není v pěkném stavu. Aby vaše sedlo vypadalo jako nové, musí projít čalouněním. V dnešní době je situace taková, že dávat pravou kůži je cenová vražda a navíc to není moc pěkné. Já jsem zvolil koženku, která je znatelně levnější, a vydrží pěkná stejnou dobu jako pravá kůže. Koženka je mnohem tvárnější a měkčí než pravá kůže. Koženku si lze vybrav ve všech barvách, kdežto kůži lze vybrat jen ve velmi omezeném rozmezí. Pro zvýšení výdrže kůže, nebo koženky, je dobré nenosit oblečení s ostrými zipy a jiné drsné předměty. Na čalounění sedel mám kontakt

dscn6866.jpg

Řídítka

U Maneta máme podle rv. 2 typy řídítek.
Buď kroucená – rv. 1947-1949 nebo rovná – rv. 1950-1951
Řídítka u maneta mají úchopy pák spojky a přední brzdy v jednom kuse s trubkou řídítek. Řídítka se přitahují plechovými oblouky k horním brýlím vidlice. Při povolení držáků lze ladit poloha řídítek vůči motorce.

Pružina sedla

Pružina sedla slouží k zajištění většího komfortu řidiče motocyklu. Jelikož na Manetovi často jezdili mnohem těžší jedinci než je 90kg(maximální zatížení), docházelo k tomu, že se pružina sedla roztrhla. Při roztržení pružiny sedla dojde k tomu, že si uděláte obří promáčklinu do zadního blatníku. Na repliku pružiny sedla v zcela stejném dobovém vzhledu i úpravě mám kontakt. Pružina sedla je obyčejnou vinutou pružinou. Celá pružina sedla se skládá z více dílů:
 
1) Úchyt k rámu
2) Zúžení spirály
3) Dolní čep držící v sedle
4) Záchytná šroubovice
5) Matice M 10
6) Stavěcí matice
7) Dvě podložky a závlačky

Páky spojky, brzd, dekompresoru a startovací, řadící

Páky a páčky slouží k ulehčení přenosu síly. Páky na řídítkách jsou do roku 1949 tři. Potom jen dvě, protože už Manety neměly dekompresor.

 Typ páky  Umístění páky  Materiál  Guma
 1) Spojková  Na řidítkách  Hliník  Ne
 2)  Přední brzdy  Na řidítkách  Hliník  Ne
 3) Zadní brzdy  Na pravé straně stupaček  Kov  Ano
 4) Dekompresoru  Na řidítkách  Hliník  Ne
 5) Startovací  Na motoru  Kov  Ano/Ne
 6) Řadící  Na motoru  Kov  Ano/ne

U startovací a řadící páky se údajně gumy nedávaly, ale na všech dochovaných fotkách gumy jsou, takže je to na pováženou. Já jsem gumy dal, protože zakončení pák (aspoň podle mě) vypovídá o tom, že by na nich měly být gumy.

paky.png

<< ZPĚT

Rám

Je hlavním nosným prvkem na motorce. Musí vydržet síly z motoru a brzdné síly. Rám na Manetovi M90 je trubkový a uzavřený. Rám má pevné uchycení zadního kola a v hlavě rámu je sypné ložisko pro teleskopickou vidlici. Na rámu jsou držáky motoru, výfuku, stojanu, sedla a pružiny sedla, blatníku a na pumpičku. Na rámu je také přinýtovaný výrobní štítek.

ram.png

<< ZPĚT

Výrobní štítek

Nachází se na hlavě rámu. Jsou na něm hlavní údaje o motorce. Slouží k identifikaci motocyklu při silniční kontrole a na STK. Výrobní štítky mají buď zlatý nebo stříbrný text na černém podkladu.

vyrobni-stitek.png

 << ZPĚT

Ložisko řízení

Ložiska řízení se nachází v hlavě rámu. Jsou to sypná ložiska, která se skládají z vnitřního kroužku a kuliček. Vnější kroužek ložiska tvoří uložení v hlavě rámu. V hlavě rámu jsou 2 ložiska řízení. Při skládání těchto ložisek využíváme vazelíny, která je stejně potřeba pro namazání ložiska. Kuličky z ložiska nalepíme na vnitřní kroužek, nebo je naskládáme do uložení v rámu. Potom lze ložisko zkompletovat. Jelikož se uložení ložisek stahuje horním středovým šroubem na brýlích, může při nedostatečném dotažení dojít k tomu, že nám řízení bude špatně chodit. Pokud nebude horní šroub pořádně dotažen, řízení v uložení mlátí a kuličky se mohou zadírat mezi sebe, nebo vypadnout vzniklou mezerou v uložení.

180.jpg

<< ZPĚT

Řetěz

U Maneta je na primárním převodu využito dvou ozubenýchkol ve stálém převodu, proto se nyní bavíme o převodu sekundárním. Na řetězu je spona, pomocí které se řetěz dá složit nebo rozdělat. Spona se na řetěz dává po směru otáčení ozubených kol, které spojuje. Pokud se spona nasadí opačně, muže se stát, že ozubená kola sponu vycvaknou a dojde k rozpojení řetězu. Řetěz u maneta M90 má nejspíše 114-116 článků. ( já jsem kupoval 112 článků a musel jsem 2-4 přidělat)
Na řetěz mám kontakt
.

14.jpg

<< ZPĚT

Nádrž

Nádrže se v dnešní době dají celkem snadno opravovat. Zavaření plynem a vylévání kaučukem na které mám kontakt.- Je jednou z variant jak mít co se týče proreznutí nádrže klid na 15-25let.Vylévání nádrží kaučukem má oproti vylévání epoxidem tu výhodu, že se po době co vydrží nezačne drolit do benzínu. Díky tomu že je kaučuk tužená guma odolávající benzínům, olejům i slabším kyselinám je jistě výhodnější než epoxid, který nevydrží ani polovinu času, co kaučuk, protože u více vyrezlých nádrží se již po 2 letech epoxid začíná drolit pryč. Právě drolení epoxidu a rzi potom způsobuje zacpávání trysek v karburátoru. Nádrže se vylévají preventivně, ale většinou hlavně kvůli tomu, že rez v nádrži znamená vozit sebou šroubovák a stále sundávat karburátor a čistit jej. Nádrže promáčklé nebo nádrže povolené ve švech jsou častým jevem u starých motorek všech typů. Rozjeté švy se většinou neřeší, protože nádrž nabrala z důvodů pnutí z výroby určitý tvar a ten si potom už drží. Promáčkliny na nádržích se řeší pokaždé, pokud nechceme, aby nádrž vypadala jako po nehodě. Řešení je vícero: Jedním z prvních řešení je kytování. V dnešní době je hodně výborných kytů, které se udrží i ve větších vrstvách. Pro větší promáčkliny je možnost zalití cínem ( nádrž se nahřeje na teplotu tání cínu -hrozí, ale výbuch výparů z benzínu) tato operace je dobrá pokud budete chromovat (nástřik chromu) nevím jistě, ale možná jde i normální chrom, jinak se to cenově moc nevyplácí. Další možností je TZV vytahování plechu za studena, ale to jde jen málokdy, protože nádržové plechy jsou dost silné a tak s tím bývá problém. Další tou úplně nejlevnější možností, která se bohužel u maneta kvůli kastlíku na nářadí nedá uplatnit je vyrovnání nádržového plechu skrz nalévací otvor nádrže. Poslední možností je potom jen vyklepání třeba spolu s ohříváním. Nádrže u maneta se dělí na 2 velmi podstatné období. Prvním obdobím jsou nádrže bez prolisu. Tyto nádrže na sobě mají vodotisk a mají vysouvací víko. V druhém období byly nádrže s prolisem, ty měly vymalovaný znak a jejich víko se odklápělo na pantech. 1 typ nádrží je pro Manety rv.1947-1949,5 a druhý typ pro rv.1949,5-1951.

305.jpg

 << ZPĚT

SPZ

Na státní poznávací značce bývá napsané číslo, které je rozděleno pomlčkou. Většina Manetů, ale i jiných veteránů nemá TP a STK, tím pádem na značce mají zcela něco jiného. Na SPZ si majitelé stroje většinou napíší model motorky a z druhé strany rok výroby. Manet M90 má značku na předním a zadním blatníku. Zadní SPZ má skoro čtvercový tvar. Značka na přední blatník je shodná se všemi SPZ, ve stejné době vyráběných ČZ a motorek JAWA. Na SPZ mám kontakt. Do značky si potom musíte vyvrtat díry pro šrouby.

 

316.jpg

 317.jpg

<< ZPĚT

Stupačky

Stupačková tyč je jednou z mnoha částí motorky, která se při havárii poškodí nebo zcela oddělí od motocyklu. Stupačky na Manetovi jsou z kvalitního tvrdého materiálu stejně jako rám. Jsou přivařeny k držáku stupaček, který je zároveň držákem stojanu, a také je přivařena k rámu. Na stupačkové tyči je kolíček, o který se opírá nožní brzda motocyklu. Jelikož se stupačky špatně opravují, rozhodl jsem se udělat okótovaný nákres, podle kterého lze stupačky vyrobit. Obrázek ve čitelné velikosti naleznete ve fotoalbu Okótované části motorky.

stupacky-manet-vybarvene.png

 

 << ZPĚT

Parabola světla, spínačka

Parabola světla je u Maneta krásným dílem. U Maneta jsou podle roku výroby 2 typy parabol. 1. Typ je krátká parabola bez tachometru uchycená na dvou pásovinách, pouze s přepínáním světel rv. 1947-1949. Druhý typ je prodloužená parabola, která je zavěšená na dvou plechách, které jsou součástí teleskopu. Tato parabola je buď ze záslepkou tachometru- to znamená, že je místo pro tachometr zaslepen, ale dá se tam dát. Nebo parabola s tachometrem. Přepínání světel je na řídítkách. Tachometr byl ve vyšší výbavě, ale u rv, 1951 se už dával ve výbavě.

paraboly-svetla.png

 << ZPĚT

Rozdělání Teleskopu

Při rozdělávání teleskopické vidlice začínáme povolením šroubů na brýlích, které stahují vnitřek teleskopů uvnitř jejich krytů. Po povolení dolních dvou šroubů vyšroubujeme matice, které nahoře zajišťují celý teleskop proti vyjetí z horních brýlí. Po povolení vrchů teleskopu můžeme povolit i zbylé dva šrouby na horních brýlích, protože kdyby se povolily dříve, nešly by povolit šrouby držící vidlici zvrchu (protáčely by se). Šrouby, co stahují brýle vytáhneme pryč a nyní nám nic nebrání v sundání vidlice. Teleskop se jednoduchým zatáhnutím směrem dolů vysune z obou dvou brýlí a jde se rozdělávat dále. Na motorce nám kvůli brýlím zůstanou ty dva kryty teleskopů. Je ale také možnost rozdělávání ta, že povolíte matici v řízení a tím potom odděláte úplně celý zatáčecí segment ( vypadá vám sypané ložisko, které se potom zpět skládá do vazelíny) tudíž volil bych spíše možnost č.1. Teleskop nám nyní leží na stole a vy můžete volně sundat poklop pružiny a pružinu samotnou. Nyní vám zůstala jen část dolní, s kterou můžete pohyboval po tyči nahoru a dolů. Teleskop je zajištěn dvěma kolíky z kovového materiálu. Kolíky se nedají vyklepat, jsou tam nalisované nebo naklepnuté. Musí se proto odvrtat. Odvrtáváme nejlépe vrtáčkem č 5, který nám házivostí neudělá větší díru než 6mm , což se rovná průměru díry na kolík. Při vrtání budeme dávat pozor na vnitřek vidlice, nebylo by dobré ji podřít vrtákem. Po oddělání všech jistících kolíčků můžeme stáhnout i spodek vidlice. Po sundání vidíme v silonových pouzdrech 2 otvory. Právě v nich tyto 2 kolíčky byly . Kolíčky slouží k tomu, aby vám spodní část vidlice na hrbu nevyjela směrem dolů z teleskopu . Ve vidlici se dají vyměnit silonová pouzdra, která se opět dají koupit, stačí jen vzít ty staré do obchodu a prodají vám nové. No a potom olej pro mazání vidlice není špatný vyměnit, nebo dolít. Skládání probíhá v přesně opačném pořadí. Vyvrtané kolíčky, nahradíme nařezanou kulatinkou, kterou naklepeme kladívkem dovnitř. Můžeme, ale nemusíme oblepit lepidlem na kov nebo těsnícím tmelem. Tyto všechny 4 kolíčky na složené motorce kryjí dva pásovinkové kroužky, které ji zcela obepínají a také tím drží přední blatník motocyklu. Po složení vše důkladně dotáhneme, protože vidlice, co nedrží, není bezpečná pro jízdu.

176.jpg

<< ZPĚT

Brzdy, brzdové obložení

Jelikož většina manetů, které se nám dostanou v předrenovačním stavu do rukou mají špatné brzdové obložení, rozhodl jsem se věnovat pár řádků právě i problematice brzd. Brzdy jsou hned po dobrém stavu motoru druhou věcí, která musí fungovat naprosto perfektně. Existuje již mnoho účinnějších brzdových systémů využívajících se u motorek, ale o nich se zmiňovat nebudu. U Maneta jsou brzdy vyřešeny pomocí brzdových bubnů, Bubny na Manetovi M90 jsou půlstředové . Říká se jim tak proto, že mají brzdový buben jen do poloviny středu kola - zbytek kola je jen nosné uložení zakončené rozšířením s dírami na výplety, které má i buben.(proto jsou u maneta 2 délky výpletů na kolech)
Do bubnu přisedá brzdový štít, který na sobě nese brzdové pakny s brzdovým obložením, které jsou pevně svírané vratnými pružinami. Pakny jsou při brzdění roztahovány pouze na jedné straně otáčejícím se kvádříkem se zakulacenými rohy. Pakny jsou na druhé straně pouze uloženy na kolíku, kolem kterého se pohybují. Zaoblený kvádřík, který roztahuje brzdové pakny, má výstup hřídelkou až na druhou stranu brzdového štítu, kde je tisícihran, na který se nasazuje páka, za kterou tahá bowden nebo táhlo zadní brzdy.
Ladění záběru brzd provádíme naprosto jednoduše: Pokud mačkáme brzdovou páku a brzdy už jen zpomalují, je třeba prodloužit bowden - čímž se zkrátí lanko, nebo dotáhnout matici na táhlu brzdy.
Nyní malé pojednání o novém obložení. Obložení se dává dvojího typu. 1) obložení nýtované. Toto obložení má jednu podstatnou nevýhodu, po opotřebení zhruba 3mm obložení se nýty dostanou do úrovně brzdící plochy a začnou vydírat brzdový buben. Účinnost brzd potom silně klesá a přicházíme o brzdový buben. Toto obložení má, ale jednu výhodu - není možné že by se utrhlo .
2) obložení lepené. Toto obložení má oproti nýtovanému tu výhodu, že využijete zcela všechen brzdný materiál. Obložení lepené je výborné na jednoduchost údržby a na cenu repase, která je od 150kč za obě kola. ( 4 brzdové obložení). Další věcí, kterou u brzdového obložení častou řešíme je zatuhlost brzdových paken způsobená znehybněním rozpínacího ústrojí. Tento problém nejlépe řeší řídký olej, který nastříkáme pod rozpínací kvádřík a na jeho stěny a tím snížíme těžkost chodu brzd, no, a také se nám budou vracet. Brzdové bubny a brzdové obložení, by mělo být suché, čisté a hlavně účinné.

Na brzdové obložení mám kontakt.

279.jpg

<< ZPĚT

Osky kol

U osek kol, vás překvapí závit. Závit je totiž levý. Přední oska je zašroubovaná do spodní části teleskopu, kdežto zadní oska je dotažená speciální maticí s levým závitem. Pro výrobu osek jsem zjistil veškeré rozměry. Materiál na osky musí být hodně tvrdý, ale nesmí být křehký. Osky do kol mohou být chromované, ale nejčastěji byly pozinkované nebo pokadmiované. Čitelně velký obrázek osek kol je ve fotoalbu Okótované části motorky.

vyfukove-koleno.png

<< ZPĚT

Kryt řetězu

Kryt řetězu je plechová součástka sloužící k zakrytí špinavého řetězu, který by jinak mohl namotat nohavici řidiče.

Kryty řetězu se dělí na tři období.
 
1) Kryt řetězu rv. 1947
Kryt je bez prolisů, pouze zpevněný spodním lemem.
Spodem rovný, mírně překrývá zadní rozetu.
Přišroubovaný k motoru a ke vzpěře zadního blatníku,
nebo k rámu spolu se vzpěrami zadního blatníku.
Tento kryt řetězu lze spatřit i na některých rv. 1948.

kryt-retezu-1.png

 
2) Kryt řetězu mezi-typový 1948
Kryt řetězu je zpevněný třemi prolisovanými čárami ve vodorovném směru.
Spodem stále rovný, mírně překrývá zadní rozetu. Přišroubovaný k motoru a rámu
 spolu se vzpěrami zadního blatníku. Tento kryt řetězu
lze spatřit i na některých rv. 1949.

kryt-retezu-2.png

 
3) Kryt řetězu vyztužený rv. 1949 - 1951
Kryt řetězu je zpevněný třemi prolisovanými čárami ve vodorovném směru.
Spodem prokrojený u zadní rozety, rozetu nepřekrývá. Přišroubovaný k motoru a
rámu spolu se vzpěrami zadního blatníku.

 Na novější typ krytu řetězu mám kontakt.

kryt-retezu-1949--1951.png

<< ZPĚT

Lak, Linky 

Kvalitní a levná lakovna KONTAKT

Renovujete Maneta a nevíte jakou barvu zvolit? V první řadě je nejdůležitější dát správnou barvu k roku výroby tudíž:1947-1947,5 Béžová. 1947,5-1948 Modrá. 1949-1949,5 Zelená. 1949,5-1951 Červená. Volba barvy je problém velmi častý, špatným rozhodnutím člověk mnohdy pohřbí nejen cenu veterána, ale i jeho krásný vzhled. Výběr barvy a linky jak vedou a kopa detailů je velmi důležitá pro věrohodnost s továrním vzhledem. 

Barva pro Maneta zeleného je nejvěruhodnější tato: RAL 6009
Ostatní barvy v rubrice parametry -
Klikni a jsi tam 


Lakování je poměrný problém, co se týče nákladů, musíte hledat velmi dlouho, než se vůbec dostanete pod 15, ba dokonce 20 000 Kč, a to je cena mnohdy bez linkování a opískování dílů. Co se týče linek, tak u Maneta se linky nikde nelámou, jsou krásně dokulata na obou dvou blatnících. Špatně jdoucí bývají také častým jevem u manetů.Člověk si řekne tvar blatníku je, tak zlomíme i linku, ale opak je pravdou. Linky musí jít pěkně dokulata, a je to jako z výroby. Co se týče linek, tak ty bych osobně nechal jedině nakreslit od linkaře, protože jak linky stříkané a nedej Bože lepené jsou k ničemu. Linky se oloupou a každý vám je nebude chtít zpravit. Další podstatnou věcí je, aby všechna plechařina byla vyrovnaná a to proto, že kdyby něco bylo nasazeno ve pnutí, tak to za nějaký čas upadne. Lakovat by se mělo barvami, které schnou, co nejdéle. Dnes již existují samotvrdící laky, které se chovají jako ty, které se v době manetů M90 vypalovaly, aby ztvrdly . Celkem dost na ceně lakování udělá i cena opískování dílů. Pokud se dělá pořádná renovace, tak smirkový papír je poměrně veliké riziko toho, že vám později někde sleze barva . Lidé co vám nabídnou opískování dráž než 800kč, jsou zloději.. Takže: Nenechte se ošidit a lakujte správnou barvou a hlavně kvalitně.

(foto dílů z lakovny)

168.jpg

 << ZPĚT

Rámeček světla 

U Maneta je rámeček světla uchycený pouze jedním šroubem a za vroubek v horní části paraboly. Rámeček světla je vyrobený buď z hliníku nebo z plechu a je nachromovaný. Hliníkový rámeček světla se dával na Manety rv.1947-1949/50 a v roce 1951 se nejspíše dávaly všechny chromové. Za chromový rámeček světla se připlácelo, tudíž bylo možné jej mít i na rv. 1947-1950. V rámečku světla je sklo a zrcadlo paraboly. Obojí drží drátěnými sponami, které se napruží mezi zrcadlo paraboly a protilehlou hranu rámečku světla. Na Manety se také dávaly odlišné skla do parabol. Na rv. 1947-1949 byly skla s kočkou, kdežto na později vyráběných sklech už žádná kočka nebyla. Můžeme se s ní ale setkat.

(Rámeček a sklo s kočkou rv.1947-1949)

dscn6996.jpg

 << ZPĚT

Nosič

Nosič se nachází na zadním blatníku motocyklu. U maneta M90 se za nosič připlácelo, nebyl totiž v základní výbavě motocyklu. Slyšel jsem, že stejný nosič je na motorce JAWA ROBOT, ale to nevím jistě. Nosič je u Maneta přišroubovaný čtyřmi šrouby. Jeho rozbití je celkem nereálné. Tento díl je ozdobou zadního blatníku.

dscn6999.jpg

 << ZPĚT

Ráfky

Ráfek je částí kola a jako samostatný díl může mít velké množství poruch nebo nedostatků. Oba ráfky jsou stejné. Jednou z nejčastějších poruch je prohnutý lem, například z důsledku nárazu na obrubník, nebo roztržení pásky, která kryje matičky výpletových paprsků. Při roztržení ochranného pásku dochází k prodrání duše. Ráfky se buď nechají ve stavu, v kterém jsou nebo se kupují nové. Oprava ráfku motocyklového kola je složitá, a málokdy dopadne tak jak by si člověk přál. Nedostatkem ráfků je špatné vycentrování a zkřivení během doby, kterou byly v pnutí mezi výpletovými tyčemi. Zkřivené ráfky se špatně vyplétají a jsou s nimi problémy. Manet naštěstí jezdí jen 65, tudíž není potřeba 100% vycentrovanost. Ráfky se na maneta dávaly stříbrné, nebo pozinkované, pohliníkované. Za příplatek, nebo v plné výbavě v roce 1951 šlo sehnat maneta s chromovými ráfky. Ráfky se nikdy nelinkovali a nikdy neměli barvu motocyklu (béžovou, modrou, zelenou, červenou). 

(63let starý ráfek, bez ochranného pásku)

128.jpg

<< ZPĚT

Přejít do rubriky s dalšími informacemi.

Parametry  << >>  GO motoru   << >> Problémy u Manetů M90